שוקן: "'מעריב' לא קיים כבר שנים. מי שמכיר את הדוחות יודע"

מו"ל "הארץ"-"דה מרקר" בכנס אילת לעיתונות: "ב'הארץ' אנחנו עושים מאמץ להקטין את מספר העובדים בלי לפגוע באופי של העיתון"

"'מעריב' לא היה קיים כבר מספר שנים. מי שמכיר את הדוחות שלו יודע שזו הייתה טעות אופטית לחשוב שהוא קיים" - כך אמר הערב (ג') מו"ל "הארץ"-"דה מרקר", עמוס שוקן, בכנס אילת לעיתונות. לדבריו, "ב'הארץ' אנחנו עושים מאמץ להקטין את מספר העובדים בלי לפגוע באופי של העיתון".

לגבי המעבר לדיגיטל אמר שוקן: "הדיגיטל יחייב תעסוקה של עוד אנשים. זה נטל שקיים על התקשורת בתקופה זו, היא צריכה לא רק להקטין הוצאות אלא לייצר בסיס לקיומה. ברור שכבר היום חלק משמעותי מהנוכחות התקשורתית היא דיגיטלית, ולכן אנחנו עושים מאמץ לפתח את זה, אך ההכנסות בדיגיטל מאוד קטנות, והצד הכלכלי רחוק מלפצות על מה שקורה בעיתונות המודפסת".

מתן חודורוב שאל את שוקן באשר לשיתוף תכנים, כמו ששלמה בן-צבי מתכנן לעשות ב"מעריב". "זה לא בלתי אפשרי", אמר שוקן. "לפני מספר שנים דיברנו עם 'מעריב' על אפשרות של חילופי חומרים בתחומים שונים כדי להקטין עלויות לשני הצדדים".

בדיון שנערך במלון הרודס רמז שוקן כי יש מקום לסגור כלי תקשורת בישראל. "יש עודף כושר ייצור גדול בענף התקשורת שמשפיע על מחירי הפרסום", אמר. "זה לא גוף כזה או אחר, זה כולם ביחד, והתוצאה היא מה שאנחנו רואים בריווחיות של אמצעי התקשורת ובתוצאות שלהם. אני חושב שאם ערוץ 10 היה נסגר, ערוץ 2 היה מעלה מחירי פרסום ומוריד עמלות ולא היה סובל מהפסדים. 'ידיעות אחרונות' היה עושה את אותו הדבר".

שוקן תקף את המפרסמים, שלדבריו יצאו ביוזמה למניעת סגירת ערוץ 10 "מסיבות אינטרסנטיות".

בנוסף, שוקן ביקר את ועד העובדים של עיתון "מעריב". "'הארץ' בירך על עסקת דנקנר עם בן-צבי וראה בה הזדמנות", אמר שוקן. "ההצלחה של ועד עובדי 'מעריב' לא הייתה צריכה להיות 'השגנו עוד 50 עובדים'. זו הנצחת המצב של 'מעריב'. הם היו צריכים להגיע למודל עסקי שיעזור לקיים את העיתון לאורך שנים".

"דם על הידיים"

מנכ"ל חדשות 10 המתפטר, אורי רוזן, אמר בדיון כי "כמות הדם שיש לי על הידיים בגלל האנשים שפיטרתי בערוץ 10 היא גדולה". הוא סיפר כיצד ניסה ללחוץ יד הערב לאדם שפיט,ר והוא סירב ללחוץ את ידו.

באשר למעורבות בתכנים אמר רוזן כי "בכלי תקשורת פרטיים שמובן שבעלים הם עורכים ראשיים, ויש לגיטימציה לקבל החלטות. מאוד לא אהבתי מקצועית את ההחלטה להוריד את תוכנית שישי. אני לא חושב שזה נכון בתקופת בחירות לשדר לקט של גיא פינס".

רוזן הכחיש כי תוכנית החדשות של יום שישי הורדה מסיבות שאינן כלכליות. "לא הייתה אף שיחה בין בעלי מניות לביני על תוכן, ולא השתנה פריים אחד. האם מופעלים עליי לחצים ונוקבים בשם בעלי המניות? כן".

"רע לתפארת"

מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, סיפר על המצוקה הכלכלית הקשה של חברות החדשות. "בפריים-טיים, בין השעות 20:00-23:00 בשנה האחרונה, ממוצע הוא 25 דקות פרסום מתוך 44 דקות אפשרויות. דיווחו לנו שב-2013 יהיה קיצוץ דרמטי".

לדברי וייס, "מצב שוק הפרסום רע לתפארת, וזה משפיע על כולנו מאוד. שתי חברות החדשות קטנות ויעילות. המצב הוא כזה שאין ברירה אלא לפגוע בעובדים".