נאמני "מעריב" חושפים: העיתון תחת מתקפת תביעות דיבה

בקשה שהגישו נאמני "מעריב" חושפת את 34 תביעות הדיבה נגד העיתון ■ התובעים הבולטים: בנימין נתניהו (בעניין שווי ארוחות הערב), שרה נתניהו (בעניין פיטורי הגנן), עידו רוזנבלום (בעניין תקיפת צלם), אורי באומן ותא"ל יצחק יעקב

קריסתו הכלכלית של עיתון "מעריב", כניסתו להקפאת הליכים ורכישתו על-ידי המו"ל של העיתון "מקור ראשון" שלמה בן-צבי, מעלה על פני השטח מספר סוגיות משפטיות שלא נדונו עד עתה. אחת המעניינות שבהן היא מה יהיה גורל תביעות לשון הרע שהוגשו נגד "מעריב", מנהליו וכתביו בשנים האחרונות על-ידי תובעים שונים. על רקע צו הקפאת ההליכים, מכירת העיתון ופיטורי רוב כתביו ועורכיו, לא ברור איך התביעות הללו ימשיכו להתנהל.

שלשום (א') הגישו נאמני "מעריב", עו"ד ד"ר שלמה נס ועו"ד ירון ארבל, לשופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, בקשה להתיר להם להמשיך בניהול תביעות לשון הרע נגד חברות קבוצת "מעריב", למרות הקפאת ההליכים.

לדברי הנאמנים, באחרונה הם הגיעו להסדר עם חברות הביטוח שביטחו את החברות ששלטו ב"מעריב", לפיו חברות הביטוח ייכנסו בנעלי "מעריב" וינהלו את תביעות לשון הרע בעצמן ועל חשבונן.

הנאמנים הדגישו כי אם יינתנו פסקי דין המחייבים את החברות לשאת בתשלום כלשהו, זה לא ישולם על-ידי קופת הנאמנים אלא על-ידי חברות הביטוח, מכוח פוליסות הביטוח.

הנאמנים ציינו בבקשה לאלשיך כי "בכך ידונו בתי המשפט השונים במכלול התביעות בעילת לשון הרע, בלא צורך להפריד בין הנתבעים השונים"; וכי התביעות אמורות להמשיך להתנהל גם נגד העיתונאים והמנהלים (אף שרובם כבר אינם מועסקים ב"מעריב" - ח' מ').

"מאחר שניהול ההליכים ממומן על-ידי חברות הביטוח, ואין הוצאה נוספת לקופת הקפאת ההליכים, ועל מנת שקופת הנאמנים לא תידרש 'לממן' את הייצוג המשפטי, מוטב שההליכים ינוהלו כנגד כל הנתבעים, זאת בין היתר כדי למנוע מהתדיינות נוספת בעתיד", ציינו.

לדברי הנאמנים, נכון יהיה לאשר את ניהול התביעות נגד חברות הביטוח.

מהבקשה עולה כי נגד "מעריב", כתביו, מנהליו, ועורכיו (שרובם כבר "לשעברים") מתנהלות בימים אלה 34 (!) תביעות לשון הרע, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

הזוג נתניהו מככב

אחת מתביעות הדיבה הללו, שעקב הקפאת ההליכים גורלן אינו ברור, היא זו שהגיש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבית משפט השלום בירושלים נגד "מעריב" במארס 2011. נתניהו הגיש את התביעה, בסך מיליון שקל, בעקבות ידיעה שפורסמה בעיתון שלפיה, לטענתו, "הקורא מתרשם באופן שגוי כי שווי ארוחת ערב שערכו נתניהו ורעייתו הינו 60 אלף שקל, וכי ארוחות ערב דומות הן חלק מ'נסיעותיהם הראוותניות' כביכול".

לדברי באי-כוחו של נתניהו בתביעה, ראש הממשלה ורעייתו "מעולם לא ערכו ארוחות ערב ששוויין מתקרב לשווי המצוין בכותרת הכתבה, והרושם המתקבל מקריאת הכותרת וכותרת-המשנה הוא שגוי וחוטא למציאות".

תביעת דיבה נוספת שציינו הנאמנים בבקשתם היא של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. בינואר 2010 הגישה נתניהו לבית משפט השלום בירושלים תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד "מעריב", עורכו הראשי לשעבר יואב צור והעיתונאי בן כספית, בגין פרסום על פיטורי הגנן של בית ראש הממשלה.

נתניהו טוענת, באמצעות עורכי הדין דוד שמרון ומיכאל ראבילו, כי בפרסום של כספית נכתב כי עם כניסת הזוג נתניהו לבית ראש הממשלה, "הודח גם החצרן, יהודי מבוגר בן למעלה מ-70, אב שכול שהיה מגרף את העלים היבשים ועוסק בעבודת גננות אלמנטרית תמורת פחות משכר מינימום".

לטענתה, "בידיעה השקרית אין שמץ של אמת. הגנן שעבד בבית ראש הממשלה מעולם לא פוטר על-ידי, והוא ממשיך לעבוד בעבודתו כגנן כפי שעבד מימים ימימה".

כן מלינה נתניהו על כך ש"מעריב" לא טרח לבקש את תגובתה לפני הפרסום הבולט, ובכך ניסו העיתון וכספית לפעול בזדון כדי להשפילה ו"ליצור לה תדמית של אישה חסרת רגישות, המתעמרת בחלשים, מתאכזרת לגנן ותיק ומפטרת אב שכול מתפקידו ללא כל סיבה".

אחת מתביעות הדיבה המסקרנות נגד "מעריב" ואנשיו ניר חפץ, אודי הירש ומיקי לוי הוגשה לפני שבועות מספר על-ידי העיתונאי עידו רוזנבלום. בתביעה בסך 200 אלף שקל הוא טוען כי פרסום באתר NRG השייך להוצאת "מעריב" הכפיש את רוזנבלום, בקובעו בצורה שקרית כי בעת הופעה של להקת "רד הוט צ'ילי פפרס" בפארק הירקון, שבה בילה עם רעייתו, מגישת הטלוויזיה יונית לוי, תקף רוזנבלום באלימות צלם מתוכניתו של גיא פינס. לטענת רוזנבלום, בניגוד לפרסום, הוא לא תקף את הצלם ואפילו לא נגע בו.

רשימת 34 תביעות לשון הרע המתנהלות נגד "מעריב" כוללת גם תביעה בסך מיליון שקל שהגיש אורי באומן, בן-זוגה לשעבר של אווה לנדסברג ז"ל, בתו של מייסד חברת סנו, ברונו לנדסברג. באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ טוען באומן כי בראיון שהתפרסם ב"מעריב" לנדסברג הכפיש אותו והאשימו בהתאבדותה של בתו.

גם תביעת הדיבה בסך מיליון שקל שהגיש תא"ל יצחק יעקב (יצה) נגד עיתונאי "מעריב" לשעבר בן כספית נמצאת ברשימת 34 התביעות שהגישו נאמני "מעריב" בבקשה לשופטת אלשיך להמשיך ולנהל אותן.

תביעות הדיבה
 תביעות הדיבה