חרדים קיצוניים מתמודדים על דירות בחריש

חילונים המבקשים לקנות דירות 4 חד' ב-650 א' ש' בחריש, מוצאים עצמם לפתע מול חרדים קיצוניים מנטורי קרתא ותולדות אהרון, שעלולים לעכב הבנייה במשך שנים או להפוך את חריש ל"מאה שערים 2" ■ גם בציבור החרדי חוששים

הקרב על העיר חריש מתחמם: בעוד חרדים וחילונים "נאבקים" על צביונה של העיר המתהווה ועל דירות 4 חדרים במחיר של 650 אלף שקל, מגיחות קבוצות חרדיות קיצוניות ממאה שערים ומתמודדות במכרז על רכישת דירות בחריש. כך נודע ל"גלובס".

בין הקבוצות ניתן למנות את נטורי קרתא, תולדות אהרון, תולדות אברהם יצחק וסאטמר. מדובר בקבוצות אנטי-ציוניות שלא מכירות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אינן מכירות בציונות ומוכרות לציבור מתמונות עבר משותפות של חרדים המשתייכים אליהן עם מנהיגים כמו מחמוד אחמדינג'אד, יאסר ערפאת ועוד. אותן קבוצות מוכרות גם ממלחמות השבת וממאבקים שונים ברחוב מאה שערים בירושלים ומהקריה החסידית בבית שמש.

עמדה / דרור מרמור: הימור מסוכן בחריש

גורם חרדי המקורב לנושא העריך ל"גלובס" כי מאות משפחות מהקבוצות הקיצוניות הללו מבקשות להתמודד במכרז לבניית אלפי יחידות דיור בחריש. אותו גורם הסביר כי אפילו החרדים המתונים המתמודדים במכרז על דירות בחריש חוששים מאותם קיצוניים. החשש המרכזי הוא ששכונות שלמות בחריש יהפכו לשכונות חרדיות קיצוניות, או לחלופין שהבנייה במקום תתעכב בשל אותם קיצוניים.

"אנחנו יודעים שבכל מקום שהם מתמודדים הבנייה מתעכבת שנים לאור טענות שווא כשהם מגלים לפתע קברים ומפגינים במקום ומעכבים את הבנייה מסיבות אידיאולוגיות שונות שלהם", אומר הגורם. הוא הביא כדוגמה את מאות יחידות הדיור התקועות במתחם גולבנציץ הסמוך לבית שמש: "כבר שנה וחצי שטוענים שיש שם קברים והם מעכבים את הבניה מסיבות שונות ומשונות שרק הם יודעים מהם".

הגורם מודה גם כי ישנם חששות של החרדים המתונים מאותן קבוצות קיצוניות: "עצם העובדה שקבוצות חסידיות קיצוניות מתכננות להתגורר בחריש ומתמודדות במכרז גורמת לנו חששות כי העיר - או לפחות חלקים ממנה - יהפכו לאזור קיצוני כמו מאה שערים. מספיק לראות מה קורה כיום במאה שערים ובבית שמש כדי להבין איך זה יוכל להיראות בחריש".

המכרז בחריש ייסגר ביום א' ומלבד הציבור החרדי מתמודדות גם קבוצות השייכות לקהל החילוני והדתי-מסורתי. (לסיפור המלא)