דיווח שווא: הבורסה בניו-יורק לא הוצפה; הרכבות מושבתות

הרכבות התחתיות מושבתות גם היום (ג') בניו-יורק, ואין ודאות שיחזרו לפעולה ביום ד' ■ איך יגיעו רבבות לעבודה בוול סטריט?

הדיווח ב-CNN, אמש (ב'), היה דרמטי: רצפת אולם הסחר של הבורסה בניו-יורק, זירה שוקקת של פעילות קדחתנית 5 ימים בשבוע, מוצפת במים בגובה כמטר. חזאי הרשת דיווח על כך בתכנית הראיונות של פירס מורגן וציין שמקור הידיעה הוא ערוץ מזג האוויר (Weather Channel). הערוץ ציטט, לא פחות, את שירות החיזוי הלאומי של ארה"ב.

המראיין פנה מיד לארין ברנט, כתבת פיננסית ותיקה (ועתה מגישה ב-CNN), ושאל כמה זמן תוסיף הבורסה להיות סגורה לאור המידע על הצפתה. "זו רצפה מעץ והבורסה שוכנת בבניין היסטורי", היא השיבה. "הנזק עלול להיות מדהים".

השאלה הבאה הופנתה לכתב הכלכלי אלי ולשי: כיצד ישפיע הדבר על השווקים הפיננסיים?

ולשי: "תהיה לכך השפעה כלל-עולמית על הונם של אנשים".

ובכן, לא דובים ולא מים. או כך טוען דובר של הבורסה. לדבריו. זה "דיווח בלתי אחראי של ערוץ מזג האוויר, של CNN ושל אחרים". הבורסה היתה סגורה אתמול ותוסיף להיות סגורה היום (ג').

ובכל זאת אין ודאות לכך שהבורסה של ניו-יורק תחזור לפעילות מחר (ד'), לאחר יומיים של שביתה מאונס, אם כי בכיריה טוענים שהיא חייבת להיפתח, ויהי מה.

דאנקן נידראואר, מנכ"ל החברה האם של הבורסה, NYSE-Euronext, אמר אמש ל-CNBC, כי השווקים חייבים להיות פתוחים ביום ד', היום האחרון באוקטובר, מפני שזה יום פקיעת האופציות. אבל אין כל ודאות שהפתיחה אכן תוצא אל הפועל. סנדי, הסופה שמשבשתת את החיים לאורך כל החוף המזרחי, אולי לא פגעה ישירות בבורסה של ניו-יורק, אבל היא הצליחה להשחית את מערכת התחבורה הציבורית הגדולה בעולם, הרכבות התחתיות והרכבות הפרבריות של ניו-יורק, שמסיעות כ-5.2 מיליון אנשים מדי יום, בכללם רבבות שמופקדים על הפעלת הבורסה והחברות הפיננסיות שתלויות בה, החל בסוחרים וכלה במהנדסי מחשבים ומתכנתים.

"הרכבת התחתית נמצאת בסכנה", הכריז אמש יו"ר רשות התחבורה המטרופוליטנית, ג'וזף לוטה. "מערכת הרכבות התחתיות ומי מלח לא הולכים ביחד". לדבריו, המצב בשטח "רציני".

סנדי דחפה את מי מפרץ ניו-יורק למנהרות הרכבת התחתית בדרום מנהטן. מי מלח עלולים לאכל מנועים חשמליים ורכיבים חיוניים אחרים ולשבש את מערכות ניתוב הרכבות, שמונעות התנגשויות. הרכבות התחתיות יישארו משותקות עד יום ד' בבוקר, שעון ניו-יורק, לכל המוקדם. אם תידחה הפעלת הרכבות ליום ה', איך יגיעו רבבות עובדי וול סטריט לעבודה?

גם בימים כתיקונם שואבת רשות התחבורה המטרופוליטנית כ-50 מיליון ליטר מים מדי יום, בגלל עליית מפלס המים של הנהרות שמקיפים את מנהטן. לפי כמה הערכות, שאיבת מי היום מהמנהרות בעקבות סנדי עלולה להימשך שבועיים.

השווקים היו סגורים במשך ארבעה ימי סחר רצופים רצופים, יחד עם יומיים של סוף שבוע, בעקבות התקפת הטרור על המגדלים התאומים ב-11 בספטמבר 2001. זו היתה ההשבתה הארוכה ביותר בתולדות הבורסה.

כוחה של סנדי עדיין במותניה, אבל כלכלנים כבר החלו לחשב את הנזקים שהיא חוללה. לפי כמה הערכות, עבודות השיקום בחלוף הסופה דווקא יתנו תנופה לכמה ענפים, לרבות בניה ומכירות קמעונאיות. ניתוח של Eqecat, חברה לבניית מודלים של סיכוני אסונות, מעריך שנזקי הסופה ינועו בין 10 ל-20 מיליארד דולר. חברות הביטוח הגדולות צפויות לכסות בין 5 מיליארד ל-10 מיליארד דולר. הניתוח מצוטט היום ב"ניו יורק טיימס".