המבקר תוקף את רשות המסים: מעלימי מס חומקים מעונש

"אופן הפעולה של רשות המסים בכל הנוגע להטלת כופר על נישומים עלול להביא לפגיעה בהרתעה כלפי עברייני מס ולכרסום במעמד הרשות בקרב הנישומים"

"אופן הפעולה של רשות המסים בכל הנוגע להטלת כופר על נישומים עלול להביא לפגיעה בהרתעה כלפי עברייני מס ולכרסום במעמד הרשות בקרב הנישומים" - כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בביקורת נמצא, בין היתר, כי קיים חוסר שוויון בין סכומי הכופר המוטלים על מעלימי מס כחלופה להליך פלילי, וכי ועדות הכופר אישרו בקשות לתשלום כופר מקלות, ולא דרשו מהעוסקים התחייבות להימנע מעבירה חוזרת.

עוד נמצא כי קיימים הבדלים גדולים בשיעורי הכופר שהוטלו יחסית לסכומי המס שהועלמו, ולא הובאו נימוקים מיוחדים שהיה בהם כדי להשפיע על מתן הקלות לנישומים.

הביקורת, שנערכה כמעקב לביקורת קודמת מ-2006, העלתה כי עדיין קיימים ליקויים מהותיים בהליך הטלת הכופר.

זמן טיפול ממוצע בתיק: שנתיים וחצי

בין הליקויים הנוספים נמצא כי לא הוגשו כתבי אישום נגד נישומים ועוסקים שלא שילמו כופר, ואף במקרים בהם הוחלט שלא לאשר כופר ולהעביר את התיק לפרקליטות, לא הוגשו בפועל כתבי האישום והתיקים נגד אותם נישומים נסגרו, ללא כל סנקציה.

עוד קבע המבקר כי "משכי זמן הטיפול בעברות המס אינם סבירים, והדבר עלול להשפיע על עצם הענישה ועל מידת חומרתה".

בין היתר נמצא כי ב-137 תיקים, שסכום המס הפלילי בהם היה גדול מ-100 אלף שקל לכל אחד, נמשך זמן הטיפול הממוצע בתיק יותר משנתיים וחצי.

עם זאת, המבקר מציין כי הרשות תיקנה חלק מהליקויים שהועלו בדוח מ-2006, ובהם פרסום החלטות בדבר הטלת כופר ובכלל זה פרסום שמות משלמי הכופר ושיתוף יועץ משפטי חיצוני בתהליך קבלת ההחלטות ברשות.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "הרשות למדה ולקחה לתשומת-הלב את הערות המבקר ואף פעלה מידית לתיקון חלק גדול מנושאים שהועלו. עם זאת, הליך הכופר כולל מגוון רחב של שיקולים, בדומה להליך משפטי. כל תיק המטופל בוועדות הכופר נבחן לגופו על מאפייניו השונים.

"לעמדתנו, ניהול ועדת הכופר במתכונת של פלטפורמה קבועה ואחידה תעקר את כוונת המחוקק ותביא להחלטות טכניות ומנהליות במקום בחינה ספציפית לגופו של תיק".