האבטלה ירדה ל-6.7%; מספר העובדים במשרה חלקית זינק ב-11.5%

שיעור האבטלה ברבעון השלישי ירד לעומת 6.9% ברבעון השני ■ מספר המועסקים בהיקף מלא ירד ב-2%; כ-103 אלף מועסקים במשרה חלקית נוספו ברבעון החולף ■ מספר המועסקים בקרב בני 15 ומעלה קרוב לרף ה-60%

נתוני התעסוקה שפרסמה היום (ד') הלמ"ס שוב מעוררים תמיהה ומחלוקת קשה: נתוני האבטלה המקוריים לרבעון השלישי של השנה מראים על גידול חד באבטלה, בשיעור של כחצי אחוז, לרמה של 7% מכוח העבודה, קרי תוספת של 18.6 אלף מובטלים חדשים במשק תוך 3 חודשים בלבד. נזכיר כי נתונים אלו אינם כוללים את מאות העובדים שפוטרו רק השבוע מחברות שונות, ובהן פרטנר, פריסקייל, בטר פלייס ו-ECI.

לעומת זאת, נתונים מנוכי עונתיות - הסדרה שבדרך-כלל מצוטטת ומקבלת התייחסות - מראים את ההיפך המוחלט: שיעור הבלתי-מועסקים ירד מ-6.9% ל-6.7% בלבד, קרי ירידה של כ-3,600 מובטלים.

למרות הבלבול שנוצר כמעט מדי חודש עקב השינוי המבני שעשתה הלמ"ס בסדרות, אשר איננו מאפשר לנתח את התפתחות האבטלה במשק, דבר אחד ברור: גם אם מדובר בשיעור של 6.7% או של 7% מכוח העבודה, מדובר בשיעור אבטלה נמוך משמעותית לעומת המשקים המפותחים, לרבות בגוש האירו - שם פורסם היום כי שיעור האבטלה טיפס לרמה של 11.6%.

זינוק באבטלת ערבים

נציין כי שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ברבעון השלישי ממשיך לעלות - הן לפי הסדרה המקורית, הן לפי הסדרה מנוכית העונתיות, בשיעורים כמעט זהים: מרמה של 63.5% לכ-64.2% - תוספת של כ-40-60 אלף עובדים, תלוי בסדרה. עלייה זו מתיישבת טוב יותר עם הנתונים המקוריים, שכן קשה לחשוב על ירידה בשיעור המובטלים, כאשר אזרחים ממשיכים להצטרף למעגל העבודה. על כל פנים, מסתמנת מגמת עלייה בשיעור ההשתתפות. עניין זה חיובי מאוד, שכן ההשתתפות הנמוכה מהווה את הבעיה העיקרית של שוק העבודה הישראלי.

עוד עולה מהנתונים, כי שיעור האבטלה בקרב הערבים זינק לכ-11.1% ברבעון השלישי. זאת לעומת שיעור של 5.7% בתקופה המקבילה אשתקד. כתוצאה מכך, משקל הערבים בקרב כלל המובטלים במשק הוכפל ונושק לכ-29%, לעומת כ-16% ברבעון השלישי אשתקד. ממצא מטריד לא פחות: שיעור הבלתי-מועסקים בקרב הערבים כפול מזה של היהודים (11.1% לעומת 5.8% בלבד בקרב יהודים).

חששות המעסיקים

"הנתונים מנוכי העונתיות שעליהם נהוג להסתכל בעייתיים בשל שינוי שיטת המדידה של הלמ''ס", אמר אורי גרינפלד, מנהל תחום המאקרו בבית ההשקעות פסגות. "אם מסתכלים על הסדרה המקורית, רואים נתונים הרבה יותר סבירים. על כל פנים, לנוכח העובדה שהתופעה הזו חוזרת על עצמה פעם-אחר-פעם, נתוני הלמ''ס בעייתיים כשבוחנים את המגמה בשוק העבודה. בהסתכלות קדימה, שיעור האבטלה ימשיך לעלות, ויגיע ל-7.5% בסוף 2012, ול-8% ב-2013".

מי שמעדיפים להיות אופטימיים ולאמץ את הנתונים המצביעים על ירידה באבטלה, יאלצו להתמודד עם נתון קשה ביותר: ברבעון השלישי של השנה חל זינוק חד (כ-11.5%) במספר המועסקים בחלקיות משרה (עובדים פחות מ-35 שעות לשבוע), אשר גדל בכ-103 אלף עובדים.

בהקשר זה הוסיף גרינפלד כי הזינוק החד במשרות החלקיות מעיד על חששות המעסיקים מפני ההתפתחויות הכלכליות בעתיד הקרוב, ולכן הם נזהרים מלגייס עובדים קבועים, מתוך חשש מפני החרפת ההאטה ברבעונים הקרובים.

שיעור הבלתי מועסקים
 שיעור הבלתי מועסקים