ההרס של "סנדי"; הרכבת התחתית תחזור לפעול ביום חמישי

(עדכונים שוטפים) - נזקי הסופה יסתכמו ביותר מ-20 מיליארד דולר ■ יותר מ-8 מיליון אמריקנים מנותקים מחשמל ■ הערכות: הסופה "תגלח" 0.2% מצמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי

לאחר שנסגרו שלשום ואתמול (ג') למסחר עקב הוריקן "סנדי", המסחר בוול סטריט חזר היום (ד') לפעילות. על פי הדיווח, בניין הבורסה ברחוב וול סטריט לא נפגע למרות ההצפות במנהטן תחתית.

"זירת המסחר והבניין של בורסת ניו יורק בסדר גמור", ציין דובר ה-NYSE, שהוסיף כי הוא מצפה לפתיחה "חלקה".

בינתיים, החוף המזרחי מלקק פצעים ואומד נזקים לאחר לילה של סופה קשה. לפחות 50 הרוגים נמנו עד כה בארה"ב עקב פגיעת הסופה "סנדי" בחוף המזרחי והנשיא ברק אובמה הכריז כי ניו יורק וניו ג'רזי הן "אזור מוכה אסון". מתחילתה, גבתה הסופה את חייהם של יותר מ-100 אנשים, רובם מחוץ לארצות הברית.

התחבורה הציבורית בניו-יורק תחזור היום לפעולה חלקית, כשקווי אוטובוסים יחזרו לפעול אולם הרכבת התחתית תישאר משותקת עד ליום חמישי. הבעיה: חדירת מי מלח למנועים של הרכבות התחתיות ולמערכות ניתוב של המערכת. (ראו ידיעה נפרדת).

לפי הודעה שפרסמה עיריית ניו-ניורק, מערכת הרכבות יתחילו לפעול באופן חלקי כבר מחר, בעוד הרכבת התחתית (הסאבווי) תחזור לפעול רק ביום חמישי.

תאונות בארה"ב שנבעו מנפילת עצים על בתים או מכוניות וכן תאונות דרכים גרמו להרוגים בסופה. נזקי הסופה נאמדים כבר ביותר מ-20 מיליארד דולר, לפי סוכנות הידיעות בלובמרג. חברות הביטוח אמורות לכסות רק 7-8 מיליארד דולר. עדיין, הסופה שהסבה את הנזק הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב הייתה "קתרינה", בהיקף של 41.1 מיליארד דולר.

לפי הערכות כלכלנים בארה"ב, "סנדי" תביא לפגיעה של 0.1%-0.2% בצמיחת התמ"ג של ארה"ב ברבעון הרביעי של השנה. התוצר בכולל של ארה"ב עומד על 13.6 טריליון דולר והיא התרחבה ב-2% ברבעון השלישי. "יש אובדן פעילות שיהיה קשה לפצות עליו. אם אתה מנהל מסעדה והיא סגורה היום, אנשים לא יאכלו כמות כפולה מחר", אמר לבלומברג מארק ויטנר, כלכלן בבנק וולס פרגו.

שטחים נרחבים באיזור הפיננסי במנהטן מוצפים ובאזור גראונד זירו, שבו שכנו פעם מגדלי התאומים, נוצרו מפלים גדולים. ערים גדולות לאורך החוף המזרחי - וושינגטון, ווילמינגטון (דלאוור), פילדלפיה ואטלנטיק-סיטי - נהפכו לערי רפאים. אפילו השדרה החמישית האלגנטית נראתה אתמול כמו טיילת של עיר חוף קטנה בניו-ג'רזי. סאקס פיפת' אווניו סגרה את חנות הדגל שלה בניו-יורק וחתמה את חלונות הרוואה בלוחות עץ חומים. 130 חנויות של הרשתות מייסיס ובלומינגדלייס בחוף המזרחי סגרו שעריהן עד חלוף זעמה של סנדי.

החוף המזרחי יחזור היום לפעילות חלקית, כשנמלי התעופה קנדי וניו-ארק יחזרו לפעילות. נמל התעופה לה-גוארדיה יהיה מושבת גם היום. מיליונים נצורים בבתיהם. במרילנד, וירג'יניה ובואך צפונה, מוושינגטון עד בוסטון, מרכולים רבים סגורים, ואלה שפתחו שעריהם, מדפיהם חצי ריקים: אין בטריות, על פנסים אין מה לדבר, הלחם אזל מזמן ובמדיה החברתית מתרוצצים מסרונים איפה אפשר להשיג עדיין מיים מינרלים.

"סנדי" משתרעת על פני 900 מייל (כ-1,440 ק"מ), כ-12,500 טיסות בוטלו והבורסות בוול סטריט היו סגורות למשך הזמן הארוך ביותר מאז 1888.