ביה"ד: עובדי מחסני חשמל לא יתאגדו בנפרד מעובדי אלקטרה

ביה"ד לעבודה דחה את בקשת ההסתדרות להכיר במחסני חשמל כיחידת מיקוח נפרדת מחברת אלקטרה מוצרי צריכה ■ "קבלת הטענה של ההסתדרות משמעותה שכל עסק שמפעיל חנויות תחת מספר מותגים יפוצל למספר יחידות מיקוח"

‎‎מפלה להסתדרות ול-670 עובדי רשת מחסני חשמל: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה אתמול (ד') את הבקשה להכיר במחסני חשמל כיחידת מיקוח נפרדת מחברת אלקטרה מוצרי צריכה. משמעות ההחלטה היא שעובדי הרשת לא יוכלו להתאגד במסגרת ההסתדרות ולהיאבק על תנאי העסקתם בנפרד משאר עובדי אלקטרה.

‏השופט שמואל טננבוים קבע כי "הכרה במחסני חשמל כיחידת מיקוח תוביל למצב שבו תפוצל המערכת הארגונית והתפעולית של אלקטרה למספר יחידות מיקוח, אשר יכול וכל אחת מהן תיוצג על-ידי ארגון עובדים אחר, ומבלי שיהיו לקבוצות העובדים השונות כל ייחוד לעומת עמיתיהם העובדים באלקטרה".

‏בית הדין דחה את טענת ההסתדרות כי העובדה שמחסני חשמל מתחרה ברשתות אחרות המופעלות על-ידי אלקטרה, צריכה להביא לכך שהרשת תוכר כיחידת מיקוח נפרדת.

"קבלת טענה זו של ההסתדרות משמעותה שכל עסק שמפעיל חנויות תחת מספר מותגים יפוצל למספר יחידות מיקוח (כמו רשתות השיווק הגדולות, דוגמת שופרסל ומגה, המפעילות מספר רשתות שונות מהבחינה המיתוגית)".

לדברי בית הדין, "אין מקום לפיצול מסוג זה, שכן אין הדבר עולה בקנה אחד עם העיקרון, כי יש להעדיף יחידת מיקוח מפעלית אחת, על פני יחידות מיקוח אחרות באותו מפעל".

‏פסק הדין נחשב כמכה קשה להסתדרות, בעיקר בשל השלכות הרוחב שעשויות להיות לו. זאת לאור העובדה כי במקומות עבודה נוספים, שבהם קיימת מחלוקת בדבר יחידת המיקוח, קיוו לתוצאה שונה.

מההסתדרות נמסר: "אנו לומדים את הפסיקה ונשקול לערער לבית הדין הארצי לעבודה".

‏‎‎יחידת מיקוח עצמאית?

‏‎‎את ההחלטה לנסות ולהתאגד במסגרת ההסתדרות קיבלו עובדי מחסני חשמל בדצמבר 2010, זאת לאחר שהעובדים טענו כי הנהלת הרשת מתעלמת מדרישות של עובדים להעלאת שכר ומבטלת באופן שרירותי עמלות לאנשי המכירות. לפי אחת הטענות, תנאי העבודה הורעו בעיקר מאז שהרשת נרכשה בידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה ב-2007‏‎.‎‏

‏בהסתדרות טענו אז כי הנהלת החברה הפעילה לחץ פסול על העובדים כדי שאלה ימשכו את טופסי ההצטרפות להסתדרות, עליהם הם חתמו, וקראו להנהלת מחסני חשמל להכיר בהתארגנות העובדים ולהיכנס למשא-ומתן קיבוצי להסדרת תנאי העסקתם.

‏בהמשך פנו עובדי הרשת וההסתדרות לבית הדין בבקשה כי יוציא צו הצהרתי, לפיו ההסתדרות היא ארגון עובדים יציג ביחידת המיקוח של מחסני חשמל, וכי יורה לאלקטרה לנהל משא-ומתן עמה. עיקר טענת ההסתדרות הייתה כי מחסני חשמל פועלת באופן עצמאי ונבדל מקבוצת אלקטרה, ולכן יש לאפשר לעובדי הרשת להתאגד.

באמצעות משרד עורכי הדין אריאל שמר ושות', טענה אלקטרה מנגד כי לא הוכח שמחסני חשמל היא יחידת מיקוח עצמאית. לטענתה, לפי העקרונות שהתווה בית הדין הארצי לעבודה בנושא, לפיהם יש להעדיף יחידת מיקוח מפעלית אחת על פני יחידות מיקוח אחדות בתוך מפעל אחד - יש לדחות את העתירה.

‏עוד טענה אלקטרה כי עובדי מחסני חשמל שחתמו על טופסי הצטרפות להסתדרות כלל לא התחייבו לשלם דמי חבר בעתיד, ולכן אין לראות בעובדים כחברי הסתדרות.

לגבי טענת אלקטרה כי העובדים כלל לא שילמו דמי חבר, כתב בית הדין כי "עולה שאלה של ממש בדבר עמידתה של ההסתדרות בתנאי של חברות למעלה משליש מהעובדים, הנדרש כדי להכיר בה כארגון עובדים יציג". ‏‎‎‏