מהבית באשדוד ועד הנסיעות לחו"ל: 10 דברים שלא ידעתם על הרב פינטו

הוא דרש לקיים לילה של לימוד תורה לעילוי נשמתו של טומי לפיד ■ הוא סבור כי "זו טעות להוריד את מחירי הדירות בישראל" ■ הוא תמך בהפרדת דת ומדינה ■ הרב יאשיהו פינטו, שהונו עומד על 75 מיליון שקל, ניצב במרכז חקירת שוחד

1. הרב פינטו (או בשמו המלא הרב יאשיהו יוסף פינטו) נולד לפני 39 שנה באשדוד, ודי קל לתאר אותו כבן לשתי שושלות מלוכה רבניות של יהדות מרוקו, לא פחות ולא יותר. אביו, הרב חיים פינטו (שעד היום משמש הרב הראשי הספרדי של אשדוד), הוא נצר לשושלת רבני משפחת פינטו (ויש לא מעט כאלה), ואילו אמו, זהרי, היא בתו של הרב מאיר אבוחצירא, בנו של הבאבא סאלי. במילים אחרות, פינטו הוא הנין של הבאבא סאלי ונכד של אבוחצירא - אילן יוחסין שמקנה לו חלק ניכר מהפופולריות הגואה שלו.

את שמו הראשון, יאשיהו, "הוריש" לו הרב יאשיהו פינטו, בן המאה ה-16, בעל ביאור הרי"ף על העין יעקב, ואחד מאבות-אבותיו של אביו של פינטו. פינטו ג'וניור הוא בוגר הישיבות הליטאיות "מעלות התורה" בירושלים וישיבת ירוחם. לאחר שהתחתן בגיל 20 עם רבקה דבורה בן-חמו, למד כאברך כולל בישיבת גרודנא באשדוד. לזוג יש 3 ילדים. אשתו היא הבת של הרב הראשי של ארגנטינה, הרב שלמה בן-חמו.

2. פינטו הוא המייסד של מוסדות "שובה ישראל" בארץ ובארה"ב, וזה כולל ישיבות ובתי תמחוי בארץ, בניו-יורק, לוס אנג'לס, מיאמי ובפראג שבאירופה. מי שרוצה ללמוד עוד על "שובה ישראל" יכול להיכנס לאתר של הרב פינטו, www.haravpinto.com, ולהבין ממנו עד כמה מחוברים הרב וחסידיו לעולם הווירטואלי. האתר עמוס בסרטוני וידיאו, מאמרים, פוסטים של בלוגרים ומה לא. רק תיכנסו.

3. אולי בשל הייחוס המשפחתי, אולי בשל גילו הצעיר ואולי בגלל ג'קי בן-זקן, איש העסקים בן עירו - הרב פינטו הוא מעין "סלב", גרסת המגזר הדתי. לפני 4 שנים הוא נבחר על-ידי "פורבס ישראל" לצעיר המשפיע ביותר בארץ, ותואר זה כנראה מינף את המוניטין שכבר היה לו. לא מעט אנשי עסקים, בארץ ומחוצה לה, מבקשים את עצתו, עולים אליו לרגל, ובדרך כנראה תורמים לחצרו כמה מעות.

המוכר שבהם הוא לא אחר מאשר אילן בן-דב, בעל השליטה בפרטנר, שעשוי בקרוב להיפרד מזכיינית הסלולר. נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, נמנה אף הוא עם חסידיו, בדומה ליצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק; איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין (שהשקיע באחרונה בגנדן של דנקנר), המיליארדר ג'ו שוטנשטיין, בעל השליטה ברשת האופנה אמריקן איגל, ופוליטיקאים דוגמת השר סילבן שלום וח"כ שאול מופז, ואנשי תקשורת, ספורט ובידור, דוגמת דן מרגלית, ג. יפית, אלי יצפאן, חיים רביבו (שיש האומרים שירד באופן זמני ללוס אנג'לס בעצת הרב) והזמרת שרית חדד.

