מורה נבוכים: האם לקנות רכב עד סוף השנה או לחכות?

השנה התשובה מסובכת במיוחד מכיוון שהיא נוגעת לא רק לצרכנות ולערכים כלכליים אלא גם לפוליטיקה

כמדי שנה, בתקופה הזו שואלים אותנו רבים את אותה שאלה: האם כדאי לרכוש רכב חדש בחודשיים שלפני סוף השנה או לדחות את הרכישה לינואר ואילך. השנה התשובה מסובכת במיוחד מכיוון שהיא נוגעת לא רק לצרכנות ולערכים כלכליים אלא גם לפוליטיקה.

הסיבה העיקרית לדחייה של רכישת הרכב לינואר, היא כדי להרוויח רישום של השנה החדשה בסעיף "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב. נזכיר, שבישראל כבר בוטלה "שנת הדגם" הרשמית לפני כמה שנים והמושג "שנת עליה על הכביש" החליף אותה בתור אינדיקציה כללית ל"טריותו" של רכב.

לאותה קידומת שנה יש השפעה מסוימת על ערכו של הרכב במחירוני המשומשות. בפועל, לערך הזה אין שום משמעות מעשית כאינדיקציה ל"טריותו" של רכב. ברישיון של רכב חדש, שיוצר בחו"ל במארס 2012, שכב תשעה חודשים בנמל אילת, ונמסר בינואר 2013, יהיה כתוב "שנת עלייה על הכביש 2013". לעומתו זאת רכב, שיוצר בחו"ל בספטמבר 2012 ונמכר מיד כשירד מהאנייה בארץ בדצמבר ירשם בתור "שנת עלייה על הכביש 2012".

בשנים רגילות, התשובה שלנו להתלבטות היא - מתי אתה מתכוון למכור את הרכב ומה גובה ההנחה כרגע. אם אתה מתכוון למכור את הרכב אחרי ארבע שנים ויותר, הרי ש"הרווח" של שנת עליה חדשה יישחק משמעותית אם בכלל השוק יתמחר אותו מלכתחילה.

בשנים קשות לשוק המשומשות, כמו השנה החולפת, המוכרים נאלצים לחתוך מחירים כך ש"הרווח" של עלייה על הכביש בינואר לעומת דצמבר שלפניו הוא מזערי. אם רכישת הרכב בסוף השנה גם מלווה בהנחת רכישה נאה הרי שכלל אין יתרון כלכלי משמעותי לדחיית הרכישה (אם כי אסור להתעלם מהיתרון הפסיכולוגי-צרכני של בעלות על מודל חדש).

הפוליטיקה מתערבת

כל זה, כאמור, בשנים נורמליות. השנה אמור להיכנס בינואר 2013 עדכון המיסוי הירוק, שאמור לייקר את מחירי המשפחתיות באלפי שקלים וגם את מחירי המכוניות הקטנות. תיאורטית, מרכיב זה לבדו יכול להעניק מוטיבציה חזקה להקדמת הרכישה מינואר לנובמבר-דצמבר, מכיוון שהחיסכון של המחיר הישן מקזז משמעותית את היתרון הכלכלי של "שנת עלייה" חדשה על הכביש.

אז למה "אמור"? מכיוון שהבחירות הוקדמו לינואר במפתיע, עוד לפני שהמהלך של עדכון המס הירוק זכה לאישור סופי של הדרג הפוליטי. מכיוון שהתייקרות חדה של כלי הרכב העממיים, שמתרחשת שבועיים לפני הבחירות, עלולה לשמש כחומר נפץ פוליטי, הבינו הפוליטיקאים שמדובר ב"תפוח אדמה לוהט" והחלו לעכב את התקנות. כרגע אפילו באוצר לא יכולים להגיד בוודאות, שהמהלך אכן ייכנס לתוקף בינואר ולא יידחה למועד בלתי ידוע לאחר הבחירות, או שאולי יעבור שינוי של הרגע האחרון, שירכך משמעותית את ההתייקרות.

לפיכך למי שדוחה את החלטתו עד לרגע האחרון, והשיקול היחיד שלו הוא להקדים את ההתייקרות או לחלופין להרוויח שנה חדשה, העצה היחידה שלנו היא לעקוב אחר ההתפתחויות.

כרגע יש בענף הרכב מלאים לא קטנים כך שקרוב לוודאי שניתן יהיה להזמין כלי רכב חדשים גם ברגע האחרון ולהרוויח את ההתייקרות - אם תהיה. מנגד, אם יידחה עדכון המיסוי הירוק למועד בלתי ידוע, אנחנו חוזרים לשלב א': האם ההנחה שאני מקבל גדולה מספיק כדי לקזז את אפקט "השנה החדשה".