בהוראת השופטת אלשיך: עובדי "מעריב" חזרו לעבודה

(עדכון) - אלשיך: "קשה מאוד להבין את הצעד הפתאומי בו נקטו העובדים. הדרך הנכונה הייתה לפנות לביהמ"ש ולא לעשות דין לעצמם" ■ עובדים ב"מעריב": לבטל את עסקת בן-צבי ולמכור את העיתון לאלי עזור ■ בן כספית: אחתום על העצומה

השופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הורתה היום (ד') לעובדי "מעריב" לשוב לעבודתם, לאחר שהעובדים שבתו היום, והעיתון לא הופץ.

"שביתה בעת הסדר נושים היא במידה רבה בגדר ניסור הענף עליו יושבים העובדים ועלולה להביא לפירוק החברה", קבעה אלשיך. "קשה מאוד להבין את הצעד הפתאומי בו נקטו העובדים. הדרך הנכונה הייתה לפנות לבית המשפט ולא לעשות דין לעצמם".

השופטת אלשיך טענה כי עובדי "מעריב" פעלו בניגוד להוראות הקבועות בדין, ומתחה ביקורת על פרקליטיהם, שלא הצליחו "להשפיע על העובדים להימנע משביתה פרועה זו".

לדבריה, נגרם נזק רב בשל אי-הפצת העיתון הבוקר, ולעומת זאת על-פי מאזן הנוחות לא ייגרם לעובדים כל נזק אם יידחו הצעדים הארגוניים אותם נקטו. לפיכךהיא חייבה את העובדים לשוב לשולחן המשא-ומתן.

בעקבות הוראת אלשיך הודיעו עובדי "מעריב" על חזרתם לעבודה, והם נערכים להגשת בקשה רשמית להשבתה לבית המשפט.

מוועד העובדים נמסר כי "אנו מודאגים מהחתירה תחת ההסכם הקיבוצי שנחתם, ומצפים שהנהלת 'מעריב' תגלה אחריות כלפי העיתון והעובדים ותנהל משא-ומתן מתוך כוונה אמיתית לפתור את הסוגיות".

עצומה: לבטל את המכירה לבן-צבי

בתוך כך, מתארגנת עצומה של עובדים ב"מעריב" המנותקים מהוועד, אשר ידרשו מבית המשפט לבטל את העסקה למכירת העיתון לשלמה בן-צבי ולהעביר את השליטה בו לאלי עזור, מו"ל "ג'רוזלם פוסט", שהציע אף הוא לרכוש את העיתון.

העובדים טוענים כי לוועד העובדים לא הייתה סמכות לחתום על הסכם מול בן-צבי, וכי המו"ל החדש משנה את רוחו של"מעריב", מפרק אותו והופך אותו ל"מקור ראשון" - זאת בניגוד לאלי אזור, שהתנהל מול העובדים באמצעות דורון כהן, עורך בכיר לשעבר ב"מעריב", שהבטיח לשמור על רוחו של העיתון.

מי שצפוי לחתום על העצומה הוא העיתונאי הבכיר של "מעריב" בן כספית, שאמר ל"גלובס": "אם העצומה תגיע לידיי, אתמוך בה".

"הפרת הסכם"

נזכיר כי עובדי "מעריב" ואתר NRG נטשו אמש (ג') את המערכת, במחאה על מה שהם מכנים הפרה של ההסכם הקיבוצי שבן-צבי חתם מולם, זאת לאחר שבן-צבי ביקש לקלוט 80 עובדים נוספים מבין עיתונאי "מעריב" לתקופה זמנית בלבד, ולא במסגרת 350 העובדים אותם התחייב לקלוט בהסכם הקיבוצי.

ועד העובדים ביקש לשבת ולנסח תנאים חדשים באשר לעובדים השייכים למחלקות "עסקים", "ספורט סופ"ש", ואתר האינטרנט NRG; או לקלוט אותם באותם תנאים שנקבעו מראש. אולם נציגי בן-צבי סירבו לדרישות אלה, בטענה כי הם מבקשים לקלוט את העובדים רק עד שיתבהר להם עתיד ומבנה כל אגפי העיתון.

לדברי גורם בכיר בסביבתו של בן-צבי, "אנו רואים בצעדי העובדים הפרה של ההסכם מולנו".

העובדים מבקשים לדעת כמה עובדים ייקלטו ומה יהיה המבנה של העיתון. עוד דורשים העובדים כי ההסכם הקיבוצי שנחתם יכובד, וכי כל חריגה ממנו תתבצע בתיאום ובהסכמת וועד העובדים.

אתמול נודע לוועד העובדים כי נציגיו של בן-צבי הציעו לעובדים להיקלט במשכורות נמוכות יותר ממה שהם משתכרים היום, וכי עובדים שעלות שכרם הינה מעל 22 וחצי אלף שקל - ייפתח איתם משא-ומתן חדש, זאת בניגוד להסכם הקיבוצי שנחתם בין הצדדים.

עוד התגלה כי נעשתה פנייה למחלקות שלמות לגבי העסקתם לתקופה זמנית, שלא במסגרת ההסכם הקיבוצי. לדברי העובדים, המהלכים הללו נעשו ללא תיאום עם נציגות העובדים וללא שקיפות.

מארגון העיתונאים נמסר אתמול כי "ביממה האחרונה אנו מגלים פרטים שמטרידים אותנו לגבי יישום ההסכם הקיבוצי שחתמנו. ההסכם הקיבוצי שעליו נלחמנו מספק לנו הגנה כעובדים; כשאנחנו רואים שההגנה הזאת נסדקת, אנחנו חייבים להילחם עליה בכל מחיר".