הרשות השנייה: לשלם לזכייניות על שידור תשדירי תעמולה

פנתה לוועדת הבחירות המרכזית בטענה כי שידור התשדירים גורם נזק כספי לזכייניות הטלוויזיה ■ מבקשת לבחון גביית תשלום מהמפלגות עבור זמן מסך

הרשות השנייה מבקשת מוועדת הבחירות המרכזית לפצות את הזכייניות על שידור תעמולת הבחירות. במכתב שהפנו יו"ר הרשות השנייה, אילן אבישר, והמנכ"לית, איילת מצגר, ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, הם מבקשים לבחון את האפשרות לגבות תשלום מהמפלגות עבור זמן המסך.

"שוק השידורים המסחריים נמצא בימים אלה במצב קשה, כאשר ההכנסות מפרסום יורדות כל העת בשל גורמים שונים הקשורים לשוק הפרסום", כתבו השניים. "המשבר הנוכחי מכרסם בהכנסות וביכולות ההפקה של הזכיינים. בניגוד לזכייני הטלוויזיה הרב-ערוצית, אשר מקור הכנסתם הינו דמי מנוי חודשיים; ובניגוד לערוצים הציבוריים, אשר מקור הכנסתם הינו האגרה - הרי שמקור ההכנסה היחידי של זכייני הטלוויזיה המסחריים (ערוצים 2 ו-10) הינו ההכנסה ממכירת זמן פרסום. במצב זה, שידור תשדירי תעמולה בערוצים המסחריים ללא כל תמורה נוגס בהכנסותיהם של זכייני הטלוויזיה המסחרית באופן חמור ומפלה".

הדברים מגיעים בעקבות פנייה של הזכייניות, ובראשן רשת, לרשות השנייה ולוועדת הבחירות בבקשה לגבות תשלום מהמפלגות, בדומה לנהוג במערכות בחירות של מדינות רבות אחרות ובהן ארצות-הברית.

תשדירי התעמולה, שאמורים להתחיל שבועיים לפני הבחירות, הם דלים בנתוני הצפייה שלהם, וההערכה היא שהאפקטיביות שלהם מאוד מינורית.

ברשות השנייה מבהירים כי הפגיעה בימי בחירות היא כפולה, שכן גם כך המפרסמים בורחים בתקופה זו, "דבר העלול להוביל לפגיעה לא פרופורציונלית בזכייני הטלוויזיה המסחריים", לשון המכתב.

יידרש שינוי חקיקה

בנוסף נכתב כי "יש לשקול מתן שיקול-דעת לזכייני הטלוויזיה לפצל את תשדירי התעמולה למספר מקבצים במהלך היום, תחת החיוב כי תשדירים אלה יהיו מרוכזים במקבץ אחד. שידור תשדירי התעמולה במקבץ אחד יש בו כדי לפגוע ברציפות התכניות המתוכננות מבעוד מועד בלוח השידורים, והינו בעל השלכות על היכולת לשדר תוכניות חדשות וסדרות המשכיות. מתן האפשרות לשדר את התעמולה במספר מקבצים יגרום לפגיעה מינימלית בלוח השידורים".

יצוין כי בקשה זו מצריכה שינוי חקיקה.