מי ייפגע במלחמת הנדל"ן?

המאבק בביקוש יפיל דווקא את כמות הדירות החדשות בשוק

נתוני מכירת דירות חדשות בספטמבר, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטסטיקה ביום חמישי האחרון, לא בישרו על דרמות גדולות.

1,300 דירות מכורות - זהו נתון נמוך, אפילו נמוך מאוד, אבל מכיוון שמדובר בחודש חגים צריך היה להביט בנתוני המגמה של הלמ"ס, שלימדו שמדובר בסה"כ בירידה של 0.6% מול אוגוסט. ירידה שמגיעה אחרי חודש של יציבות ואחרי עשרה חודשים של עלייה במכירות (נתוני מגמה).

אז לא קונים הרבה פחות, מה שגם בא לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות, אבל מי שרוצה לדאוג, וכנראה יש לכך גם סיבה טובה, התמקד דווקא בנתון המשלים לדוח הביקושים לדירות של הלמ"ס.

מדובר בנתוני הדירות החדשות "שלא למכירה", הכוללות דירות שבנייתן רק החלה בספטמבר ומיועדות לשימוש בעלי הקרקע - פרויקטים של "בנה ביתך", קבוצות רכישה וכד*. 908 התחלות בנייה כאלה היו בספטמבר - לעומת 1,551 דירות בספטמבר אשתקד ו-2,124 דירות "לא למכירה" בינואר 2012. מדובר בשפל היסטורי. בנתוני מגמה, מדובר על 16 חודשים רצופים של ירידה!

כלומר, בעוד הקבלנים מוכרחים להמשיך לבנות ולמכור את מה שבצנרת (גם אם הם נאלצים לצאת במצעי 'חבר' אגרסיביים), פחות ופחות אנשים פרטיים רוצים לקחת חלק במשחק המסוכן של שוק הדיור. וזה מצטרף כמובן לנתוני התחלות הבנייה לרבעון השני, אז החלו יזמי הנדל"ן לבנות כאן רק 9,237 דירות, לעומת 10,038 ברבעון ראשון ו-12,034 ברבעון מקביל.

בשורה התחתונה, לפחות לפי שעה, נראה כי המלחמה בביקוש לדירות פוגעת בעיקר בהיצע של דירות חדשות שיזרמו (או שלא) בטווח הבינוני למערכת.