שערוריית חברת החשמל: לא צפויות הדחות של בכירים

(עדכון) - הערכות: הדוח על פרשת הבור התזרימי שיוצג לדירקטוריון לא מטיל אחריות אישית לליקויים על המנכ"ל אלי גליקמן, אך כן יוגשו מסקנות לגבי בכירים אחרים ■ לחברה ערבות מההזרמה הקודמת של האוצר, שדורשת את אישור ועדת הכספים

למרות פרשת הבור התזרימי העצום שמטלטלת את חברת החשמל, בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, משרד האוצר יעמיד לחברה ערבות של 500 מיליון שקל בגיוס קרוב של החברה שישמש לקניית דלקים ועוד הוצאות שוטפות. לא מדובר בהקצאה חדשה מצד האוצר, אלא סכום שנותר מהזרמה קודמת מהאוצר, והוא עדיין דורש את אישור ועדת הכספים של הכנסת.

בתוך כך, ממצאי דוח הבדיקה החיצוני שהזמין דירקטוריון החברה הוצגו אמש (א') לוועדת הביקורת של הדירקטוריון, על רק חשש בחברה מהטלת אחריות אישית על בכירים. אתמול כינס מנכ"ל החברה אלי גליקמן ישיבת הנהלה מורחבת והכריז על שורת צעדים ארגוניים שמטרתם למנוע הישנות תקלות דומות בעתיד.

על פי ההערכות, לא יוצגו מסקנות אישיות נגד גליקמן, וגורמים בחברה מסרו שלא צפויות הדחות של בכירים בטווח המיידי.

גורמים בחברה אמרו שגליקמן בחר לנקוט יוזמה והורה על השינוי הארגוני בחברה מבלי להמתין לפרסום ממצאי הדוח החיצוני שהזמין הדירקטוריון. "הוא לא מתכוון לעשות חשבון לאף אחד בחברה", אמרו ל"גלובס" גורמים בהנהלה.

באוצר מצפים מחברת החשמל לנקוט "צעדים דרסטיים" כתנאי להסכמתם להגדיל את ערבויות המדינה בעד 1.5 מיליארד שקל נוספים, כפי שמבקשת החברה. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי אין תביעה לעריפת ראשים בחברה אך יש ציפייה כי החברה תממש נכסים ותפעל למשיכת סכום של 1.4 מיליארד שקל שנותר בחשבון הנאמנות המיוחד שבו הפקידה החברה סכומים עבור חשמל חינם והטבות נוספות לגמלאים. יצוין כי מבקר המדינה מתח לאחרונה ביקורת חריפה על הפקדת הכספים בחשבון הנאמנות וקבע שיש להשיבם לאלתר לקופת החברה.

פרשת הבור התזרימי החלה זמן קצר לאחר שהאוצר נעתר לבקשת חברת החשמל והגדיל ב-2 מיליארד שקל נוספים את ערבויות המדינה לצורך גיוס הון לרכישת דלקים. הסכמת האוצר ניתנה למרות התנגדות החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו, ולאחר שהחברה התחייבה בכתב כי לא תזדקק לעזרת המדינה בגיוסים נוספים עד סוף השנה.

ואולם כשלושה שבועות בלבד לאחר הסיכום, התברר לאגף הכספים בחברה כי הוצאותיה הצפויות גבוהות בכ-1.5 מיליארד שקל מהתחזית וכי יהיה צורך לשוב למדינה ולבקש ערבויות לגיוס הסכום החסר. בדיקה פנימית שנעשתה בהוראת המנכ"ל העלתה כי עבר כמעט חודש ממועד עדכון נתוני העלויות במינהל הדלקים וביחידות נוספות ועד שהעדכון הגיע לידיעת הגורמים האחראיים לעדכון תחזית התזרים באגף הכספים. במילים אחרות, גורמים בחברה ידעו כבר בעת שהחברה התחייבה בפני האוצר שלא תזדקק לסכומים נוספים - שלחברה חסרים 1.5 מיליארד שקל.

בראיון ל"גלובס" הודה גליקמן כי היה עיכוב בלתי סביר בהעברת הנתונים המעודכנים על עלויות הדלקים, וכתוצאה מכך עבר כמעט חודש עד שלאגף הכספים בחברה נודע כי חסרים 1.5 מיליארד שקל לרכישת דלק לייצור חשמל עד סוף השנה. גליקמן, שהבטיח "להפוך כל אבן" במטרה לגלות את הכשלים ולהפיק לקחים, נמנע בשלב זה ממתן גיבוי פומבי לבכירים בחברה.

בהודעת החברה נאמר כי "הבעיה המרכזית המסתמנת היא עיתוי הדיווחים המשפיעים על תזרים המזומנים בחברה, חוסר התקשורת בניתוח הנתונים והעברתם בזמן אמת למערכת תזרים המזומנים ושיפור הבקרות".

שורת הצעדים הארגוניים שעליהם הורה גליקמן כוללת הקדמת מועדי הגשת הדוחות הרבעוניים על מנת לשפר את יכולת הבקרה על הנתונים. בנוסף הורה גליקמן לערוך בדיקה חיצונית של כל מערך הכספים בחברה ולהקים מערכת התרעה, "אורות אדומים", שתיתן למנכ"ל דיווח מיידי לעניין תזרים המזומנים בכל מקרה חריג.

‎סמנכ"ל הכספים יפרוש?

‎ביום חמישי דיווח "גלובס" כי הפרשה עלולה להביא לפרישתו של סמנכ"ל הכספים בחברה, הראל בלינדה. גליקמן, שנמנע בינתיים ממתן גיבוי פומבי לסמנכ"ל, הורה על שינוי מבני באגף הכספים ועל העברת יחידת קשרי המשקיעים מאחריותו לאחריות חטיבת הרגולציה בראשותו של אורן הלמן. במסגרת זו הועברו לאחריות הלמן הקשר עם סוכנויות הדירוג, משקיעים ישראלים וזרים ובהם הבנקים והגופים המוסדיים.