אושרה הצעת שטייניץ להקמת קרן לניהול רווחי הגז הטבעי

בכל שנה יוקצו הרווחים השוטפים מתשואות על השקעות הקרן לטובת מטרות חברתיות-כלכליות-חינוכיות, כפי שיוחלט על ידי הממשלה ובהתאם להצהרת ראש הממשלה בנושא

משרד האוצר דיווח היום (ג') כי אושרה הצעת החוק שהגיש שר האוצר יובל שטייניץ להקמת קרן לניהול הכנסות המדינה מרווחי גז טבעי. הצעת החוק אושרה בהמשך להמלצות ועדת ששינסקי ולוועדה שהוקמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר לבחינת אופן ניהול הכנסות המדינה ממשאבי טבע בישראל.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל שימש יו"ר הוועדה. חברי הוועדה כללו את הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשבת הכללית במשרד האוצר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ונציגי בנק ישראל.

המלצות הוועדה מתבססות על הניסיון הבינלאומי שנצבר בתחום ועל פי עיקרון מנחה כי לטובת הדורות הבאים יש לנהל את הרווחים בראייה ארוכת טווח. בכל שנה יוקצו הרווחים השוטפים מתשואות על השקעות הקרן לטובת מטרות חברתיות-כלכליות-חינוכיות, כפי שיוחלט על ידי הממשלה ובהתאם להצהרת ראש הממשלה בנושא. בנוסף, כספי הקרן יסייעו במידת הצורך להתמודדות עם אירועים חריגים בעלי השפעה שלילית על כלכלת המדינה, כמלחמה או רעידת אדמה.

שר האוצר יעמוד בראש מועצה הקרן שתקבע את מדיניות ההשקעה של הקרן ותעקוב אחר יישומה. תוקם וועדת השקעות מקצועית שתכלול נציגי ציבור וממשלה לצורך יישום מדיניות ההשקעה של הקרן. ניהול הנכסים והשקעתם יתבצע על ידי מחלקה מקצועית שתוקם לשם כך בבנק ישראל.

שטייניץ מציין היום כי "אנחנו משלימים עכשיו את המהלך ההיסטורי שהתחלנו בוועדת ששינסקי. הקרן שהקמנו היום תהווה תעודת ביטוח למדינה, תפנה משאבים לתקציבים חברתיים ותגן על תעשיות הייצוא".