"האמא של צוותא" הלכה לעולמה אמש בגיל 95

לולה לוקסנבורג, מנהלת המופעים הוותיקה, הייתה הרוח החיה שמאחורי מועדון צוותא בת"א

לולה לוקסנבורג, מנהלת המופעים הוותיקה שהפכה לסמל ואבן יסוד של מועדון צוותא בת"א, הולכה אמש לעולמה. ארונה יוצב מחר (רביעי), בין השעות 11:00 ל-13:00 על במת אולם 1 של מועדון צוותא, שלפני חמש שנים הוסב שמו ל"אולם לולה" כמחווה למי שטפחה ודאגה לכל צרכיהם של שחקנים, זמרים, יוצרים ונגנים שהופיעו בו. מוקירי זכרה הרבים, הן בקרב קהילת התרבות המקומית והן בקרב רבבות הצופים בהפקות המועדון, יוכלו לעבור על פני הארון כדי לחלוק לה כבוד אחרון.

לוקסנבורג הייתה בת 95 במותה, ועד לפני ארבע שנים המשיכה לעבוד בצוותא כמעט מדי יום ובין השאר הפיקה את מופעי המוזיקה הקלאסית שהועלו בבקרי שבת. רק אחרי אירוע לב קשה שעברה פרשה סופית מעבודתה, שאותה החלה לפני 55 שנה, כאשר צוותא עוד כונה "המרכז לתרבות מתקדמת" ופעל במרתף ברחוב מאפו 11 בתל-אביב בניהולו של המשורר אברהם שלונסקי.

עינה הייתה פקוחה תמיד

לוקסנבורג החלה לעבוד בצוותא במסגרת פעילותה בתנועת "השומר הצעיר", שהייתה שותפה בהקמת המועדון וניהולו, ועם השנים הפכה למעין אם מאמצת לאמנים הרבים שהפכו אותו לאולם בית להופעותיהם, וממנו פרצו לקריירות משגשגות. שלמה ארצי הוא אחת הדוגמאות המייצגות לאמן שעל במת צוותא, ותחת עינה הפקוחה של לולה, בנה גרעין מעריצים אדוק שהגיע לכל הופעותיו והפך אלבומים כמו "גבר הולך לאיבוד", "דרכים", "חצות" ו"מקום" לאבני דרך במוזיקה הישראלית. ואולם, לולה לוקסנבורג הייתה אהובה ונערצת על כל באי המועדון ובעיני רבים היה שמה מזוהה עם המותג "צוותא" כמו הסיגריה הנצחית, הקול הצרוד ולשונה החדה שמעולם לא חששה להביע דעתה.

כך למשל, בראיון שהעניקה לפני כמה שנים, סיפרה לוקסנבורג שכאשר שמעה שבן טיפוחיה שלמה ארצי החליט לאמץ את מועדון הזאפה ברמת החייל כאולם בית חדש להופעותיו האינטימיות, מיהרה להתקשר אליו ולנזוף בו. גם משה טנא, מנכ"ל המועדון שמונה לתפקיד אחרי מותו של המנהל המיתולוגי ניסים ציון (שלולה הייתה יד ימינו), סיפר בשעתו שנדרשו לו חודשים ארוכים כדי לרכוש את אמונה.

בהודעה רשמית מטעם הנהלת מועדון צוותא נמסר: "לולה טיפחה, אהבה וחיבקה את כל האמנים שחלפו בצוותא במהלך השנים, קטנים כגדולים, שזכו בתשומת ליבה המלאה, באכפתיות ובדאגה אינסופית. צוותא הייתה עבור לולה בית ומשפחה. בכל שעות היום והלילה אפשר היה לפגוש אותה. תמיד מנהלת את העניינים, ותמיד מלאת חיים וחיוכים. לולה לעולם תהיה חלק מהמקום ותישאר בליבנו לעד".

לוקסנבורג תובא למנוחות מחר (יום ד') ב-13:30 בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.