צה"ל חיסל את רמטכ"ל החמאס אחמד ג'עברי

(עדכונים שוטפים) - דובר צה"ל: "פגענו בטילים ארוכי הטווח" ■ נשיא מצרים החזיר את השגריר מתל אביב

מבצע "עמוד ענן" יצא לדרך: חיל האוויר וחיל הים פועלים הערב (ד') נגד מטרות ברצועת עזה. אחר הצהריים נהרג אחמד ג'עברי, 52, "רמטכ"ל" חמאס ומי שהיה אחראי על חטיפת גלעד שליט, בתקיפת חיל האוויר במכוניתו. לפי דיווחים בתקשורת הערבית, גם בנו של ג'עברי נהרג עימו בתקיפה וכך גם בכיר נוסף בחמאס, ראאד אל-עטר - מפקד החטיבה הדרומית של הזרוע הצבאית.

לאחר החיסול הכריז הרמטכ"ל באופן רשמי על פתיחתו של מבצע "עמוד ענן" - וחיל האוויר תקף מטרות נוספות בעזה, כולל מאגר של טילי "פאג'ר", טילים לטווח ארוך המגיעים עד כפר סבא, והתקיפות ברצועה ממשיכות לתוך הערב.

בתוך כך מגיבים ארגוני הטרור ברצועת עזה בירי רקטות לשטח ישראל, כולל רקטות לאשקלון, אשדוד, שדרות, נתיבות, המועצה האזורית אשכול, באר שבע וגם נסיון לירי רקטה לעבר דימונה שנפלה בשטחים פתוחים. מערכת כיפת ברזל יירטה עד כה עשרות רקטות. חמאס מדווח כי הוא ירה גם לעבר בסיס חצרים בדרום ולעבר בסיס 8200. אין נפגעים בצד הישראלי. מחר לא יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך עד לטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה.

מזכיר הממשלה ציין הערב כי ועידת השרים לענייני בטחון (הקבינט) מאפשר לצה"ל, בהתאם לצורך ובאישור שר הביטחון, לגייס כוחות מילואים.

בנוסף הסמיך הקבינט את ראש הממשלה ביחד עם שר הביטחון ושר החוץ, ולפי הצורך בהיוועצות עם שרים אחרים, להחליט, על דעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, באשר לפעולות הנדרשות להמשך מבצע "עמוד ענן".

ברק: "זה לא יקרה בזבנג וגמרנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב מסיבת עיתונאים בה אמר כי הוא "מבקש להודות לתושבי הדרום בחזית המגלים נחישות וקור רוח. החמאס וארגוני הטרור בחרו להסלים בימים האחרונים את התקפותיהם על אזרחי ישראל. איננו מסוגלים להשלים עם מצב בו אזרחי ישראל מאויימים בטרור של ירי רקטות. היום פגענו בדיוק במטרות אסטרטגיות של חמאס, פגענו משמעותית ביכולות השיגור של רקטות מעזה למרכז הארץ ואנו פוגעים ביכולת השיגור לדרום. ארוגני הטרור פוגעים באזרחים שלנו בכוונה תחילה תוך כדי הסתתרות מאחורי אזרחיהם בכוונה תחילה. אנחנו נמענים ככל האפשר מפגיעה באזרחים וזה הבדל יסודי ביננו לבינם.

"העברנו מסר ברור לחמאס ולארגוני הטרור האחרים. צה"ל ערוך להרחבת הפעולה אם יהיה צורך", סיכם נתניהו.

שר הבטחון אהוד ברק אמר: "לפני מספר שעות יצא צה"ל בהנחית הדרג המדיני למבצע 'עמוד ענן' ברצועת עזה, שהביא לחיסול רמטכ"ל החמאס ג'עברי. כמו כן נפגעו מאגרי טילי הפג'ר ותשתיות אחרות של חמאס וגורמי טרור. אנו לא חפצים במלחמה אך הפרובוקציות של חמאס והסבבים התכופים של ירי הרקטות, מנהרת הנפץ שהופיעה בתוך ישראל וירי הנ"ט על הג'יפ בתוך שטח ישראל - הביאו לכך. מטרות המבצע: הרתעה, פגיעה במערך הרקטות, פגיעה כואבת בארגוני הטרור וצמצום הפגיעה בעורף האזרחי.

"זה לא יקרה בזבנג וגמרנו", הוסיף ברק ואמר: "נשיג את היעדים שהגדרנו למבצע הזה. אני קורא למנהיגי האזור לשמור על השקט".

משבר דיפלומטי עם מצרים

נשיא מצרים מוחמד מורסי החליט למשוך את השגריר המצרי מישראל בתגובה על אירועי היום. בנוסף פונה מצרים למועצת הבטחון של האו"ם בבקשה לקיים כינוס כדי לדון בתוקפנות הישראלית בעזה. השגריר הישראלי בקהיר, יעקב אמיתי, יזומן למשרד החוץ המצרי כדי לקבל איגרת מחאה תקיפה. בנוסף, מצרים מבקשת מנביל אלערבי, יו"ר הליגה הערבית, לכנס את שרי החוץ הערביים.