4. הפופולריות הגואה של הרב פינטו באה לידי ביטוי בשווי ההון של חצרו. לפי דירוג "פורבס ישראל", שווי ההון של החצר של פינטו עומד על 75 מיליון שקל, ומקנה לו את המקום השביעי בדירוג הרבנים העשירים בישראל. ראשון בדירוג, דרך-אגב, הוא הרב פנחס אבוחצירא (1.3 מיליארד שקל), ואילו הרב יעקב איפרגן ("הרנטגן") מקדים את פינטו במקום אחד, ושווי חצרו עומד על 90 מיליון שקל.

5. פינטו נותר מאז היוולדו די נאמן לאשדוד, שבה נולד וגדל. למרות שחלק ניכר מזמנו הוא מעביר מחוץ לגבולות ישראל, יש לו בארץ בית ממש לא קטן. לפני כשנתיים אנשי עסקים רכשו עבורו בית פרטי באשדוד, ברובע י"א היוקרתי של העיר, הממוקם דרומית למרינה. תמורת הבית שולמו 10 מיליון שקל - סכום שאז הפך את הבית ליקר ביותר באשדוד, ולא נתפלא אם היום הוא שווה יותר על רקע העלייה המתמדת במחירי הדיור. אגב, הבית השני הכי יקר בעיר (כ-7 מיליון שקל) ממוקם במרחק מאות מטרים בודדים.

ביתו של פינטו ממוקם ממש על קו המים ומאפשר לבני משפחתו "לקפוץ לים" מתי שיחפצו. הבית בנוי על שטח קרקע של דונם, כולל 8 חדרים ותוכנן על-ידי האדריכל דוד קנאפו. כשנמכר הבית, צוטט איש נדל"ן אשדודי באומרו: "זהו הבית היקר ביותר בהיסטוריית העיר. כשנודעה, העסקה זעזעה את כל אשדוד". לפי הידוע, בעל השליטה באמריקן איגל, ג'ו שוטנשטיין, נמנה עם מממני רכישת הבית.

6. כמו רבנים אחרים, פינטו מקפיד לכתוב ספרים המשמשים את קהל חסידיו. עד כה הוציא לאור 10, וחלק ניכר מהם נקראים - איך לא - על שמו, והנה כמה דוגמאות: פניני דברי יאשיהו (מורכב מ-5 כרכים); חזון יאשיהו, תורת יאשיהו, עצות דברי יאשיהו, סגולות דברי יאשיהו, ולצורך הגיוון, זוכר הברית, נטפי חיים, מחשבת היהדות, על השמות, ואחרון חביב: עין טובה - ענייני עין הרע.

7. הרב פינטו מעביר את זמנו על הקו שבין אשדוד לניו-יורק, שבה הוא מחזיק בית ברובע מנהטן היוקרתי. לפי כתבה שפורסמה עליו ב"מעריב", מדי שבוע הוא נוחת בארץ, נותן שיעור ארוך במרכז התורני המפואר שלו ברובע י"ב באשדוד - מרכז שמוציא אלפי ארוחות למשפחות נזקקות מדי יום - ובאותו הלילה ממריא לניו-יורק, שממנה מנהל את "שובה ישראל".

לפי "מעריב", במשרדו מסך וידיאו שמפוצל לשמונה, המיידע אותו בנעשה במרכזי הקהילות שבנה ברחבי העולם. "הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לו להתגבר על עומס הפניות", נכתב.

אבישי בן-חיים, בעבר כתב "מעריב" וכיום כתב ופרשן לענייני חרדים של ערוץ 10, מתאר את האיש כ"אחד שמסרב לשחק את המשחק עד הסוף. הוא לא מחלק קמעות, לא משקה במים קדושים ולא טוען לכוחות על-טבעיים".

לדבריו, בבחירות הקודמות התחמק מלתמוך בש"ס וכשלחצו עליו השיב כי יסכים "בתנאי שיובטח לו חצי מהעולם הבא של הרב עובדיה יוסף".

