שוב, הציבור משלם

להסכמים הדרקוניים של אפל עם חב' הסלולר השפעה מרחיקת לכת על שוק הסלולר הישראלי

תארו לעצמכם מצב שבו עלית הייתה מחליטה שהיא סוגרת הסכמי שיווק עם 2-3 רשתות שיווק גדולות שימכרו את הקפה שלה בתמורה לחוזה של 3 שנים, והמשמעות של ההסכם הזה הוא דה-פקטו סוג של השתלטות על השוק. מה היה אומר הממונה על ההגבלים העסקיים על עסקה כזאת? סביר להניח שהוא לא היה יושב בשקט ונותן לזה לעבור, אבל זה בדיוק מה שקורה עם ההסכמים הדרקוניים של אפל שיש להם השפעה מרחיקת לכת על השוק הסלולרי הישראלי.

ההסכם של אפל עם החברות הסלולריות בישראל לפני שלוש שנים הוביל לתופעה אחת בולטת: אפל וסמסונג השתלטו על השוק וישראל הפכה להיות שוק שבו האייפון והגלקסי מחזיקים בשוק הפרימיום כ-70% מהמכירות. על פי הערכות, נתח השוק של האייפון בישראל הוא לפחות שליש והגלקסי לסוגיו תופס בערך שליש נוסף. במונחים כספיים מדובר אפילו בשיעורים גדולים יותר, כי המכשירים גם מאוד יקרים.

כל זה מצביע על כך שהשוק הישראלי מעוות, שוק לא רציונלי בעליל, שבו כמעט כל נהג מונית וזקנה רוכשים סמארטפון ממותג. מצד שני, המצב הכלכלי משפיע, והציבור מתחיל להבין שיש מכשירים שעושים את העבודה בשליש מחיר, אבל עדיין הדומיננטיות של האייפון היא מרחיקת לכת בשוק.

מה שעשוי לקרות בעקבות ההסכמים החדשים של אפל והחברות הסלולריות הוא שאם הן יידרשו להתחייב למאות אלפי מכשירים - התופעה תימשך ביתר שאת. כי תקציבי הרכש של החברות הסלולריות הולכים ויורדים בעקבות הרפורמות ביבוא ציוד קצה, והן מוכרות פחות ופחות מכשירים ואת מקומן ממלא השוק החופשי. זו תופעה טובה ומבורכת. אך כעת, בעקבות ההסכמים החדשים הדרישה להתחייבות לאפל עשויה להיות בעייתית ביותר משום שהם יצטרכו לוותר על רכש של טלפונים משחקנים אחרים, קטנים יותר, שעשויים להיעלם מהשוק הישראלי הקטן ממילא.

אפל, מבחינתה, מסכימה בתמורה לא למכור את המכשירים שלה בצורה עצמאית דרך החנויות שלה. מעניין מה היה נתח השוק של האייפון אם הוא היה נמכר דרך חנויות איי-דיגיטל ולא דרך המפעילות שמתחייבות מראש למאות אלפי מכשירים. סביר להניח שהוא היה מוכר יפה מאוד, אבל כלל לא בטוח שבאותן כמויות. בקיצור, ההסכם של אפל עם החברות הסלולריות טוב לאפל, הסלולריות לא אוהבות את ההסכם אבל פוחדות ודוחפות אותו בשל מאזן האימה בינן לבין עצמן, והציבור - פראייר כמו תמיד.