בנק לאומי: רוכשי דירות פונים לשוק יד שנייה משיקולי מחיר

כלכלני הבנק: ייתכן שנרשמה ירידה בקצב המכירה של דירות בשוק הדירות מיד ראשונה כיוון שחלה הסטה של רוכשי דירות לשוק היד השנייה, בו ניתן למצוא דירות מחתך מחירים נמוך יחסית

כלכלני בנק לאומי מסבירים היום (ה') במסגרת הבלוג השבועי כי ייתכן שנרשמה ירידה בקצב המכירה של דירות בשוק הדירות מיד ראשונה כיוון שחלה הסטה של רוכשי דירות לשוק היד השנייה, בו ניתן למצוא דירות מחתך מחירים נמוך יחסית.

נזכיר כי בחודש ספטמבר נמכרו כ-1,100 דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית, זאת בהשוואה לקצב מכירות של כ-1,300 יחידות דיור, בממוצע חודשי, בחמשת החודשים האחרונים. בבנק לאומי מסבירים, בנוסף, כי ייתכן ונתוני המכירות של דירות חדשות הושפעו מהחגים שחלו בחודש ספטמבר ואשר צמצמו את מספר ימי הפעילות העסקית בחודש זה.

במקביל, מאז חודש פברואר מחירי הדיור חזרו לעלות, לאחר מספר חודשים של ירידות מתונות. על פי כלכלני לאומי, עליות מחירים אלו הינן אינדיקציה לעודף הביקוש לדירות.

לסיכום, רמת חודשי ההיצע בשוק הדירות החדשות שנבנו ביזמה פרטית עומדת על 12.6 חודשים. כלומר, מלאי הדירות החדשות צפוי להספיק לתקופה של כשנה. בנוסף, לפי נתוני מנהל הכנסות המדינה, קיים מלאי גדול יחסית של דירות בהמתנה - דירות של משפרי דיור אשר רכשו דירה חדשה וטרם מכרו את דירתם הקודמת. בממוצע כלל ארצי, מלאי זה, הן בשוק הדירות החדשות והן בשוק הדירות מיד שנייה, צפוי למתן מאוד את הלחצים לעליות מחירי הדיור במהלך השנה - שנתיים הקרובות.