בן-חיים מתאר את פינטו כאיש צנוע, לפחות באופן מלבושו. "לבושו כשל אברך פשוט, בלי מעיל רבני מסוג פראק ובלי שטריימל של אדמו"ר חסידי".

8. השונות היחסית של פינטו מרבנים אחרים בגילו באה לידי ביטוי אפילו בהתבטאויותיו בנושאי דת ומדינה, ובהתייחסותו לפעילי שמאל. כך למשל, לפי "מעריב", כשטומי לפיד ז"ל, יו"ר מפלגת "שינוי" נפטר, הדהים פינטו את חסידיו כשדרש לקיים לילה של לימוד תורה לעילוי נשמתו, והסביר כי "היהודי הזה עומד עכשיו למשפט בבית דין של מעלה, ומי יעמוד לימינו? שלפחות יהיו לו כמה זכויות".

אם לא די בכך, בראיון נדיר שנתן לפני כשנה לערוץ 2 טען פינטו כי "אסור שהדת תהיה חלק מהמדינה. כשהדת מופרדת, יש לה את כבודה ואת הערכים שלה".

דברים אלה של פינטו נאמרו במסגרת נסיעתו השנתית לקבר רבי פאפו ("הפלא יועץ") בסיליסטרה שבבולגריה. הרבי פאפו נפטר ב-1828, ולפני מותו אמר כי כל מי שיפקוד את קברו "ייפקד בדבר ישועה ורחמים".

מדי שנה נוסע פינטו לבולגריה, ונסיעה זו הפכה למסע של אנשי בידור ואנשי עסקים שמתלווים אליו. בספטמבר האחרון התלווה לנסיעה כתב של "גלובס", וזה תיאר כיצד הרב לא דורש לבצע הפרדה בין נשים לגברים במטוס העמוס. פינטו תיאר ל"גלובס" את משנתו הכלכלית וטען כי "המצב הכלכלי הוא תמיד תולדה של ענף הנדל"ן... זו טעות להוריד את מחירי הדירות בישראל".

פינטו, למרות כל מה שנכתב עליו, טוען כי אינו נותן עצות. "אני נותן ברכות".

9. בימים אלה מצויים הרב ומשפחתו תחת חקירה משטרתית, בחשד כי ניסו לשחד קצין משטרה. החקירה מזעזעת את העולם החרדי, אך שמו של פינטו נקשר כבר לפני כשנה בשערוריות כספיות ואחרות, בעיקר בנוגע לפעילותיו בארה"ב, שבחלקן נאלץ ה-FBI האמריקני להתערב.

במארס האחרון דווחו סוכנויות הידיעות כי ה-FBI שוקל לפתוח בחקירת האשמות שלפיהן מקורביו לשעבר של הרב פינטו מניו-יורק גייסו באופן לא חוקי תרומות מקרב חסידי הרב עבור ציר בית הנבחרים, מייקל גרים.

ה"ניו-יורק טיימס" היה זה שחשף את הנושא בינואר השנה, אך כבר במארס אשתקד תחקיר של עיתון אחר, השבועון היהודי הוותיק "פורוורד", העלה תהיות על האופן שבו מנהל פינטו את "שובה ישראל".

התחקיר הצביע על "ניגוד בין אורח חייו של הרב לבין המוניטין שיצא לו כמי שחי בצניעות" ותהה כיצד "יש לרב דימוי של גורו עסקי בשעה שהארגון שלו ניצב בפני בעיות כלכליות".

10. לא רק העיתונות האמריקנית הביעה עניין בפינטו, ולפני כשנה שודר עליו תחקיר ב"עובדה", תוכנית התחקירים של אילנה דיין. פינטו טען בתוכנית כי שניים מאנשי חצרו בניו-יורק ניסו לסחוט אותו במאות אלפי דולרים.

התחקיר, בדומה לזה שנעשה בעיתונות האמריקנית, מציג ראיות על אורח החיים המפואר של הרב: דירות שנקנו עבורו בארץ ובחו"ל, חופשות יקרות ושעוני יוקרה.