עובדים בשבת? מגיע לכם 150% גם על עמלות

פסיקה תקדימית של ביה"ד לעבודה חייבה מעסיק לשלם לעובד עמלות מוגדלות על עבודה בשבת ■ עורכי דעו המייצגים מעסיקים מודים: "הפסיקה הגיונית"

עובדי מכירות המועסקים בשבת זכאים לתשלום מוגדל בשיעור של 150% לא רק על שכר הבסיס, כפי שניתן עד היום, אלא גם בגין העמלות שרשמו לזכותם - כך עולה מפסיקה תקדימית של שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, דגית ויסמן. במילים אחרות, אם איש מכירות קיבל באמצע השבוע עמלה בגובה 100 שקל בגין מכירת מקרר, אזי בשבתות הוא צריך לקבל עמלה בגובה 150 שקל בגין המכירה.

הפסיקה המדוברת, שניתנה לפני כשבועיים, עוסקת אמנם בעובד בודד שתבע את ערוץ הקניות, ואינה מחייבת את כלל המעסיקים. ואולם, על-פי ניתוח "גלובס", אם עובדים נוספים יגישו תביעות נוספות, ספק אם בתי הדין לעבודה יפסקו אחרת. בנוסף, אם תתקבל פסיקה דומה על-ידי בית הדין הארצי לעבודה, אזי הדבר יחייב את יתר המעסיקים וישפיע על עשרות אלפי עובדי מכירות, שמועסקים כיום בשבתות במתחמי הקניות הגדולים. עבור רשתות השיווק מדובר בפוטנציאל לגידול של מיליוני שקלים בהוצאות השכר.

יצוין כי יום המנוחה השבועי, המזכה בתשלום מוגדל, כולל גם את מוצאי שבת ומספר שעות לפני כניסת השבת.

"עד היום בתי הדין לעבודה קבעו כי יש להחשיב את העמלות כחלק מהשכר הרגיל לצורך חישוב פיצויי פיטורים, אבל לא הייתה שום אמירה בעניין בנוגע ליום המנוחה השבועי", מסביר עו"ד ניר אורן ממשרד יעקב גולני, שייצג את העובד בתביעה. אותו עובד, אגב, זכה לתשלום בגובה 10,364 שקל רק בגין ההפרשים להם הוא זכאי על-פי הפסיקה בגין עמלות בשיעור 150% בשבתות.

תמריץ שלילי להעסקה בשבת

אפילו עו"ד נחום פינברג, שמייצג את המעסיקים הגדולים במשק, התקשה להסתיר את ההתרשמות שלו מהפסיקה לאחר שקרא אותה לבקשת "גלובס". לדבריו, "הגישה של השופטת בהחלט לגיטימית ויש מאחוריה הרבה היגיון". פינברג מציין כי גם הגישה הנגדית לגיטימית מן הסתם, וכי יש להמתין שבית הדין הארצי יאמר את דברו.

עורך דין בכיר אחר שמייצג מעסיקים וביקש להישאר בעילום שם היה נחרץ יותר. "יש כאן ללא ספק אלמנט תקדימי, קריאת כיוון של בית הדין האזורי. יש המון רציונל בפסיקה שאומרת כי מטרת התשלום המוגדל היא לתמרץ בשלילה העסקת עובדים ביום המנוחה השבועי. בנוסף, אין שום סיבה להחשיב את תשלום העמלות כחלק מחישוב דמי הפיצויים ולא להחשיב את העמלות בכל הקשור לתשלום מוגדל ביום המנוחה השבועי. זה לא מקרה של שופטת ש'התחרפנה', אלא פסיקה שלחלוטין נמצאת בתחום הסבירות".

וכך כתבה השופטת ויסמן בפסיקה התקדימית: "לגבי עמלות, נפסק כי הן מהוות חלק משכרו הרגיל של עובד לצורך חישוב פיצויי פיטורים. אם כך הדבר לגבי השכר הרגיל על-פי הגדרתו המצומצמת, כל שכן יש מקום לראות בעמלות כחלק מהשכר הרגיל גם על-פי ההגדרה המרחיבה של סעיף 18 בחוק שעות עבודה ומנוחה".