מהפרטה להלאמה: ייקלטו עובדי ההוסטלים לניצולי שואה

זו הפעם השנייה שבה ממשלת נתניהו נאלצת להלאים שירות ציבורי שהופרט בעקבות לחץ ציבורי ■ ההסתדרות: "העוול תוקן"

לא בכל יום ממשלת ישראל מסכימה להלאים מחדש שירות ציבורי שהופרט, אבל אחרי מאבק של שלוש שנים ובדיוק שנה מאז ששר האוצר יובל שטייניץ לחץ את ידו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני בעניין - 130 עובדי ההוסטלים לניצולי שואה יהפכו מעובדי קבלן לעובדי מדינה.

מדובר בעובדים שהועסקו על ידי "האגודה לבריאות הציבור", עמותה ללא מטרות רווח ששימשה כחברת כוח אדם לכל דבר ועניין אשר העסיקה את העובדים בבתי החולים הפסיכיאטריים בפרדסיה, שער מנשה ובאר יעקב. באוצר סירבו תחילה בעקביות לקליטתם של העובדים כעובדי מדינה, ועוררו סערה כשנימקו את הסירוב בכך שההוסטלים הוגדרו על ידם כ"פרויקט זמני" רמז לגילם המבוגר של ניצולי השואה. כישלון ההפרטה של ההוסטלים ומצבם הקשה של הניצולים שחיים בהם נחשפו לראשונה בכתבה ששידר בערוץ 2 העיתונאי חיים ריבלין.

ההסכמה של שטייניץ, במהלך נובמבר אשתקד, הגיעה בשיא המאבק של ההסתדרות למען קליטתם של עובדי הקבלן בשירות הציבורי ובסקטור העסקי. אף שבסופו של יום גובש הסכם עקרוני בין המדינה להסתדרות באשר לתנאי העסקתם של כלל עובדי הקבלן במגזר הציבורי, הוא עדיין לא נחתם סופית.

זו לא הפעם הראשונה שממשלת נתניהו נאלצת להסכים להלאמה של שירות ציבורי שהופרט: בשנה שעברה הסכימה המדינה, בעקבות לחץ של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, להלאים את שירות אחיות בתי הספר במחוז הדרומי, לאחר שמשרד הבריאות הודה בתצהיר שהגיש לבג"ץ כי השירות המופרט נכשל. עם זאת, ליצמן לא הצליח להביא להלאמה של השירות ביתר המחוזות בארץ.

"אני מברך על קליטת עובדי ההוסטלים כעובדי מדינה", אמר היום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. "אין ספק שמדובר בתיקון עוול לעובדים המטפלים יום ביומו בניצולי שואה שמצבם הבריאותי והנפשי הוא מהקשים שיש, עובדים הזכאים על פי החוק להיקלט כעובדי מדינה", הוא הוסיף.