יפתח רון-טל: "חייבים להעלות את מחיר החשמל"

יו"ר חברת החשמל: על המדינה להזרים הון עצמי לחברה ולהעלות מיד את תעריף החשמל ■ "חברת החשמל במשבר נזילות נוראי"

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, קרא הבוקר (ב') למדינה להעלות מיד את תעריף החשמל, ולהזרים הון עצמי לחברה, הנמצאת לדבריו ב"משבר נזילות נורא". בדברו בוועידת האנרגיה והעסקים 2012 אמר רון-טל כי "חברת החשמל היא ספק שירות חיוני ולא שולטת בהכנסותיה. אפשרות אחת היא לפטר אנשים, ואפשרות שנייה היא לקחת הלוואות. מה שקורה הוא שאנחנו בפיגור של שני מיליארד שקל בשנה, כי יש חלקים בחברה שאנחנו לא נוגעים".

רון-טל הוסיף, כי הפתרון למשבר הוא הרפורמה בחברת החשמל, שכחלק ממנה החברה "תמכור נכסים בתיאום עם העובדים, אבל אם לא נעשה את זה בחבילה אחת - זה לא יקרה".

דבריו של רון-טל זכו לתמיכה מצד ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים, ד"ר יהודה ניב. ניב אמר כי "תעריפי ההולכה והאספקה אינם מעודכנים, ואולי יצטרכו להעלות אותם".

לעומת זאת, ראש אגף ההסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון, אמר כי "לא תמיד צריך לגשת לפתרון הכי קל, ולהפיל הכול על הצרכנים באמצעות התעריפים. הכי קל לבוא לציבור, ולבקש ממנו לכסות את זה. אנחנו לא מרגישים שנכון לשפוף כסף לתוך הדלי הזה כאשר יש בו חור". אגמון הסכים כי "עד שזה לא ייפתר ברפורמה רוחבית - המשבר יימשך".

יו"ר הוועד של עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי אמר כי היקף חובות החברה עשוי להגיע גם ל-140 מיליארד שקל. צרפתי האשים בוועידה את האוצר בהכשלת הניסיונות להגיע לרפורמה, ואמר כי "אני יכול לומר שיש הסכם חתום ומוסכם בין המדינה לעובדים, אבל אין בעל בית שיסכם את הדברים איתנו. בכל פעם שרוצים להתקדם, רגולטור אחר תוקע את התהליך".

בעקבות דברי ראש מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים יהודה ניב שקרא להעלות את תעריפי החשמל אמרו היום ל"גלובס" גורמים ברשות החשמל כי "רשות החשמל מציעה למר יהודה ניב, להתרכז בנושאים אשר נמצאים בתחום אחריותו ואינם מטופלים מזה שנים, בטרם יציע הצעות, אשר עתידות להשית על הציבור בישראל עלויות נוספות אשר משמעותן עלייה נוספת של תעריפי החשמל. ראוי היה שמר ניב יתחיל לפעול בתחומו כגון להסדיר מחדלי בטיחות חמורים בחשמל ברחבי הארץ, ובישובים הערביים בפרט. כמו כן, רצוי שמר ניב יטרח לשאול את הציבור שנושא בנטל העלאות תעריפי החשמל, האם לדעת הציבור תעריפי החשמל, אשר עוד צפויים לעלות, אכן נמוכים מידי".