אוגוסט בנדל"ן: משקיעים הסתערו על דירות בפריפריה

דוח משרד האוצר: שכר משקיעי הנדל"ן באוגוסט היה נמוך ב-7% משכרם ביולי; שכר המשקיעים שקנו דירות בת"א היה נמוך ב-18% בהשוואה ליולי ■ מסתמן: זינוק ברכישות דירות להשקעה בחודש ספטמבר

בחודש אוגוסט נרשמה ירידה מתונה במספר עיסקאות הנדל"ן בהשוואה לחודש יולי השנה, אולם בהשוואה לאוגוסט אשתקד, אשר עמד בצל המחאה החברתית, נרשם זינוק של כ-60%. כך מדווח היום (ד') משרד האוצר, שפרסם את המסמך החודשי הסוקר את ההתפתחויות במשק הישראלי ("אורות אדומים"). לפי הסקירה, משקיעים בעלי רמות שכר נמוכות יותר (בהשוואה ליולי) הסתערו על דירות בפריפריה.

משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש אוגוסט עלה לשיעור של 24%, לאחר שבשלושת החודשים הקודמים התייצב על 23%. נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על עלייה נוספת במשקל המשקיעים לשיעור הקרוב ל-26%. על רקע גידול חד של כ-20% ברכישות המשקיעים באזור חיפה בולט אזור ת"א עם ירידה חדה של 24% במספר הדירות שנרכשו להשקעה בחודש אוגוסט.

יש לציין כי הגידול בפעילות המשקיעים חל במקביל לירידה ברמות השכר שלהם (בהשוואה לשכר המשקיעים בחודש יולי). כך, השכר הממוצע למשק בית של מי שרכשו דירה להשקעה באוגוסט עמד על 21.7 אלף שקל, נמוך ב-7% בהשוואה לשכר המשקיעים בחודש הקודם. הירידה ברמות השכר של המשקיעים בולטת במיוחד באזור ת"א (ירידה של 18%, לשכר ממוצע של 27 אלף שקל).

רכישת דירות
 רכישת דירות

מקור: משרד האוצר

ירידה בעסקאות באוגוסט

בחודש אוגוסט נרשמה ירידה של 4% במספר העסקאות בהשוואה לחודש הקודם, לאחר עליה של 16% שנרשמה בחודש יולי. סך הדירות שנרכשו באוגוסט עמד על כ-9.8 אלפי דירות, כמות המהווה כאמור גידול חד של כ-60% בהשוואה לרמת השפל שנרשמה באוגוסט אשתקד, על רקע המחאה החברתית.

נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על ירידה חדה של קרוב ל-30% במספר העסקאות, בהשוואה לחודש הקודם, בין היתר על רקע חגי תשרי.

בפילוח העסקאות בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה נמצא כי בעוד שמספר העסקאות בדירות יד שנייה ירד בשיעור של 8% בחודש אוגוסט בהשוואה לחודש הקודם, במספר הדירות החדשות שנרכשו נרשמה עלייה של 9%. "ניתן להניח כי עלייה זו מוסברת לפחות בחלקה בהקדמת רכישות לפני העלאת המע"מ בחודש ספטמבר".

בהקשר זה מציינים באוצר כי רמות השכר של רוכשי דירות חדשות בחודש אוגוסט היו נמוכות משמעותית (פער של 10%) מרמות השכר של הרוכשים בחודשים הקודמים, בעוד שברמות השכר של רוכשי דירות יד שנייה לא חל שינוי מהותי. בנוסף, פילוח גיאוגרפי מעלה כי דווקא באזורים בהם מחירי הדירות נמוכים יחסית, כמו באר-שבע וחיפה, העלייה במספר העסקאות בדירות חדשות היתה חדה, מעבר לממוצע הארצי.

מנגד, באזור ת"א, המתאפיין ברמות מחירים גבוהות, נרשמה ירידה חדה ברכישת דירות חדשות. יש בממצאים אלו כדי לרמוז על תגובה חזקה יותר של בעלי השכר הנמוך להעלאת המע"מ.

משפרי הדיור יורדים מהגדר

מי שהובילו את הגידול במספר העסקאות באוגוסט היו משפרי הדיור, בעוד שרכישת דירות ע"י זוגות צעירים ירדה בשיעור של 6% לעומת החודש הקודם, לאחר עליה חדה של 20 אחוזים בחודש יולי. יחד עם זאת, יש לציין כי במרבית האזורים נמשך הגידול ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים בחודש אוגוסט, אלא שירידה חדה של 30% ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים באזור השפלה (לאחר עלייה חדה של 74% ביולי) הביאה לירידה ברמה הארצית.