הגברת התחרות בין רשתות השיווק תחסוך לישראלים מיליארד שקל בשנה

עפ"י מחקר של מכון מילקן, רשתות השיווק בישראל מנצלות את הריכוזיות האזורית שלהן להגברת הרווחים על גבו של הצרכן ■ כשרשת קמעונאית נוספת נכנסת לאזור תחרותי, שיעור הרווח הגולמי של המתחרים יורד בכ-4.5%

שוק רשתות השיווק בישראל נשלט על-ידי שופרסל ומגה, אבל מתברר כי ההשפעה הגדולה יותר על הצרכן נקבעת לפי הריכוזיות האזורית של רשתות השיווק, יותר מאשר הריכוזיות הארצית.

מחקר של תוכנית העמיתים של קורת ומכון מילקן, שבדק את השפעת הריכוזיות הגיאוגרפית של רשתות השיווק על רמת התחרות ועל הצרכן, מגלה כי אזורים גיאוגרפיים רבים בישראל מאופיינים ברמת תחרות נמוכה, וכי ב-15% מאזורי התחרות קיימים מונופולים או דואופולים. רק ב-30% מאזורי התחרות פועלות יותר מ-4 רשתות שיווק.

במחקר נטען כי רשתות שיווק שפועלות בסביבה ריכוזית מנצלות את כוחן להגדלת הרווחיות על חשבון הצרכנים.

הריכוזיות האזורית הוגדרה לפי מדד HHI - (Herfindahl Hirschman Index), מדד הלוקח בחשבון את נתח השוק של כל רשת. לפי הנחיות ועדת הסחר הפדרלי בארה"ב, רמת HHI שמעל 0.25 נחשבת לריכוזית מאוד. בישראל נמצא כי הריכוזיות גבוהה עוד יותר, כאשר ב-35% מקבוצות התחרות (215 קבוצות) נמצאת רמת ריכוזיות של 0.4.

תחרות קשה - מחירים בשפל

במסגרת המחקר חולקה המדינה ל-3,000 אזורים, ובכל אזור חושב טווח הנסיעה שתושבי האזור מוכנים לנסוע לצורך קניות. במקביל, נבדקו סניפי הסופרמרקט הפועלים בכל אזור ומספר הלקוחות הפוטנציאליים. סניף שלפחות 30% מהלקוחות הפוטנציאליים שלו קונים גם בסניף אחר, הוגדר כאזור התחרות.

ברור כי רמת המחירים נמוכה משמעותית באזורים שבהם התחרות קשה במיוחד. הדבר ניכר היטב לפני חודשים אחדים בערים בית-שמש, מעלה-אדומים ואשדוד. כניסת רשתות חדשות לאותן ערים הביאה לירידה דרסטית במחירים, זאת עד להתייצבות לרמת מחירים גבוהה יותר משיא התחרות.

המחקר בדק כיצד תשפיע הירידה בריכוזיות על ההוצאה השנתית של הצרכנים הישראלים. כך נמצא כי במקרה שרמת הריכוזיות הגיאוגרפית בארץ תהיה דומה לרמת הריכוזיות הנמוכה שבעיר אשדוד, הצרכנים הישראלים יחסכו יותר ממיליארד שקל בשנה. המשמעות היא כי במצב זה תחסוך משפחה בודדת סכום של 502 שקל בשנה.

לעומת זאת, אם רמת התחרות תשתווה לרמת התחרות במתחמי תלפיות בירושלים ואדמירליטי בחיפה, הצרכנים יחסכו בכל מתחם 863 מיליון שקל בשנה, כשהחיסכון למשק-בית יעמוד על 396 שקל בשנה.

סימולציה נוספת בדקה את השפעת הוספת רשת שיווק אחת נוספת בכל אזור תחרות. במקרה זה החיסכון השנתי לצרכנים יעמוד על 418 מיליון שקל, ואילו החיסכון השנתי למשק בית יעמוד על 192 שקל.

באופן לא מפתיע נמצא במחקר כי שיעור הרווח הגולמי של סניף נתון גבוה יותר ככל שהריכוזיות המקומית שבה הוא פועל עולה. ואולם, במחקר אומדים את השינוי בשיעור הרווח. כך למשל, כאשר נכנסת רשת קמעונאית נוספת לאזור התחרות של הסניף, שיעור הרווח הגולמי שלו יורד בממוצע בכ-4.5%.

עורכי המחקר ממליצים להגביל פתיחת סניפים חדשים על-ידי חברות בעלות דומיננטיות גיאוגרפית, ואף לחייב אותן במכירת סניפים באזורי ריכוזיות חריגים במיוחד.

לדברי עורכי המחקר, יישום המלצות אלה "עשוי להוריד משמעותית את הריכוזיות הגיאוגרפית בטווח הארוך ולחסוך לצרכנים מאות מיליוני שקלים מדי שנה".

הגברת התחרותיות
 הגברת התחרותיות