הבועה כבר כאן? מחירי הדירות עלו ב-3% מתחילת השנה

אומנם מדד מדד המחירים לצרכן הפתיע ונותר ללא שינוי בספטמבר, אך מחירי הדירות המשיכו לעלות ■ בנק ישראל הזהיר היום מפני התפתחות בועת נדל"ן ■ באוגוסט ניטלו משכנתאות בהיקף של 5.8 מיליארד שקל – שיא כל הזמנים

מחירי הדירות ממשיכים לעלות: באוגוסט טיפס מדד מחירי הדירות ב-0.6%, וזאת לאחר שעלה ב-0.7% בחודש יולי. כך על פי נתונים שמפרסמת הערב (ב׳) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מהנתונים עולה עוד, כי מתחילת השנה, עלו מחירי הדירות בשיעור מצטבר של כ-3%. נכון לסוף הרבעון השני, עמד מחירה הממוצע של דירה בישראל על 1.1 מיליון שקל, כך על פי נתוני הלמ"ס.

מדד מחירי הדירות מתפרסם במקביל למדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, שבו ירד סעיף הדיור ב-0.3%. סעיף הדיור במדד המחירים משקף חוזי שכירות, בעוד מדד מחירי הדירות מתבסס על מחירי הנכסים. יצוין כי נתוני מדד מחירי הדירות לחודש אוגוסט מבוססים על סקר ארעי וכי נתונים סופיים יתפרסמו בחודשים הקרובים.

כזכור, באוגוסט ניטלו משכנתאות בהיקף של 5.8 מיליארד שקל - שיא כל הזמנים. ועל אף מיעוט ימי העבודה בחודש ספטמבר רווי החגים, היקף המשכנתאות בחודש שעבר הסתכם ב-3.2 מיליארד שקל, על-פי הערכות הבנקים. מדובר בעלייה של כ-7% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.

לכן היום, באופן חריג, הזהיר בנק ישראל מפני התפתחות של בועת נדל"ן בארץ: "הנתונים על אודות היקף המשכנתאות הצביעו על חזרת הקונים לשוק הדיור , ונתון זה לכשעצמו עשוי לייצר ציפיות להמשך עליית מחירים. אם ציפיות אלה יתממשו, עלולה להתפתח בועת מחירים בשוק הדיור".