היקף המשכנתאות בספטמבר-אוקטובר - 6.6 מיליארד שקל

למרות החגים, נוטלי המשכנתאות נהרו השנה לבנקים בספטמבר-אוקטובר ■ בחודשי החגים השנה נרשם היקף משכנתאות הגבוה ב-22% בהשוואה לשנה שעברה ■ בנק ישראל: הגבלת המשכנתאות תמתן את השפעת הורדת הריבית

למרות החגים, היקף המשכנתאות בחודשים ספטמבר-אוקטובר עמד על 6.6 מיליארד שקל. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל.

בחודש אוקטובר (בו חל חג סוכות), רגע לפני שבנק ישראל הטיל הגבלות חדשות על המשכנתאות, נטל ציבור רוכשי הדירות משכנתאות ב-3.38 מיליארד שקל, עלייה של 4.4% בהשוואה לספטמבר (בו חלו ראש השנה ויום כיפור).

בהשוואה לחודשי החגים בשנה שעברה, היקף המשכנתאות בספטמבר-אוקטובר גבוה ב-22% לעומת היקף של 5.4 מיליארד שקל בספטמבר-אוקטובר 2011. כזכור, בחודשים יולי ואוגוסט השנה נשברו שיאים בשוק המשכנתאות, עם היקפים של 4.9 ו-5.8 מיליארד שקל בהתאמה.

היקף המשכנתאות בריבית משתנה בחודש אוקטובר עמד על 2.57 מיליארד שקל, כלומר 76% מסך המשכנתאות בחודש זה.

בשלהי אוקטובר הכריז בנק ישראל על הגבלות חדשות בשוק המשכנתאות, שנכנסו לתוקף ב-2 בנובמבר. רוכשי דירה ראשונה יוכלו לקחת משכנתא בשיעור של עד 75% מהנכס, משפרי דיור עד 70% ומשקיעים עד 50% בלבד. פישר עדיין לא השתמש בנשק יום הדין - מגבלה גורפת על משכנתאות ממונפות.

יום לאחר ההכרזה על ההגבלות, ולפני שהן נכנסו לתוקף, בחלק מהבנקים הורגש לחץ גבוה מהרגיל מצד הלקוחות, שבעקבותיו במקומות מסוימים הורחבו שעות הפעילות ועובה מערך הנציגים. לקוחות רבים התקשרו לשאול ולהבין את ההוראות, ורבים אחרים הזדרזו להשיג אישור עקרוני על המשכנתא כבר ביומיים הקרובים, כדי לחמוק מהמגבלות.

בבנק ישראל מעריכים כי המגבלות החדשות על המשכנתאות ימתנו את השפעת הורדת הריבית. כזכור, בנק ישראל הוריד בשלהי אוקטובר את הריבית במשק ב-0.25% ל-2%, במקביל להגבלת המשכנתאות. בפרוטוקולים מאותה ישיבת ריבית, שפורסמו היום, נכתב כי "יש בהוראת המפקח על הבנקים בכדי למתן את השפעת הורדת הריבית על מחירי הדירות".