נתניהו לא העלה בדעתו

פוליטיקה היא מדע שבו גם מה שהיה לא אפשרי, הופך לאפשרי

המהפך שחוללו השר אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו היה מוצדק ונכון. לפחות מן ההיבט הפוליטי. איחוד מפלגות הליכוד וישראל ביתנו יצר גוש פוליטי וקוהרנטי שיוכל לייצג נכונה את מצביעי הימין בישראל. אמנם היו חיכוכים ועוד יהיו, אבל זוהי דרך נכונה. עם זאת, במעשה האיחוד של הימן הם כפו גם על מחנה המרכז לעשות מעשה דומה.

כבר שנים ישראל מייחלת לעימות אידיאולוגי בשאלות היסוד שלה. החל מעתידה המדיני של המדינה ויחסיה עם העולם הערבי הפלסטיני וכלה בדמותה של החברה הישראלית וערכי היסוד שלה. זוהי סוגיה ארוכת יומין שהולכת לאורך ההיסטוריה של התנועה הציונית, של הימים טרם קום המדינה ושל השנים הראשונות להקמתה.

היה זה דווקא המעשה המקביל, תואם ליברמן-נתניהו, של איחוד הליברלים וחירות שטשטש את ההבדלים בין המחנות, ודרך אגב גם איפשר למפלגת גח"ל לעלות בפעם הראשונה לשלטון ב-1977. אבל מאז צמחו ושקעו מפלגות מרכז שנשענו על הרכבים פוליטיים כאלה ואחרים, אך לא הצליחו למצב את עצמם ונעלמו כלעומת שבאו. מפלגתו של יאיר לפיד, יש עתיד, היא הגידול החדש בערוגה הזו, ועתידה יהיה כנראה דומה לקודמותיה.

השמאל בישראל נעלם במידה מרובה, נשארה רק מפלגת מרצ, חשובה כשלעצמה, אך קטנה בממדיה. מעבר לה משתרע מרחב הנחלק בין מפלגות העבודה, קדימה ואולי יש עתיד. את המחנה הזה, המקיף קרוב לשני מיליון מצביעים צריך לגבש יחד. גם כדי לתת מענה לאיחוד בימין וגם כדי לכבד את המסרים שלו ולהעמידם באופן חד ובולט.

אלטרנטיבה לממשלת ביברמן

תרומתה הגדולה של יו"רית מפלגת העבודה שלי יחימוביץ לשיח הציבורי היה שהיא זיהתה ראשונה את הצרכים החברתיים החדשים של החברה הישראלית, צרכים שנולדו והחריפו בעקבות הקפיטליזציה של המשק הישראלי. היא ידעה להציג בפני ציבורים רחבים, שמפלגת העבודה התרחקה מהם, תשובות אמיתיות. בדרך זו היא גם אתגרה את מהלכיו הכלכליים של ראש הממשלה, שר-העל לענייני אוצר וכלכלה.

עכשיו הגיעה העת לאחד את כוחות המרכז סביב מפלגת העבודה ויחימוביץ. זהו הגוף הפוליטי היציב היחיד בגזרה זו. המפלגות הקיימות יכולות לחבור עימה תוך שילוב ראוי ומתן ביטוי למגוון דעות. בצירוף הזה יש להניף שני דגלים - הדגל החברתי והדגל המדיני. המחנה החדש הזה יוכל לנהל דו-שיח רעיוני-אידיאולוגי עם הימין ולהציג לציבור אלטרנטיבות מדיניות, כלכליות וחברתיות למדיניות של ממשלת ביברמן. אז יבוא רגע האמת, שבו מדינת ישראל תוכל לבחור במה היא רוצה.

כאשר זימן נתניהו בחירות מוקדמות, הוא לא תיאר לעצמו כיצד יתגלגלו הדברים, אולם הפוליטיקה היא המדע של הבלתי אפשרי, והבלתי אפשרי עשוי פתאום להיות אפשרי.

ח"כ-ד"ר נחמן שי הצטרף בסוף שבוע זה למפלגת העבודה ומתמודד לפריימריס לכנסת ה-19