על פי דיווחים, גם השגריר הישראלי במצרים עוזב את המדינה עם כל צוות השגרירות.

דובר צה"ל: "האופציה של פעולה קרקעית עומדת על הפרק"

דובר צה"ל מסר כי צה"ל נערך לכניסה קרקעית לרצועה, ואמר: "אנו מסיימים פגיעה נרחבת של גל תקיפות ברצועת עזה, מתמקד בירי ארוך הטווח שיש לארגוני הטרור, דהיינו, יכולת של מעל 40 ק"מ. הסבנו נזק משמעותי למערך השיגור התת-קרקעי של החמאס וגם של הג'יהאד האיסלאמי. התקיפה הודות למודיעין איכותי של אמ"ן ואמל"ח מדויק. ארגוני הטרור לא חודלים ממאמצים להתעצם והפכו את הרצועה לבסיס קידמי של איראן. מקווים שהצלחנו לפגוע ברוב היכולות. להמשיך ולהקשיב להנחיות פיקוד העורף. פגענו בבורות שיגור תת-קרקעיים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי".

בשיחה עם ערוץ 2 הוסיף דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי: "בשעות הקרובות תימשכנה תמרות העשן מעל רצועת עזה. אנו בעיצומה של מתקפה שתימשך בשעות הקרובות. אם נידרש - גם האופציה של פעולה קרקעית עומדת על הפרק".

בתשובה לשאלה האם חמאס ינסה לשגר טילים לכיוון ראשל"צ וגוש דן ענה מרדכי: "חמאס ינסה לעשות ככל שביכולתו. אם הייתי עכשיו פעיל חמאס - מזוטר עד בכיר - הייתי מעדיף למצוא עכשיו מקלט מתחת לאדמה".

שר התמ"ת שלום שמחון חתם היום על צו לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו ההכרזה של שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף. הצו יאפשר לגייס עובדים במפעלים כאמור במידה שיהיה צורך לכך. לפי הצו, עובד שיגויס מכוח חוק שירות עבודה בשעת חירום - יהיה מחויב להתייצב למקום העבודה.

הג'יהאד: "הכיבוש יחווה גיהנום החל מהלילה"

"הכיבוש יחווה גיהנום החל מהלילה", הכריזו פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, ברשת החדשות הפלסטינית. "על האויב לשאת באחריות המלאה, ולא יהיו קווים אדומים בתגובה שלנו. ערים חדשות בישראל ייכנסו לקו האש".

דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "התגובה הפעם תהיה בעומק ישראל".

בתשובה לשאלה האם צה"ל נערך לנפילת טילים במרכז הארץ, אמר גורם צבאי ל"גלובס" כי "צה"ל נערך לכל תרחיש ויגן על אזרחי ישראל".

ג'עברי הפך למוקד כוח המרכזי בחמאס אחרי שההנהגה המדינית איבדה מכוחה עקב השתלטות חמאס על הרצועה ב-2006. הוא מחליפו של מנהיג הזרוע הצבאית לשעבר של חמאס, מוחמד דף, שנפגע בתקיפת צה"ל.

ג'עברי היה על כוונת כוחות הביטחון של ישראל כבר תקופה ארוכה. הוא נפגע בתקיפת חיל האוויר ברצועה, אחרי שארבע רקטות התפוצצו בדרום הארץ. הנפילות התרחשו סמוך לגבול ישראל-מצרים, אחת מהן בתוך אחד היישובים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. נבדק חשד כי הירי בוצע על ידי ארגוני טרור הפועלים בסיני.

סער: "ניתן לצפות להסלמה"

שר החינוך גדעון סער אמר כי "ניתן לצפות להסלמה. מבחינתנו כל האופציות פתוחות. צה"ל ערוך לכל התסריטים האפשריים, שהוצגו בעבר לקבינט המדיני בטחוני. יש לנו נחישות לשנות את כללי המשחק. היעדים הם פגיעה בראשי הטרור וגם ביכולות מסוימות, כמו טילים שחלקם כבר נפגעו".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אמרה כי "ישראל מאוחדת במלחמה נגד הטרור וכי על המערכת הפוליטית להעניק גיבוי לצה"ל. אחמד ג'עברי היה ארכי-טרוריסט, הקיצוני שבאנשי החמאס ועל ידיו דם של ישראלים רבים, ולכן אחרי ירי בלתי פוסק לעבר תושבי הדרום הפגיעה בו היתה מוצדקת. כעת יש לקחת בחשבון עליית מדרגה ולעשות הכל כדי לנהוג באחריות תוך התייעצות עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית, על מנת לשים קץ להסלמה ולמנוע התלקחות".

ח״כ דני דנון: ״יריית אזהרה להנייה - צה״ל יצא למבצע לחיסול ראשי הנחש של החמאס בעזה ודמו של הנייה מותר. יש לפעול למיטוט תשתית הטרור בעזה וחיסול כל מי שהעז לפגוע באזרחי ישראל״.

דובר הפנטגון בארה"ב אמר: "תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

גרף המעו"ף לאחר החיסול: