ד"ר שלמה נס: "זה תיק סוחט. 'מעריב' היום חי, קיים ובועט"

"מעריב" צפוי לעבור עד סוף החודש לשלמה בן-צבי ■ נאמן "מעריב": "התהליך של המו"מ בחודש הזה היה מטורף. התיק הזה היה אולי הכי קשה שהיה לי עד היום"

"מעריב" צפוי לעבור עד סוף החודש לידי שלמה בן-צבי - כך מעריכים הצדדים לאחר ששופטת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, אישרה היום (ג') את המלצת הנאמנים למכור את העיתון לקבוצה המורכבת מעמוס מימון - המעוניין ברכישת בית הדפוס, ושלמה בן-צבי, מו"ל "מקור ראשון", המעוניין ביתר נכסי העיתון.

העובדים, שהביעו מחאתם ואף פרסמו עמוד ריק על שער העיתון הבוקר, שינו את דעתם ותמכו בעסקה. זאת לאחר שבלילה הקודם לדיון ניהלו מגעים מול נציגיו של בן-צבי והצליחו לשפר במעט את התנאים שהציע בן-צבי בהצעתו המקורית.

העובדים חתמו עם בן-צבי על מעין הסכם קיבוצי שמבטיח רצף בצבירת הזכויות הסוציאליות שלהם. על-פי ההסכם, בחצי השנה הקרובה ימשיכו להתנהל מגעים מול ההנהלה החדשה בכדי להרחיב את ההסכם הקיבוצי.

על-פי ההצעה המקורית התחייב בן-צבי לקלוט 330 עיתונאים לתקופה של שנה וחצי, כשהוא שומר לעצמו את היכולת לוותר על 10% בכל שלב שירצה, אם הנתונים הכלכליים יאכזבו. העובדים הצליחו להעלות את המספר ל-350.

כמו כן, העובדים ימנו משקיף בדירקטוריון, ועבור כל העובדים שיעברו מ"מעריב" כיום אל "מעריב" של בן-צבי ומרוויחים עד 22,500 שקל, הובטחה שמירה על תנאי שכרם. מעבר לשמירה על זכויות הנצברות לפי ותק בכל הנוגע לימי חופשה והבראה, אושר בנק של ימי מחלה למחלות ממושכות.

את בן-צבי ייצגו עורכי הדין דוני טולידאנו וליאור אורן ממשרד צלרמאיר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולידאנו ושות'.

"תיק סוחט"

הנאמנים, ד"ר שלמה נס ועו"ד ירון ארבל, הכריעו על המכירה לבן-צבי ומימון, לאחר שהשניים חברו יחד להצעה משותפת שלשום (ב') בלילה. כעת הם צפויים לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים כדי לאשר את העסקה.

בשיחה עם "גלובס" אמר ד"ר נס כי "התהליך של המשא-ומתן בחודש הזה היה מטורף. התיק הזה היה אולי הכי קשה שהיה לי עד היום, גם בגלל הקושי בתפעול של 'מעריב', שבגללו היינו חייבים לעשות זאת מהר מאוד, וגם בגלל הליווי התקשורתי של התיק הזה. בכל זאת 2,200 עובדים הם במצב קשה. אנשים שרואים אותי אומרים שאני נראה סחוט. זה תיק סוחט".

נס דחה את הטענה כאילו הליך הקפאת ההליכים היה מיותר, שכן העיתון נמכר לקונו המקורי מקבוצת אי.די.בי. "זה אותו מציע אבל ממש לא דומה", אמר, "מדובר בהבדל של שמיים וארץ. קודם כל, המרכיב החשוב ביותר מבחינתנו היה העובדים. לפני חודש הכוונה הייתה להשאיר אולי 300 עובדים. בזכות העסקה שאליה הגענו השגנו שיישארו ב'מעריב' 1,420 עובדים. מנהל ההפצה של 'מעריב' נכח בדיון בבית המשפט היום ואמר לי שכשהם נכנסו להקפאת הליכים הוא לא האמין שיימצא פתרון. גם התמורה עלתה בעשרות מיליונים וגם ברמה העיתונאית. מבחינת המתכונת 'מעריב' היום חי קיים ובועט".

