פיצוץ בדיונים להסדר בין ערוץ 10 למשרד האוצר

(עדכון) - ההצעה של ועדת האוצר כוללת מבנה ערבויות הגבוה ממה שלאודר מוכן להעמיד ■ בכיר בערוץ 10: אם הדרישות נכונות, הערוץ ייסגר ב-31 בדצמבר

פיצוץ בדיונים להסדר בעניין ערוץ 10: ‎‎הצעת הפשרה שהוצגה הערב (א') לאנשי ערוץ 10 מעוררת מורת-רוח בקרב הערוץ והעובדים. ל"גלובס" נודע כי ההצעה, שהוצגה הערב על-ידי הוועדה שהתכנסה לפני כחודשיים על מנת לקבוע הסדר שיאפשר את המשך קיומו של הערוץ, כוללת מבנה מורכב של ערבויות, הגבוה משמעותית ממה שרון לאודר מוכן להעמיד לטובת הערוץ. עם זאת, ההסדר מבטיח לערוץ רישיון ל-15 שנה.

בכיר בערוץ 10 מסר: "עבור הסדר חוב בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ועדת לוקר דורשת לפתע תשלומי מזומן וערבויות בהיקף של כחצי מיליארד שקל".

גורם שבקיא בדיונים אמר: "לא נשמע כדבר הזה. קמנו בבוקר לקרוא בעיתון שוועדת לוקר מציבה רשימה של דרישות חדשות, שבכללן 345 מיליון שקל של תשלומים וערבויות כספיות, ובערב נוכחנו לדעת שמהבוקר עד הערב הדרישות החדשות צמחו להיקף של כחצי מיליארד שקל.

במשרד האוצר מאשרים כי לא הצליחו להגיע להבנות מול אנשי ערוץ 10, וכי מחר (ב') יימשכו הדיונים. גורמים באוצר הדגישו כי השיקולים לקביעת הדרישות מקצועיים לחלוטין ולא פוליטיים, וכי הם נובעים "מההיסטוריה הבעייתית של הערוץ".

‏ההצעה כוללת 3 צעדים מרכזיים, מעבר להזרמה מיידית מצדו של רון לאודר שתעמוד על 60 מיליון שקל לפחות. הצעד הראשון הוא העמדת ערבות בנקאית בסך 65 מיליון שקל כנגד החוב שהערוץ צבר במהלך השנים האחרונות.

התנאי השני הוא העמדת ערבויות לרשות השנייה כנגד ההתחייבויות הפיננסיות שערוץ לוקח על עצמו, לרבות התחייבויות התוכן שלו, בסכום של עד 168 מיליון שקל. הסכום הסופי, שלא יירד מ-100 מיליון שקל, ייקבע במהלך משא-ומתן בין הצדדים. הצעד השלישי הוא ערבות בעלים בסך כ-100 מיליון שקל כנגד ביצוע התוכנית העסקית שמגיש הערוץ.

‏בנוסף, המדינה תדרוש כי הערוץ יעניק קדימות בהחזרת הלוואותיו למדינה על פני הבעלים. מעתה, כל הזרמה נוספת לערוץ 10 לא תיעשה עוד בצורה של הלוואת בעלים אלא תירשם כהעברת הון של ממש. כך ידוללו בעלי המניות שלא יזרימו כסף.

‏את הצעת הפשרה גיבשו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר; החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו; והממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ.

לאור הדברים, בכיר בערוץ 10 אומר כי "אם הדרישות החדשות נכונות, הערוץ ייסגר ב-31 בדצמבר. נכנסנו לוועדת לוקר עם בקשה לפרוס חוב ישן של 45 מיליון שקל, ויצאנו עם דרישה לשלם 345 מיליון שקל".

מקורבים לדירקטוריון ערוץ 10 מסרו: "הראל לוקר, נציג ראש הממשלה בצוות, פועל בגלוי בכדי לחסום כל אפשרות להסדר שיאפשר לערוץ 10 לקבל רישיון ולהמשיך לשדר מעבר לסוף השנה".

‏גם בוועד העובדים של ערוץ 10 מתנגדים לתוכנית. יו"ר הוועד, מתן חודורוב, אמר היום כי "תחושת העובדים היא שהממשלה רוצה להשאיר את הערוץ תלוי וחלש, לפחות עד הבחירות".