מחירי החופשות בחו"ל ירדו ביותר מ-40% מאז חג סוכות

הזמנתם חופשה עכשיו במקום בסוכות? חסכתם מאות ואף אלפי שקלים ■ חופשה וטיסה לניו-יורק כעת זולה יותר בכ-1,100 שקל ■ באילת חלק מהמחירים צנחו

חגי תשרי מאחורינו, וכך גם שיא הביקוש ליעדי נופש פופולריים מעבר לים. בהתאם לכך - כשלושה שבועות בלבד אחרי חג סוכות - גם המחירים לאותם יעדים צוללים בעשרות אחוזים.

כך למשל, נופש בברצלונה היה יקר יותר בסוכות בכ-50% לעומת היום - מחיר חבילה הכוללת טיסת שכר ומלון ברמת 4 כוכבים בברצלונה יורד מ-1,480 דולר לאדם ל-990 דולר כיום - פער של כ-500 דולר (כ-2,000 שקל).

פער גדול, של 43%, מצאנו גם בבודפשט: כ-800 דולר בסוכות לעומת כ-560 דולר בנובמבר - הפרש של 240 דולר (כ-900 שקל). גם מחיר הטיסה לניו-יורק, המעכלת בימים אלה את נזקי הסופה "סנדי", צלל ב-300 דולר (כ-1,140 שקל) לאדם (הלוך ושוב): מ-1,300 דולר בסוכות לכ-1,000 דולר בנובמבר. כלומר, בסוכות היה יקר יותר לטוס לתפוח הגדול ב-30%.

האם בחגי תשרי השנה היה יקר יותר לנפוש בהשוואה לחגי תשרי בשנים עברו, בשל מבנה החגים שאפשר השנה גשרים ויותר ימי חופשה רצופים? והאם בהתאם לכך, הירידה במחירים אחרי החגים, גדולה יותר השנה?

התשובה, לדברי ניר מזור, מנהל אגף שיווק בחברת קשרי תעופה, נעוצה לא רק במבנה החגים שהצדיק השנה תעריפים גבוהים יותר. "המחירים בחגים היו יקרים יותר גם בגלל התייקרות מחירי הדלק וכתוצאה מכך מחירי הטיסות, וגם בגלל קיצור חופשת הקיץ בשבוע ימים, שגרם למשפחות רבות לדחות את החופשה לתקופת החגים. להערכתי, המחירים השנה היו יקרים בכ-10% לעומת חגי תשרי בשנים האחרונות".

"כמו בכל שנה, עם תום החגים, יש ירידה משמעותית במחירים", אומר יורם מוטעי, מנכ"ל קשרי תעופה, "הטמפרטורות הנמוכות בכל זאת עושות את שלהן".

מוטעי מוסיף כי קשרי תעופה הגדילה החורף את ההיצע שלה לאירופה, מתוך הבנה שמחירים נוחים, לצד אווירת קריסמס וחיבה לשופינג ולסיילים, עושים את שלהם בחודשי החורף.

דברים דומים אומר גם יגאל אבני, סמנכ"ל המסחר של אשת טורס: "המחירים ירדו וימשיכו לרדת בחודשי החורף בכ-30%-40% לעומת המחירים בחגים".

עוד לדבריו, במקביל לירידת המחירים, ניכרת ירידה גם בכמות היעדים והטיסות המוצעות לקהל הרחב, הנובעת בין היתר מצמצום מלאים. "סיטונאי התיירות מצמצמים את ההתחייבויות שלהם על מנת להקטין סיכוני הפסד אפשריים. מניסיון של השנים הקודמות, ככל שהיצע הטיסות גדול יותר - כך התחרות קשה יותר, רמת המחירים יורדת, והרווחיות נשחקת".

זמן מצוין לחופשה באילת

ומה קורה במחוזותינו? בדומה ליעדי בטן גב קלאסיים באגן הים התיכון, גם בארץ יש בחלק מבתי-המלון ירידות מחירים דרסטיות.

כך למשל, לילה לזוג במלון U קורל ביץ' קלאב באילת של רשת פתאל על בסיס "הכול כלול" היה יקר יותר בסוכות ב-70% לעומת היום: 2,550 שקל בסוכות לעומת 1,500 שקל החודש (נובמבר) - הפרש של 1,050 שקל. גם במלון אחר של הרשת, רויאל ריזורט באילת, מצאנו כי בסוכות היה יקר יותר לבלות ב-68% לעומת היום.

לעומת זאת, ביעדים השומרים על רמת ביקושים גבוהה גם מחוץ לעונת השיא (בעונת סתיו-חורף), דוגמת ים המלח, אין פערים במחירים או לחילופין פערים זניחים.

כך למשל, זוג שהתארח שני לילות על בסיס חצי פנסיון במלון מרידיאן ים המלח של רשת פתאל שילם בסוכות 1,250 שקל ללילה, וזה בדיוק המחיר שישלם אם ירצה לנפוש באותו מלון החודש. במלון רויאל ים המלח של רשת רימונים, ישלם הזוג בנובמבר 100 שקל פחות מהמחיר ששילם בסוכות.

"יש אזורים, למשל ים המלח, שם הביקושים בחורף, אוקטובר-נובמבר, גבוהים יותר מבחודשי הקיץ-סתיו בשל מזג-האוויר הנוח בתקופה האמורה", אומר ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל.

לדברי ענת אהרון, סמנכ"ל שיווק ומכירות של רשת מלונות רימונים, "הביקושים למלונות הרשת כיום זהים פחות או יותר לביקושים בסוכות משתי סיבות עיקריות: עדיין יש מאסה של אנשים (זוגות ומשפחות) שמעדיפים לצאת לחופשה שקטה אחרי השיא של החופש הגדול והחגים המאופיינים בעומס, כשמזג-האוויר עדיין נוח. הסיבה השנייה נעוצה בסוף שנת המס. חברות מוציאות את עובדיהן לנופש מסובסד או לחילופין להשתלמויות.

"לאור כל זאת ולאור מדיניות הרשת לשמור על רמת מחירים כנגזרת ממוניטין שהרשת רוצה לשמר, רמות המחירים בעונת השיא דומות למחירים אחרי השיא".

כמה עולה חבילה קלאסית
 כמה עולה חבילה קלאסית

בודפשט
 בודפשט

ים המלח
 ים המלח