בדיקת "גלובס": הפלגה יוקרתית לא בהכרח יקרה יותר מחופשה רגילה

הפלגה יוקרתית נתפסת כיקרה מחופשה מקבילה על היבשה, אך זה לא תמיד נכון ■ "גלובס" בודק כמה עולה להפליג בסטייל - ואילו עוד הוצאות צריך לקחת בחשבון

לא רק חופשה ביבשה: יותר ויותר ישראלים מגלים שאפשר לנפוש גם אחרת, בהפלגה, רצוי הפלגה יוקרתית. כ-40 אלף ישראלים יצאו בשנה האחרונה להפלגה בחברות השייט הבינלאומיות - כך לפי נתוני חברת "סנורמה", נציגת המכירות הבלעדית בארץ של תאגיד הקרוזים רויאל קאריביין, וכבר 3 שנים שהענף מתאפיין במגמת גידול.

"חלה עלייה של 15%-20% בשנה במספר הישראלים היוצאים להפלגה", מספר המנכ"ל אורי שנבל. לדבריו, "הגידול נובע בין היתר מניפוץ הסטיגמה שהקרוזים יקרים ומתאימים למבוגרים, מה שאכן היה נכון בעבר. כיום הגיל הממוצע ירד ל-35 וכולל זוגות צעירים ומשפחות".

אודי שנבל, בנו של אורי ומנכ"ל סוכנות השייט "קרוזיט", המשווקת קרוזים ישירות ללקוח הסופי, מוסיף כי 75% מלקוחות החברה הם לקוחות חוזרים. "הישראלים גם ממליצים לחבריהם, ולכן רבים מגיעים אלינו מפה לאוזן".

טווח המחירים רחב ונע בהתאם ליוקרתיות ההפלגה. כך למשל, באוניית הפאר החדשה "סלבריטי ריפלקשיין" מבית רויאל קאריביין, שהושקה לפני כחודש בהולנד ופונה בעיקר לזוגות בגילאי 40 ומעלה, המחירים הם החל מ-2,300 דולר להפלגה זוגית לשבוע בקריביים בחודשים נובמבר-אפריל.

עבור סוויטה המחיר קופץ לכ-3,200 דולר לזוג, ועבור חדר משודרג יותר, "רויאל סוויטה", המחיר מזנק לכ-9,700 דולר לזוג. ואם חשקה נפשכם בטופ שבטופ, הסוויטה המפוארת ביותר בספינה, שהייחוד העיקרי שלה הוא במקלחת שקופה הבולטת החוצה מגוף האוניה - תיפרדו מ-22 אלף דולר לזוג.

ככלל, סוכני נסיעות טוענים כי בעולם הקרוזים, ככל שמקדימים להזמין המחיר נמוך יותר. אך מעבר למחיר הנקוב של הההפלגה, יש הוצאות רבות - החל מהטיסות ועד טיפים לאנשי צוות האוניה (כ-11 דולר ליום לאדם), שכמובן מייקרות בעשרות אחוזים את העסקה כולה.

לא בהכרח יקר יותר מחופשה רגילה

המחירים לא נמוכים, אך בדיקת "גלובס" מעלה כי בניגוד לדעה הרווחת, קרוז בספינת פאר לא בהכרח יקר יותר מחופשה יבשתית ביעדים מקבילים ובבתי-מלון ברמה דומה.

כך למשל מצאנו כי 7 לילות הכול כלול באוניית Liberty of the Seas עולים 2,136 דולר לזוג, כולל טיפ לצוות האונייה, לא כולל טיסות; ואילו מספר לילות דומה בבתי-מלון ברמה דומה באותן ערים באירופה (רומא, מונטה קרלו, פירנצה, טולון ונפולי) עולה 4,751 דולר לזוג, כולל ארוחות, שתייה והשכרת רכב (לא כולל טיסות).

מדובר בפער אדיר של כ-2,600 דולר. לדברי שנבל, "להפלגה יש ערך מוסף של נוחות. לא מתרוצצים מיעד ליעד וממלון למלון".

גם מבדיקה שערכה סוכנות הנסיעות אשת טורס עבור "גלובס" עולה תמונה דומה. חופשה משפחתית בת 8 לילות באונייה עולה 3,921 דולר ל-4 נפשות (הורים ושני ילדים), לא כולל טיסות - כ-3,000 דולר פחות מחופשה משפחתית מקבילה (מבחינת רמת מלונות) ביבשה.

"גם אם לפעמים הפלגה נראית יקרה יותר מכל חופשה אחרת, לא תמיד הדבר נכון. השוואה בין עלות חופשה בים לחופשה ביבשה מראה שערך חופשת שייט גבוה יותר", אומרת ברברה וינר, מנהלת תחום קרוזים באשת טורס.

התוספת שתופסת

ספינת ה"סלבריטי ריפלקשיין" צועקת פאר מכל פינה: 1,523 חדרי מגורים מושקעים מתפרסים על פני 12 קומות מתוך 15 קומות ומאכלסים עד 3,046 נוסעים בתפוסה מלאה; 1,500 אנשי צוות עם יחס של עובד אחד על כל שני נוסעים.

כדי להעביר בנעימים את השבוע, מוצעים לנוסעים שלל אטרקציות - שאינן כלולות במחיר ההפלגה.

כך למשל, לחובבי הקולינריה מציעה האונייה 4 מסעדות נושא יוקרתיות בתוספת של 25-35 דולר לסועד, זאת בנוסף לחדר האוכל המרכזי בסגנון בופה (חינם) ומבחר ברים (החל מ-4.5 דולר לכוס בירה, 6.5 דולר לכוס יין מבעבע, 15 דולר לכוס שמפניה איכותית ו-2 דולר לפחית קולה), מכון כושר (כניסה חינם), ספא (מגוון טיפולי גוף ופנים במחירים הנעים בין 35-700 דולר), קזינו (בחלק משולחנות המשחק ההשתתפות כרוכה במינימום של 10-20 דולר), חדר משחקי וידיאו (החל מדולר למשחק), מועדון ריקודים, שדרת חנויות יוקרה, אולם הופעות, שני אולמות כנסים (במטרה למשוך כנסים עסקיים), שתי בריכות שחייה ואפילו מרבד דשא אמיתי בסיפון העליון.

אחת הנקודות הכואבות בכיס היא הגלישה באינטרנט, המתאפשרת באונייה באמצעות wifi ובאמצעות עמדות אינטרנט ב"אינטרנט קפה": 75 סנט לדקת גלישה או לחילופין 25 דולר לחבילה של 38 דקות גלישה, 50 דולר לחבילה של 90 דקות ו-100 דולר ל-208 דקות גלישה.

ומה באשר לסיורי חוף? אלה מתחילים ב-50 דולר ויכולים להגיע עד 400 דולר לאדם.

בבניית האונייה השקיעה חברת רויאל קאריביין (תאגיד הקרוזים השני בגודלו בעולם אחרי תאגיד קרניבל של משפחת אריסון) 750 מיליון דולר. התאגיד, הנמצא בין היתר בבעלות משפחת עופר ומשפחת פריצקר היהודית-אמריקנית, מונה 3 חברות בנות: רויאל קאריביין אינטרנשיונל - 22 אוניות; סלבריטי קרוזס - 11 אוניות (אחת מהן היא הסלבריטי ריפלקשיין); ואזאמרה קלאב קרוזס - 2 אוניות בוטיק.

הכותבת הייתה אורחת האונייה "סלבריטי רפלקשיין".

כמה עולה
 כמה עולה

איפה זול
 איפה זול