האוצר: רעידת אדמה תעלה למשק 60 מיליארד שקל

בישיבת הפורום הכלכלי לאומי לשעת חירום הודה שטייניץ: "אנחנו עדיין רחוקים מהיערכות טובה"

היקף הנזקים האפשרי למשק הישראלי כתוצאה מרעידת אדמה בסדר גודל משמעותי מתחיל להתבהר: לפי התחזיות של משרד האוצר, רעידת אדמה חזקה עלולה לגרום לנזק ישיר המוערך בכ-10 מיליארד שקל (כ-1% מהתוצר), כאשר בנוסף, הנזק הצפוי לתשתיות הלאומיות נאמד בכ-50 מיליארד שקל (כ-5% מהתמ''ג) - כך חשף היום (ה') הכלכלן הראשי של המשרד, אלדד שידלובסקי, בתדרוך מיוחד של הפורום הכלכלי לאומי לשעת חירום במסגרת תרגיל "נקודת מפנה 6" של המשרד להגנת העורף.

בישיבה התקיים דיון בנושא התמודדות המשק והכלכלה בישראל עם המשבר הצפוי בעקבות התרחשות של רעידת אדמה חזקה. שר האוצר יובל שטייניץ הודה, כי למרות ההיערכות והמשאבים שהושקעו בהגדרת המוכנות לאירועים מסוג כזה, ולמרות השיפור שחל בפועל ברמת המוכנות של המערכות הכלכלית, אנחנו "עדיין רחוקים מהיערכות טובה".

מתייעצים עם היפנים

גם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר סיפר כי בבנק ישראל ממשיכים לעסוק בסוגיית ההיערכות, וכי בבנק המרכזי משקיעים לא מעט משאבים בסוגיית ניהול יתרות המט''ח (שהגיעו לאחרונה לכ-76 מיליארד דולר) בשעת משבר, ולצורך כך, הוא התייעץ עם עמיתיו ביפן, למודי הניסיון באסונות טבע בקנה מידה גדול, כמו רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את המדינה ב-2011.

השר להגנת העורף, אבי דיכטר העריך כי במקרה של רעידת אדמה משמעותית, יהיו במדינה "אלפי הרוגים". הוא הזהיר מפני ניצול של מצבה הפגיע של ישראל אחרי אסון גדול על ידי אויבותיה. "אסור שישראל תיראה בעיני אויבנו כחיה פצועה", אמר.

בפורום נכחו גם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, ויו"ר המועצה הלאומית הכלכלית, פרופ' יוג'ין קנדל, החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מנכ"ל בנק ישראל, חזי כאלו, מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, הממונה על התקשוב הממשלתי במשרד האוצר, כרמלה אבנר, המפקח על הבנקים, דוד זקן, נשיא איגוד הבנקים, דוד ברודט, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, אסתר לבנון, ראש רשות החירום הלאומית, אבי דוד, נשיא התאחדות התעשיינים, צבי אורן ומנכ"ל כלל ביטוח הפורש, שי טלמון.