סרוגו: "מחירי הדירות היום חזרו לרמה של אוגוסט 2011"

ראול סרוגו, המתכוון להתמודד בתוך פחות מחודש על תפקיד נשיא התאחדות הקבלנים: "הטעות היא שהממשלה מנסה להשפיע על הביקוש במקום על ההיצע"

"מחירי הדירות היום חזרו לרמה של אוגוסט 2011, לפני המחאה", אומר ראול סרוגו, המתכוון להתמודד בתוך פחות מחודש על תפקיד נשיא התאחדות הקבלנים. במהלך זה הוא קורא תיגר על הנשיא המכהן מזה 6 שנים, נסים בובליל. כמי שחי את התחום, הוא מדבר על צעדים שצריך לנקוט מיד וטוען שעד כה ההתאחדות לא עשתה מספיק.

"לא הלחץ הציבורי ולא הצעדים שהממשלה נקטה חוללו שינוי. הטעות היא שהממשלה מנסה להשפיע על הביקוש במקום על ההיצע. ההכרזות של פוליטיקאים, כמו זו של שר השיכון שהמחירים ירדו ב-20%, גרמו לשוק ללכת לכיוון השני. לעצור. קבלנים לא קנו קרקעות. לא יצאו לפרויקטים חדשים".

- מה כן צריך לעשות כדי לשנות את התמונה?

"יש שלושה דברים שהממשלה צריכה לעשות כדי להגדיל את ההיצע בצורה מידיית. להביא עובדים לענף, לא רק עובדי כפיים, גם מהנדסים, כי יש מחסור חמור. הדבר השני הוא לפתור את מצוקת האשראי והשלישי הוא לשחרר ולהוריד את מחירי הקרקע".

- איך לדעתך מורידים את מחירי קרקע?

"בטווח הקצר צריך לאפשר להגדיל את זכויות הבנייה בכל התוכניות קיימות ב-20%. את ההקלה צריך להתנות בהוצאת היתר בנייה תוך שנה ובנייה תוך שלוש שנים. בטווח הבינוני המדינה חייבת לשים דגש על ההתחדשות עירונית, פינוי-בינוי ותמ"א 38. גם כאן צריך לתת זכויות נוספות כדי שהתוכניות האלה לא ייפלו בגלל כדאיות כלכלית גבולית. בטווח הארוך יותר צריך לקבוע מדיניות שמגדילה את הצפיפות ולבנות לגובה. הורדת מחירי הקרקע באופן מלאכותי לא תעזור, כי המחירים נקבעים מהתחרות על הקרקע. ברגע שהתחרות תקטן, המחיר יירד. והתחרות תקטן רק אם ההיצע יגדל".

- נוח להגיד את הדברים, אבל יהיו אין סוף התנגדויות.

"של מי? של הירוקים? הם ימחו, אבל גם הם יבינו שזה עדיף מאשר להפשיר שטחים ירוקים לבנייה. הרעה החולה במדינה היא שווי הקרקעות, זה הסרטן של הענף. בכל העולם מדובר ב-15% עד 30% ממחיר הדירה, ובישראל זה 50%. צריך לנצל את המצב הנוכחי כדי לעשות שינוי מבני בענף. אמנם ההכנסה תרד, אבל הבנייה המואצת תיצור עוד דירות מה שבטווח הארוך יוביל לצמיחה. ואת מה שממשלה לא תקבל היום מהקרקע היא תקבל מחר מהמיסוי על הדירות ומהצמיחה של הענפים הסובבים את הנדל"ן".

- מה דעתך על הפעילות של התנהלות ההתאחדות?

"ההתאחדות והעומד בראשה לא עשו מספיק עד היום. ההתאחדות לא לקחה חלק פעיל ומרכזי במציאת פתרונות לשוק הדיור. האסטרטגיה הייתה לא להתערב בגלל שהם לא רצו שהציבור יזהה אותם כאשמים במחירי הדירות הגבוהים, כמו שהמחאה גרמה לזהות בין הטייקונים לבין האשמה ביוקר המחיה. זו עמדה שגויה. צריך היה לתפוס עמדה ברורה וליטול חלק פעיל מול הממשלה, להפעיל מנופים שישפיעו עליה לקבל את ההחלטות הנכונות. אני הייתי יוזם יותר ופחות נגרר. הענף זקוק למנהיג חדש. שתי קדנציות זה מספיק".