"מעצרי-בית לנהגים שצולמו במהירות מופרזת אינם חוקיים"

עו"ד שי גלעד מבקר את המדיניות החדשה של משטרת התנועה, במסגרתה היא מכניסה עבריינים שצולמו סדרתית - או במהירויות גבוהות במיוחד - למעצר-בית

עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, מותח ביקורת קשה על מדיניות משטרת התנועה להטיל עונש של מעצר-בית, לפני משפט, על נהגים שצולמו במהירויות גבוהות או שצולמו חוצים רמזור באור אדום.

בראיון לערוץ 10 חשף בשבוע שעבר מפקד משטרת התנועה הארצית, נצ"מ אמנון איצקוביץ, את מדיניות האכיפה החדשה של המשטרה כלפי נהגים שצולמו בעבירות תנועה חריגות, דוגמת מהירות שחורגת משמעותית מהמותר ומעבר סדרתי של צמתים באור אדום.

המדיניות כוללת איתור מהיר של הנהג שצולם, מעצרו בביתו, הובלתו לחקירה במשרדי ימ"ר תנועה והטלת מעצר-בית של עד 5 ימים בסמכות קצין משטרה, עד להגשת כתב אישום מזורז.

לדברי עו"ד גלעד, זוהי מדיניות "מוזרה, לא חוקית ומערערת על סמכות הרשות השופטת". לדבריו, "צעד זה נועד להפעיל לחץ על חשודים כדי שיודו ויקבלו עונשם טרם משפט, ויש בו גם משום פלישת הרשות המבצעת לתחום סמכות הרשות השופטת".

גלעד אומר כי למשטרה יש היום מכשול משפטי העומד בפני הגשת התמונות שצולמו על-ידי מצלמות המהירות החדשות. "כל עוד לא תתוקן פקודת התעבורה, תקשה המשטרה להרשיע בבית משפט על סמך התמונות".

גלעד מוסיף כי קיימת הצעת חוק שהייתה שאמורה לתקן מכשול זה, אך היא תוכל לעבור את הליכי החקיקה רק בכנסת הבאה. "בינתיים ועד לחקיקה זו, מנסה המשטרה להתגבר על מכשול זה באמצעות לחץ על הנהגים בדמות מעצר-בית לא חוקי. סמכות המעצר נתונה לבית משפט, וכבר נקבע לא אחת כי הטלת מעצר על נהג תהיה רק במקרים קיצוניים, כשכלו כל הקיצים".

גלעד מעריך כי המשטרה לא באמת מתכוונת ליישם "איום" זה, ובאם ייושם, נראה כי יבוטל על-ידי בית המשפט.

במשטרת התנועה אומרים בתגובה כי מדובר בפעילות במסגרת הרפורמה באכיפה של המשטרה והמאבק בעבירות המוגדרות "ביריונות כביש", שבמסגרתן היא מתמקדת בשורה של עבירות תנועה חמורות.

במסגרת מדיניות זו נרשמו מתחילת השנה כ-219 אלף דוחות על עבירות בקטגוריית "ביריונות כביש", עלייה של 13% לעומת 2011. עד כה המדיניות של איתור הנהגים ומעצרם בביתם הופעלה ב-4-5 מקרים, שבהם גם הוגשו כתבי אישום כלפי הנהגים, והם נדונו לעונשים שונים.

דובר משטרת התנועה אומר כי כל המעצרים מבוצעים על-פי הסמכויות המוקנות לשוטרי התנועה בחוק. לדבריו, למדיניות האכיפה החדשה שהנהיג מפקד אגף התנועה, והחזרה להתמקדות ב"כבישים אדומים" שבהם מרוכזת מאסה של כוח אכיפה, יש תרומה ישירה לירידה החדה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים, שנרשמה מתחילת השנה.

לדבריו, יכולת איתור עבריינים סדרתיים והחלת הליך המעצר עליהם השתכללה משמעותית מאז הפעלת מערכת האכיפה האוטומטית א-3. מתחילת השנה נרשמו כ-18 אלף דוחות מהירות עם הזמנה לדין, עלייה של 15% לעומת כל השנה שעברה. על-פי הערכות רשמה עד כה מערכת א-3 כ-35-45 אלף דוחות קנס, וקצב זה יתגבר משמעותית לאחר התוספת של 12 מצלמות מבצעיות בתחילת החודש.