זה רק תרגיל: רעידת אדמה חזקה בישראל

(עדכון) - תרגיל העורף השנתי יצא לדרך עם פריצה בערוצים המרכזיים בהודעה: "ברגעים אלה מתרחשת רעידת אדמה במדינת ישראל, יש לפעול על פי הנחיות" ■ התרגיל יכלול את כל גופי החירום במדינה ויבחן את המוכנות להתמודדות עם אסון טבע גדול

מתכוננים לשעת חירום: תרגיל העורף השנתי, "נקודת מפנה 6" נפתח הבוקר ברחבי הארץ ויימשך עד ליום חמישי. לראשונה, מתורגל במסגרתו תרחיש של רעידת אדמה בישראל. בשעה 11:00 שודרו הודעות התרעה בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים, שהנחו את האזרחים כיצד לפעול.

בתרגיל, בראשות המשרד להגנת העורף, לוקחים בין היתר חלק פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית (רח"ל), הרשויות המקומיות, ארגוני הביטחון וההצלה, ומערכות החינוך, הבריאות והרווחה. בנוסף, יתורגלו גופים ציבוריים ופרטיים.

התרגיל נועד להכין את כלל הציבור ואת הרשויות המקומיות לרעידת אדמה ומטרתו לשפר את ההיערכות והמענה ברמה הלאומית להתגוננות העורף בחירום ובכלל זה בחינת מערך הפריצה לשידור, בחינת מערך ההתרעה הסלולרי, הכנת המרחב הביתי לרעידת אדמה, הבנת וביצוע ההנחיות החדשות להתנהגות בזמן רעידת אדמה ותיאום בין ארגוני החירום.

פתיחת התרגיל: פריצה לשידור בכלי התקשורת

בשעה 11:00 פרץ פיקוד העורף לשידור בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים - ערוץ 10, ערוץ 2, ערוץ 1, ערוץ 23, וערוץ 9, תחנות קול ישראל, תחנות גלי צה"ל ותחנות הרדיו האזוריות, וישודר תשדיר באורך דקה המודיע לאזרחים על רעידת אדמה: "ברגעים אלה מתרחשת רעידת אדמה במדינת ישראל ויש לפעול על-פי הנחיות". פריצה נוספת תבצע בשעה 19:00.

כמו כן, פיקוד העורף יפעיל מחר את פרויקט "מסר אישי", במסגרתו תבחן מערכת ההתרעה ישירות למכשירים הניידים. בפיקוד העורף אומרים כי יתקבלו מסרונים בכל רחבי הארץ בין השעות 11:00 ל-19:00. הפצת ההודעות כבר החלה, בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית.

במסגרת "נקודת מפנה 6", יתרגלו מוסדות חינוך וגני ילדים ברחבי הארץ, משרדי ממשלה ומוסדות ציבור את היציאה החוצה ממבנים סגורים. בתרגיל ישתתפו כ-250 רשויות ברחבי הארץ, בהשתתפות יחידות הקישור לרשויות של פיקוד העורף אשר מגויסות אף הן לתרגיל. תנועת כלי רכב וכלל השירותים החיוניים במשק, לרבות בתי חולים, ימשכו כסדרם.

ההנחיות: יציאה ממבנים סגורים לשטח פתוח

בפיקוד העורף מביעים תקווה כי ההיענות בציבור לתרגול ההנחיות תהיה גבוהה, למרות שחלק מהתרגול אמור להתבצע בבתים הפרטיים ולא במוסדות ציבוריים ובמקומות העבודה. "קשה לנו להעריך מה תהיה ההיענות בבתים בשעות הערב וכמה אנשים יעקבו אחר ההנחיות", אמר גורם בכיר בפיקוד העורף לחדשות 2 באינטרנט.

בפיקוד העורף הסבירו כי על הציבור לצאת ממבנים סגורים לעבר השטח הפתוח, בעת ההכרזה על רעידת האדמה. "במידה ולא ניתן לצאת למרחב פתוח, יש להיכנס למרחב מוגן או לחדר המדרגות", הסביר הגורם בפיקוד העורף. "בלית ברירה, ניתן גם לתפוס מחסה תחת רהיט כבד". הגורם הדגיש כי לאחר היציאה אל מחוץ למבנה הסגור ניתן לחזור אליו במידה ולא נוצרו בו סדקים כתוצאה מרעש האדמה.

בפיקוד העורף אמרו כי העדיפו להקדיש את התרגיל השנתי להתמודדות עם רעש אדמה, בעיקר משום שבישראל מעולם לא התמודדו עם האיום על אף הסיכוי הגבוה שיתממש. "מדובר כאן במצב מורכב", הדגיש גורם בפיקוד העורף. "בניגוד לתרחישים אחרים, רעידת אדמה עשויה לגרום להרוגים רבים ולהרס עצום, ששיקומו עשוי להימשך חודשים רבים ומעבר לכך".

התרחישים שיתורגלו מחר במסגרת התרגיל:

■ 11:00-20:00 - אירוע חומרים מסוכנים בנמל חיפה בקישון: פגיעה של מכולה על ידי נפילת עגורן עם נידוף של חומרים מסוכנים ושריפה, וכתוצאה מכך 500 נפגעים מדומים.

■ 11:00-18:00 - פגיעה נרחבת בשכונת רמות והרס בבית הספר רכסים בבאר שבע.

■ 12:00-18:00 - הרס אזורי בשכונת מקור ברוך בירושלים - הרוגים, פצועים, נעדרים והפרות סדר.

■ 13:00 - עד שעות הלילה המאוחרות - פגיעה במבנים רבים במוסכות חינוך בשכונות המזרחיות בחולון - קריסת מבנה בין 4 קומות ברח' עין גדי - עם הרוגים ופצועים רבים. כמו כן פגיעה קשה בתשתית אנרגיה ומים בשכונות.

■ 15:00-17:00 - תחנת ריכוז חללים המונית בבית הספר רבין בשכנות עמליה בנתניה - הזרמת 140 נפגעים מדומים שיידמו חללים.