עליות מעבר לפינה

מדוע מדד S&P 500 עשוי להגיע בקרוב לתחתית והאם זה הזמן להשקיע בזהב?

כפי שציינתי כאן בעבר, פילוסופיית ההשקעות שלי מבוססת על שילוב של גורמים פונדמנטליים, וגורמים טכניים בו זמנית. הגורמים הפונדמנטליים אומרים לי על מה להסתכל, והגורמים הטכניים אומרים לי מתי לקנות, או למכור, את אותם נכסים. כך עבור הזהב.

אני חושב שהזהב הינו לא רק מתכת לתעשיית האלקטרוניקה והתכשיטים, אלא בעיקר מהווה את הכסף (Money) האמיתי היחיד המכיל עדיין את שני תפקידיו של כסף: לשמור על ערך ההון ולהיות סחיר. הוא שניהם כבר אלפי שנים.

לכן, כאשר אנו נכנסנו לתקופה בה המטבעות המונפקים על ידי השלטונות ("הניירות הצבעוניים") נתונים לגחמותיהם של קובעי מדיניות שונים, ובמיוחד לגחמותיהם של נגידי הבנקים המרכזיים, הזהב חזר להיות נכס שמאוד כדאי להחזיק באוסף הנכסים למעקב.

וכך, אנו מגיעים ל-5 בדצמבר 2012. יום לפני הבחירות בארה"ב, יום שבו ראינו שינוי דרמטי בקורלציה הרגילה שבין המתכת הצהובה ונכסי סיכון אחרים. במצב הרגיל של הדברים, הזהב מייצג שני דברים ברורים: ראשית, נכס אנטי-אינפלציוני, וזאת כנגד ערכן היורד של המטבעות. ככזה, הוא נוטה לעליות בעיקר כאשר הדולר יורד, עקב היות הדולר מטבע הרזרבות, והמטבע בו נסחרים רוב הסחורות בעולם.

שנית, הוא משמש כמפלט למקרה אסון כלכלי. יהא זה אסון בעל אופי, אינפלציוני או דפלציוני. כאשר הוא עוטה תכונה זו, הזהב עולה ללא קשר עם מה שקורה בדולר או באירו או בכל מטבע אחר. מתחילת המשבר הכלכלי האחרון, כל פעם שראינו פחד מקריסתה של המערכת הפיננסית, ראינו נהירה של המשקיעים לכיוונו.

לדעתי, ב-5 בנובמבר ראינו מעבר תפקידים כזה, מאנטי-דולר למקום מפלט, במתכת הצהובה. לפניכם גרפים (באינטרוול של 4 שעות) של האירו ושל הזהב:

משה שלום גרף 4
 משה שלום גרף 4

ניתן לראות מיד את השינוי הדרמטי שקרה בנקודת הזמן המסומנת על ידי הקו האנכי. האירו ממשיך לרדת, דהיינו הדולר האמריקאי עולה, ועל פי הקורלציה הרגילה, הזהב אמור לרדת. אבל הזהב אינו ממשיך את דרכו מטה, אלא להיפך, דווקא עולה; ועוד איך עולה (!). עלייה ממש דרמטית, שלא נראתה זמן רב באינטנסיביות כזו.

למעשה, שינוי זה ממשיך עד רגעים אלו, כאשר הזהב לא ממש מושפע מן הירידות שקרו לאחר אותו יום, בכול נכסי הסיכון. רבים וטובים מנסים להסביר את השינוי המעניין בהתנהגות המשקיעים כאן. הסבר אחד, ופשוט מדי, לטעמי הוא הגעתו של הזהב לממוצע הנע 200 יום שלו. הנה גרף יומי המראה זאת:

משה שלום ממוצע
 משה שלום ממוצע

נכון הדבר שאירוע טכני כזה תמיד חשוב ותמיד משפיע. אבל שימו לב שהזהב לא ממש הגיע אליו, ובדרך כלל ההתנהגות הרגילה במצבים כאלה היא שבירה של הממוצע הנע מטה, ורק לאחר מכן, חזרה מעלה.

לדעתי, הסיבה האמיתית שעומדת מאחורי השינוי נמצא בזהות של הקונים. על פי נתוני בורסות הסחורות של שיקגו, ולונדון, רוב הקניות נעשו על ידי מוסדות, ולא משקיעים קטנים, ובעיקר על ידי גופים המייצגים בנקים מרכזיים באסיה, אמריקה הלטינית, והמזרח התיכון.

סביבת הממוצע הנע 200 (סביב 1,670 דולר לאונקיה) נראתה לגופים אלו אזור טוב לקנייה חוזרת של המתכת, ולחיזוק הרזרבות שלהם. יש לציין שמאז 2001, הבנקים המרכזיים נמצאים בצד הביקוש, ולא בצד ההיצע. למה יום לפני הבחירות בארה"ב? הצפי היה שהנשיא אובמה יזכה בסופו של דבר בבחירות, ועל ידי כך, בן ברננקי יוכל להמשיך את מדיניותו המרחיבה, והמשחיתה את ערך הדולר.

