מכה לש"ד: עורכי דינו לא ייצגו אותו בהליכים האזרחיים

‎‎ועדת האתיקה קבעה כי עוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל אינם יכולים לייצג את ש"ד בהליכיו האזרחיים, משום שהם משמשים עדי תביעה במשפט הולילנד‏

‎‎הצרות של ש"ד, עד המדינה במשפט פרשת הולילנד, באות בצרורות: אחרי שאושפז לפני כשבוע בבית-החולים בעקבות אירוע מוחי, החליטה אתמול (ג') ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין לאסור על עורכי דינו של ש"ד, אמנון יצחקניא ואילן סובל, לייצגו בהליכים האזרחיים שבהם הוא מעורב. זאת, בשל העובדה כי השניים משמשים עדי תביעה במשפט פרשת הולילנד ובגין החשש מניגוד העניינים שנוצר עקב כך.

בכך נעתרה ועדת האתיקה לבקשת רוב הסנגורים במשפט הולילנד, בראשות פרקליטו של‏‎ ‎ראש הממשלה לשעבר ‏אהוד אולמרט‏,‏‎ ‎עו"ד‎‏ רועי בלכר‏.

‏‏הסנגורים טענו כי קיים חשש כבד לניגוד עניינים ול"זיהום עדויותיהם" של יצחקניא וסובל, במקרה שימשיכו לייצג את ש"ד בהליכים האזרחיים. מדובר בעיקר בתביעה האזרחית בסך 30 מיליון שקל שמנהל ש"ד נגד הלל צ'רני, יזם פרויקט הולילנד ונאשם במשפט.

"אין מחלוקת כי כל עוד נמשך ייצוגו של עד המדינה בידי עורכי הדין, מנהלים עורכי הדין שיחות עם עד המדינה אשר קשורות הן בהליך האזרחי והן בהליך הפלילי, שעה שהם אמורים להעיד מטעם התביעה בהליך הפלילי", כתבה ועדת האתיקה.

‎‎שכר-טרחה תלוי

‏‎‎לדברי הוועדה, "כך נוצר מצב שעד המדינה, שככל עד מנוע מלשוחח עם עד תביעה נוסף בטרם יסתיים ההליך, משוחח עם עד תביעה נוסף על גרסתו, מתוקף היותם באי-כוחו בהליך האזרחי".

‏עוד נקבע בהחלטה כי ייצוגו של עד המדינה על-ידי יצחקניא וסובל בהליך האזרחי מביא למצב של ניגוד עניינים. זאת מכיוון "ששכר-טרחתם של עורכי הדין בתביעה האזרחית תלוי בקבלת התביעה על-ידי בית המשפט, כמו גם במהימנותו של עד המדינה בהליך הפלילי ובתוצאות הליך זה שבו הם משמשים עדי תביעה".

לסיכום, ועדת האתיקה ועדת כי על עורכי הדין יצחקניא וסובל להימנע כאמור מלייצג את ש"ד בהליך האזרחי - ואף "להימנע מלבוא עמו בדברים הקשורים לתביעה זו ולהליך הפלילי, לפחות כל עוד עדותם בהליך הפלילי נשמעת".

‏משפט פרשת הולילנד יתחדש ביום חמישי. בהיעדרו של ש"ד שעדיין מאושפז בבית-החולים איכילוב, הורה השופט דוד רוזן לפרקליטות לזמן לעדות עדים שאמורים היו להעיד רק בהמשך המשפט. ‏‎‎‏