עו"ד כספי: "להיכנס לעזה והפעם עד הסוף; לא לחכות לטילים על ת"א"

"אנחנו מפקירים את הדרום מחשש לירי טילים על גוש דן" ■ "אנחנו מחלישים את הרשות הפלסטינית, ומי יבוא במקומה? חמאס" ■ "השכל שלנו התייבש"

באוגוסט 2005, כאשר ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון יצא מרצועת עזה "עד הסנטימטר האחרון", הוא נשאל: מה יהיה אם תנועת החמאס תפגיז את יישובי עוטף עזה. על כך הוא השיב: נחזור לרצועה ונכה בהם.

התקווה שליוותה רבים (ואנוכי בכללם) הייתה שקיים סיכוי שלאחר היציאה מהרצועה, תנועת החמאס - בסיוע כספי של מדינות המפרץ, ארצות-הברית והאיחוד האירופי - תפעל לשם פיתוחה הכלכלי של הרצועה והפיכתה להונג-קונג של המזרח-התיכון, תוך יצירת מקורות תעסוקה וחיסול האבטלה הגואה שם.

אם תנועת החמאס הייתה עושה כן, הסדר השלום עם העם הפלסטיני היה קל, שכן הדגם החיובי של הרצועה היה עומד לעיני כל.

החלום הזה התנפץ, ותנועת החמאס בשילוב עם ארגוני טרור אחרים הפכו את הרצועה לבסיס לירי פצמ"רים וטילים משופרים על יישובים אזרחיים, הן בעוטף עזה - שזה מעשה חמור כשלעצמו, והן גם באזורים מרוחקים כמו אשקלון, אשדוד ובאר-שבע וסביבותיהן.

אף מדינה ריבונית ואף ממשלה שמכבדת את עצמה ואת אזרחיה אינה יכולה להסכים להתקפות טרור, תוך פגיעה חמורה וממושכת בנפשם (וחס וחלילה בגופם) של תושבים שלמדו לרוץ למקלטים ולאזורים מוגנים בתוך 15 שניות (!) מעת שנשמעת אזעקת "צבע אדום".

והיכן המוסר הכפול? אם היה ירי של טילים על תל-אביב או על רמת-גן, שלוש אוגדות שריון של צה"ל בסיוע אווירי מסיבי היו נכנסות לרצועה ועושות שם "סדר חדש". קרי: מיטוט שלטון החמאס, חיסול ראשי ארגוני הטרור והחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה ברצועה שנלקחה ממנה בכוח הזרוע.

המוסר הכפול חוגג במשנה-תוקף כאשר אנו קוראים ושומעים שחלק מקובעי המדיניות שלנו סבורים כי אם נפעל ברצועה יהיה ירי של טילים על גוש דן.

השכל שלנו התייבש

בעיניי זהו היגיון מוזר: עקב החשש מירי טילים כזה, מפקירים את הדרום. במקום לחסל את ראשי החמאס, אנו עושים הכול כדי לחסל את הרשות הפלסטינית; ומי יבוא במקומה? תנועת החמאס. השכל שלנו התייבש כנראה בשמש היוקדת של המזרח-התיכון.

לא יעלה על הדעת ואין להסכים שרוב עם ישראל ימשיך בעיסוקיו היום-יומיים כאילו לא קורה דבר בדרום. בגוש דן, נלך להצגות בהבימה ובקאמרי, כאשר תיאטרון האבסורד חוגג בעזה; נשמע קונצרטים בהיכל התרבות בתל-אביב, בשעה שבדרום מתקיימים קונצרטים של טילים ופצמ"רים.

במבצע "עופרת יצוקה" ישראל זכתה לתמיכה מסיבית של קהילות העמים - ובצדק. יש לשחזר מבצע זה ולפעול בשלבים: תקיפה אווירית של כל מתקני ומבני הממשל בעזה וסיכולים ממוקדים.

ואם חרף פעולות אלה הירי יימשך, יש להיכנס לרצועה - והפעם עד הסוף. ואני מרשה לעצמי להציע שם למבצע: "חלאס חמאס".

אריאל שרון אמר פעם כי "דין נצרים (ברצועה) כדין תל-אביב". לדעתי הוא טעה באמירה זו, אבל דין שדרות כדין תל-אביב - על כל הנגזר מכך - היא אמירה נכונה, צודקת ומוסרית. הגיעה העת לפעולה צבאית נרחבת, ומוטב שעה אחת קודם.

* הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין כספי ושות'.