ניצחון לענת קם: לא תוגדר כ"בוגדת" במחשבי השב"ס

קם, המרצה 4.5 שנות מאסר בגין ריגול חמור, עתרה נגד סיווגה כ"בוגדת" בשל חשש מהרעה בתנאי מאסרה ■ שב"ס חויב בתשלום הוצאותיה בסך 2,000 שקל

מרגלת אבל לא בוגדת: שירות בתי הסוהר (שב"ס) ישמיט את המילה "בגידה" מסיווגה של ענת קם במחשבי שב"ס. זאת בעקבות עתירת אסיר שהגישה קם, המרצה 4.5 שנות מאסר בפועל בכלא נווה תרצה בעקבות הרשעתה בריגול חמור, לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, במסגרתה טענה כי סיווגה במחשבי השב"ס כ"מרגלת" ו"בוגדת" הנו טעות חמורה מצד שב"ס, ויש לתקנה.

באופן חריג ותקדימי במסגרת עתירות אסירים, חייבה השופטת קלרה רג'יניאנו את שב"ס בתשלום הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דינה של קם, בסך 2,000 שקל.

בעתירה, שהוגשה בראשית ינואר השנה לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, טענה קם כי במחשבי שב"ס וברישומי הכלא צוינו, תחת הגדרת העבירות בהן הורשעה, שתי עבירות: "בגידה" ו"ריגול". לדברי קם, בפועל היא הורשעה רק בעבירת ריגול חמור (איסור והחזקת ידיעה סודית), שאינן עולות כדי בגידה ואינן מוגדרות כבגידה לפי חוק.

קם הורשעה כי גנבה יותר מ-2,000 מסמכים סודיים מלשכת אלוף פיקוד מרכז, שם שירתה כחיילת, והעבירה אותם לידי אורי בלאו, עיתונאי "הארץ".

בומבך, המייצג את קם גם בערעורה כנגד חומרת עונשה בבית המשפט העליון, טען בעתירה כי כבר ביום כניסתה לכלא נווה תרצה, ב-23.11.11, פנה אליה אחד הקצינים הבכירים בכלא ואמר לה "את כאן בגלל ריגול ובגידה".

בעתירה נכתב כי "העותרת חוששת כי ההתייחסות אליה - בזמן ריצוי עונשה - עלולה להיות מושפעת מכך שהיא רשומה כמי שעברה עבירת 'בגידה'".

הפרדה בין ריגול לבגידה

עם גילוי סיווג ה"בגידה", פנתה קם למפקדת הכלא ולסגניתה וביקשה לתקן את הסיווג השגוי, לטענתה, אך נמסר לה כי עליה לעשות זאת באמצעות באי-כוחה. בהמשך, נטען בעתירה, פנה אף עו"ד בומבך במכתב בשמה לשב"ס, במסגרתו הבהיר כי קם לא הורשעה בעבירת "בגידה" - אך גם פנייה זו נדחתה. לאחר שכל פניותיהם נדחו, הגישה קם את העתירה.

בתגובה לעתירה הודיעו בשב"ס כי תיקון הרישום לא מתאפשר, כיוון שלצרכי רישום עבירות הבגידה והריגול אוחדו תחת אותו פרק במחשבי שב"ס. ואולם, טענו, אין ברישום זה בכדי להשפיע על זכויותיה ותנאי מאסרה של קם.

ואולם, במהלך הדיון בעתירה הודיע שב"ס כי תיקון הסיווג אפשרי בעקבות הכנסת מערכת מחשוב חדשה המאפשרת את הפרדת עבירות הריגול והבגידה האחת מהשנייה - ועל כן הרישום יתוקן.

לאור הודעה זו הסכימו הצדדים על מחיקת העתירה, ואולם קם ביקשה מבית המשפט לחייב את שב"ס בהוצאות המשפט, בין היתר בעקבות עוגמת-הנפש שנגרמה לה עקב הרישום הלקוי.

שב"ס חויב בהוצאות

השופטת רג'יניאנו דחתה את טענתה של קם כי נגרמה לה עוגמת-נפש, אך ציינה כי רק בעקבות העתירה, ולאחר שקם פנתה לכל הגורמים הרלבנטיים בשב"ס, תוקן הליקוי ברישום במחשבי שב"ס.

בהחלטתה לחייב את שב"ס בהוצאות ציינה השופטת כי "מתגובת שב"ס ברור (מרגע שהעניין הובא לידיעתו) שהוא מודע לתקלה והסכים שיש לתקן את הטעות, ללמדנו שיש חשיבות לתיוג העבירות בגינן הורשעה העותרת".

עו"ד אילן בומבך מסר כי "החידוש שבהחלטה הוא שמעכשיו אסיר שיגיש עתירה וייקח עורך דין שייצג אותו והוא יימצא צודק, השב"ס יחויב בהוצאות. עד היום השב"ס היה סבור כי הוא פטור מעולו של הדין, שהוא לא צריך לשלם הוצאות במקרה שעתירה כנגדו התקבלה. בית המשפט קבע בהחלטה עקרונית כי זה מצב שדורש תיקון.

"לצערי, בית המשפט לא פסק הוצאות ריאליות, אבל אני סבור שזה יהיה הצעד הבא, שגם בעתירות אסיר ייפסקו לטובת האסיר הוצאות ריאליות במקרה שהעתירה הייתה מוצדקת".