תקופת חוסר הוודאות, אשר אופיינה על ידי ירידת הזהב עד 1,670 דולר לאונקיה, נגמרה מבחינתם. היה צורך להקדים את המאוחר, ולתפוס עמדה עכשיו, בירידה, במקום לנסות לקנות כאשר הזהב יעלה מן הביקושים של כל אלו שחיכו לתוצאה עצמה. דבריו הטפלים של מריו דראגי על כלכלת גרמניה, אשר יצרו את כדור השלג לגבי האירו, לא פגעו בתסריט לגבי הזהב, אלא להיפך. הם רק הוסיפו סיבה של ריחה למפלט.

כל אלו שאכן חיכו לתוצאות הבחירות עצמן, עשו זאת והמשיכו להעלות את מחיר המתכת מעבר לתנועה המקורית. וכך, נוצרה התופעה שראינו מאז. דרך אגב, כך קיבלנו שוב חיזוק להשערה שהזהב הוא המפלט האולטימטיבי למי שאינו מאמין לניירות, ולהבטחות. הדבר גם מחזק מאוד את ההשערה שהוא יהיה העוגן, אולי ביחד עם כמה דברים פיזיים אחרים, למערכת מונטארית החדשה, כאשר הנוכחית תתרסק.

רק אזהרה קטנה, אך חשובה: מעשי ההשתוללות המוניטארית של הבנקים המרכזיים מתקבלים עד כה כהתנהגות טובה ורצויה. רק כאשר תפיסה זו תשתנה, ואותם מעשים יהפכו ללא רצויים פוליטית, נראה את הזהב, וכל המתכות היקרות, מגלמות באמת את מלוא הפוטנציאל שלהן.

עדכון S&P 500: הירידות בדרך לסיום?

והנה העדכון הטכני השבועי, עבור מדד המניות האמריקני S&P 500 בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי 4
 משה שלום סנופי 4

שבוע שעבר ציינתי שאם המדד יתגבר בסופו של דבר על מכשול רמת 1,430 נקודות, הדרך לשיא הקודם סביב 1,475 נק' פתוחה לגמרי. אחרת 30 הנקודות שבין 1,400 נק' ו-1,430 נק' יהוו את גבולות הגזרה לדשדוש אופקי, שיחזיק כנראה מעמד עד השבוע הבא.

הייתי קצת אופטימי מדיי. אמנם היה דשדוש אופקי תחום מעלה על ידי הממוצע הנע 35 יום, המצויר בשחור כאן, אבל הוא לא החזיק מעמד עד סוף השבוע, אלא ראינו ממש קריסה של 60 נקודות מדד ביומיים, מייד אחרי היבחרו של הנשיא אובמה (1 סגול).

כאמור לעיל, אני חושב שהקריסה הזו החלה דווקא עם הברברת של מריו דראגי, אבל זה ממש לא משנה עכשיו, כאשר אנו צריכים לבחון את המצב הטכני של המדד לשבוע הקרוב.

תחילה אציין שהוא הגיע ל 50% תיקון פיבונצי של כל העלייה מיוני, אשר החלה סביב 1270. כמו כן, הוא הגיע לממוצע הנע 200 יום, המצויר כאן בירוק בהיר, והגיב בעצירה קלה, כאשר ביחד עם התנועה החדה נוצר קו מניפה שני יותר חד, בכחול.

לכאורה כל אלו מצביעים על סיכוי לעצירה קלה, ולדשדוש, המיועד לעכל את המהלך היורד עד כה. האינדיקאטורים, הן של כניסת הכסף (2 סגול), והן של המומנטום (3 סגול), לא ממש קיצוניים, ובהחלט יכולים לסבול תחנת ביניים כזו.

לסיכום אומר כך: לדעתי, למדד יש עוד מהלך מטה בטווח הקצר, אבל רמת הפיבונצ'י שהוא הגיע אליה, והעובדה שהוא כבר הגיע לממוצע הנע 200, מביא אותי למחשבה שיש סבירות להפסקה קלה בצורה של דשדוש לפני כן. כל עוד המדד יימצא מתחת לקו המניפה השני, לא ישתנה דבר מבחינת המגמה הרשמית היורדת, הקיימת בטווח המוצג.

שבירה של 1,365 נקודות תכוון אותו מייד לכיוון 1,330 נק', ולדשדוש שאני הזכרתי יש גג ברור סביב 1,400 נק'.

שבוע טוב והשקעות מניבות לכולם.

* משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

** ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.