שי גולדן: "נוחי דנקנר הואשם בטוויטר בכל דבר חוץ מרצח רבין"

סגן עורך "מעריב" בכנס אילת לעיתונות: "דנקנר הפך לאייקון שלילי שלא באשמתו" ■ "יכול להיות שגורל 'מעריב' ו'הארץ' להיסגר, כי אין להם הצדקה כלכלית כיום"

"המחאה החברתית מהשנה שעברה היתה משאלת לב של מי שעבד בתקשורת. מרבית העורכים והכתבים חוו את המצוקה על בשרם וסיקרו את המחאה מתוך שליחות והזדהות. יחד עם זאת, הייתה עם זה בעייתיות בהיבט העיתונאי - היה רגע שאנחנו ככלי תקשורת חצינו את הקו והפכנו ממסקרים למנהלי קמפיינים. המחאה הזו הסתיימה בלא כלום, המחאה מתה - קשה להוציא אנשים לרחוב אחרי נבואת שקר".

את הדברים אמר היום (ב') שי גולדן, סגן עורך "מעריב", בפאנל "גם כאפה זה סוג של יחס" במסגרת בכנס אילת לעיתונות 2012. המשתתפים בפאנל דנו ביחסה של התקשורת למחאה החברתית.

המשתתפים נשאלו לגבי מצבה של העיתונות הישראלית כיום, כשגופי תקשורת רבים עומדים בפני סגירה, ויש שאומרים כי דווקא המחאה שסוקרה רבות בתקשורת הובילה לכך.

בתשובה לשאלה האם מותו של "מעריב" קשור למחאה, ענה גולדן: "מותו של 'מעריב' כרוך בחטאים ישנים ולא בגלל המחאה. יצטרך להיות פה דילול של כלי תקשורת, כי אין מקום לכולם. יכול להיות שגורלם של 'מעריב' ו'הארץ' להיסגר, כי אין להם הצדקה כלכלית כיום. אתר וואלה מפסיד, ynet מפסיד, כולם מפסידים".

באשר לבעלי "מעריב" הקודם נוחי דנקנר, שספג קיתונות של ביקורת במחאה, אמר גולדן: "הוא הפך לאייקון שלילי שלא באשמתו, נעשה לו עוול בהיבט התקשורתי, ולא מכיוון שהוא זך כשלג או חסיד אומות עולם, אבל הוא איש עסקים שנהנה מהשיטה שלא הוא יצר... נוחי הפך לטוטם של שנאה, והוא מזוהה היום עם העוול שאנשים שמרגישים שנעשה להם. אני בטוויטר הרבה, ובטוויטר נוחי הואשם בכל דבר חוץ מרצח רבין, זה מגוחך".

לצד עיתונאים ועורכים בכירים השתתף בפאנל גם נציג משטרת ישראל, שהייתה בעין הסערה במחאה - תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי של המשטרה. גורדון התייחס לסיבוב השני של המחאה בשנת 2012, שהייתה אלימה יותר - גם מצד המשטרה וגם מצד המפגינים.

"המוחים הבינו שמה שפעל ב-2011 כבר לא פועל ב-2012, וצריך לעשות משהו אחר, שגרר את משטרת ישראל לעימותים. הם ניפצו שמשות של בנקים וחסמו את נתיבי איילון בניגוד לחוק. מחאה תמיד כרוכה בפגיעה באוכלוסייה, אבל צריך שזה יהיה מידתי".

גורדון הודה כי היו מעצרים מיותרים, אבל אמר כי המשטרה לא הייתה צריכה לאפשר למפגינים להתפרע. "מול אלימות, אנו נאלצים להפעיל אלימות. התחושה שלי, שאינה מבוססת, היא שמשטרת ישראל הפכה לכלי משחק בידי המוחים. נאלצנו להפוך ממשטרה אהובה למושמצת ומבוקרת".

יואל אסתרון, עורך "כלכליסט", אמר בדיון: "יש פה בכנס אווירה של בכי ונהי של העיתונות, שמציירת את עצמה שלא לטובתה כגוף אנכרוניסטי, עלוב ולוזרי. עיתונים ברחבי העולם יודעים לעשות טרנספורמציה ולהרוויח כסף. אני מציע לחבריי בעיתונות להפסיק לבכות ולחפש את המודל הנכון".

סמי פרץ מ"דה מרקר" אמר בדיון: "לא בטוח שכל העיתונים יכולים לשרוד, אבל אם נמות - נמות זקופים. אצלנו יש הפרדה בין החלק המערכתי לחלק המסחרי, ואנחנו לא יכולים לעשות את החשבון של מה התחקירים יעשו למודל העסקי של העיתון. כשאנחנו עושים את העבודה שלנו, יכול להיות שנגרמים נזקים - בנקים הטילו עלינו חרם, למשל. העיתונות צריכה לאמץ מודל עסקי טוב ולא לרוץ לוועדת הכספים כדי שתציל אותה".