- המלצת לבית המשפט על יזם הנדל"ן עמוס מימון כרוכש הנכס, אך הוא חושק בו כדי להרוס אותו ולבנות עליו מגדלים. העיתון "ישראל היום" אמנם הגיש הצעה נמוכה יותר, אך רצה להמשיך להפעיל את בית הדפוס ולהעסיק את עובדיו עוד שנים ארוכות.

"בדיון בבית משפט לא היה אדם אחד שהתנגד לעסקה ולא שיבח אותה. ההבטחה של מימון היא להפעיל את בית הדפוס למשך 5 שנים, וזה המון בעולם העיתונות היום. תראה את עיתון 'ניוזוויק' למשל, שעבר למהדורת אינטרנט בלבד.

"צריך לזכור ש'ישראל היום' באו עם הצעה נמוכה ב-15 מיליון שקל מההצעה של מימון. אם הם היו באים עם הצעה זהה, היה שיקול. 15 מיליון שקל הפרש זה בסוף כסף של הנושים שאני צריך להתחשב בו".

- כמה כסף אתה ועו"ד ירון ארבל צפויים להרוויח בתיק זה?

נס צוחק. "אף אחד לא יודע. זה ייקח עוד חודשים ארוכים עד שיהיה הסדר. אנחנו כרגע עסוקים בקרב ונמצאים בחזית האש".

בדיון אמר נס כי "קיימת דחיפות מאוד גדולה להעביר את ניהול הקבוצה כמה שיותר מהר לקבוצת בן-צבי".

מכתב מהכשרת היישוב

במהלך הדיון הבוקר מתחה השופטת אלשיך ביקורת חמורה על עופר נמרודי וחברת הכשרת הישוב. נס ציין בפניה: "קיבלנו הבוקר מכתב שלפי טענתם (חברת הכשרת היישוב) קבוצת 'מעריב' משתמשת בנכסים שונים של הכשרת היישוב, ועדיין לא שילמנו להם דמי שכירות, ולכן זה מעין העמדת אשראי. הם גם אמרו לנציגי העובדים שהם ישקלו בעתיד אפשרות להעמיד כספים נוספים להשלמת הפרשות לעובדים או משהו דומה לזה".

התייחסות זו הכעיסה את אלשיך, והיא שאלה: "הם עושים טובה למישהו? אם נגלה שהם לא העבירו הפרשות לעובדים כדין, זה חמור מאוד".

הנאמנים ממשיכים בינתיים בחקירתם באשר לכספי ההפרשות האבודים של עובדי "מעריב". "ההסדר הנוכחי אינו כולל פטור לבעלי השליטה הקודמים או מניעה כלשהי מעריכת חקירות, במקרה שמתגלה טעם לכך - ואף נקיטת הליכים אחרים המוכרים בדין", קבעה השופטת אלשיך.

בהחלטתה לאשר את המלצת הנאמנים כתבה אלשיך: "צמד ההצעות המשלימות זו את זו שבפניי נראות בבירור כהצעה הגבוהה ביותר שקיימת; הן מכוונות לשמר את העיתון ככלי תקשורת פעיל, שכפי שהערתי בהחלטתי הראשונה אינה משופעת בתקשורת חופשית".

עיקרי העסקה למכירת "מעריב"

* קבוצת "מעריב" תימכר כ"עסק חי" ב-145 מיליון שקל.

* קבוצת עמוס מימון תשלם 65 מיליון שקל עבור בית הדפוס של "מעריב", וקבוצת בן-צבי תשלם עד 80 מיליון שקל בעבור העיתון.

* 12 מיליון שקל ישולמו במועד ההעברה, 9.7 מיליון שקל ישולמו 120 יום לאחר מכן, ו-11 מיליון שקל ישולמו שנה לאחר מכן.

* יתר הסכום תלוי בגביית חובות העיתון.

* שלמה בן-צבי העמיד ערבות בנקאית אוטונומית בסך 2 מיליון שקל.

* 600 מתוך 2,000 עובדי "מעריב" יפוטרו.