בג"ץ: המדינה תנמק מדוע אינה פועלת לגיוס אברכים בני 19-30

כך קבע בג"ץ בצו על-תנאי שהוציא נגד המדינה, בתום דיון בעתירות של התנועה לאיכות השלטון, עו"ד יהודה רסלר, הפורום לשוויון בנטל ותנועת התעוררות

פרקליטות המדינה תנמק בתוך 30 ימים מדוע המדינה אינה פועלת לגיוסם לצה"ל של תלמידי ישיבות בגילאי 19 עד 30, שגיוסם לצה"ל נדחה בשל חוק טל, שתוקפו פגע בחודש אוגוסט השנה - כך קבע היום (ה') בג"ץ בצו על-תנאי שהוציא נגד המדינה, בתום דיון בעתירות של התנועה לאיכות השלטון ושל עו"ד יהודה רסלר, הפורום לשוויון בנטל ותנועת "התעוררות".

עוד נדרשת המדינה לנמק "מהו מקור שיקול-הדעת שלא לפעול לגיוסם של בני קבוצה זו".

על-פי הודעה שהגישה פרקליטות המדינה לבג"ץ לקראת הדיון, מדובר בקבוצה של כ-40 אלף אברכים ותלמידי ישיבות.

בנוסף, על המדינה להתייחס לשאלה האם החלטה זו, שלא לפעול לגיוסם של בני מחזורים אלה, עומדת בהוראות פסק הדין שעניין חוק טל, שניתן בחודש פברואר השנה בבג"ץ, ושבו בוטל תוקפו של חוק טל בשל פגיעתו בעיקרון השוויון החוקתי.

בנוסף התקיים היום גם דיון בעתירת עמותת חדו"ש,"הפורום לשוויון בנטל" ו"ישראל חופשית" בנושא שינוי הקריטריונים על-ידי שר החינוך, שיאפשר המשך הזרמת כספים, העומדים על כ-30 מיליוני שקלים בכל חודש לתלמידי ישיבות, על אף ביטולו של הסדר דחיית השירות לתלמידי ישיבות.

בהודעת הפרקליטות שהוגשה לבג"ץ צוין כי בחודש שעבר הורה שר הביטחון אהוד ברק לצה"ל להתחיל את הליכי המיון למיועדים לשירות ביטחון בני שנתוני 1994 ו-1995, שאלמלא פקיעת תוקפו של חוק טל, היו נחשבים כמי ש"תורתם אומנותם". אלה צפויים להיות מגויסים לצה"ל, בהדרגה, החל מקיץ 2013.

ואולם בהודעה צוין ביחס לשנתונים בוגרים יותר, כי "צה"ל מצא שאילוצים שונים מצדיקים שלא לאמץ בשלב זה מדיניות שלפיה ייקראו לגיוס כלל תלמידי הישיבות הנמנים עם מאגר דחויי השירות, ולהקפיא את הטיפול בהם עד להכרעת המחוקק בדבר".

בעתירת התנועה לאיכות השלטון נדרשת המדינה להיערך לקליטת מחזורי הגיוס הכוללים את תלמידי הישיבות, וכן לקצר את תקופת השירות של כלל החיילים המשרתים.

הפרקליטות מציינת ביחס לשנתונים הבוגרים יותר, כי נוכח הוראות חוק שירות הביטחון, בתוך פרק זמן של כשנה לא ניתן יהיה לגייסם עוד. המדינה מבהירה בעניין זה כי "אם לא תוסדר הסוגיה בחקיקה, הרי שהנושא ייבחן שוב לקראת תום תקופה".

בתנועה לאיכות השלטון אומרים כי "נראה כי נוצר מצב שבו השנתונים המהווים את גילאי 19 עד 30 יהנו מההפקר, ובתוך כשנה לא ניתן יהיה לזמן אותם כלל לשירות ביטחון. אוכלוסייה זו מהווה למעלה מ-40 אלף איש שהחוק פוסח על חובתם בשירות הציבור". (בג"ץ 5823/12).