צפו בטבלה: כך עלו מחירי הדירות ברבעון השלישי

השמאי הממשלתי: בתל-אביב נרשמה עלייה של כ-3% במחיר הממוצע של דירות לעומת הרבעון השני (6% לעומת הרבעון המקביל ב-2011), בהרצליה 4% (כ-3% לעומת אשתקד), ומנגד ירושלים בולטת עם ירידה של 2% במחיר הממוצע

מחירי הדירות ממשיכים לזחול כלפי מעלה ורושמים עלייה קלה של 1% ברבעון השלישי של 2012 בהשוואה לרבעון הקודם. כך עולה מסקירת מחירי הדירות שמפרסם השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, במשרד המשפטים. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בעלייה משמעותית יותר שמסתכמת ב-3%.

על-פי הסקירה, נרשמה עליה במחיר הממוצע של דירות 4 חדרים ברבעון השלישי, לעומת הרבעון הקודם, ב-10 ערים מתוך 16 הערים אותן מכליל השמאי הממשלתי בבדיקתו. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בהרצליה (4%) מרמה של 1.724 מיליון שקל בממוצע ברבעון השני ל-1.792 מיליון שקל בממוצע ברבעון השלישי. במקביל, יש לציין כי בהשוואה לסקירתו הקודמת של השמאי הממשלתי, מדובר ככל הנראה בתיקון במחירים משום שבין הרבעון השני של 2012 לרבעון הראשון של השנה נרשמה דווקא ירידה של 3% במחירי דירות הנסקרות בעיר הרצליה.

גם בתל-אביב ובבאר-שבע נרשמה עליית מחירים ברבעון השלישי לעומת הרבעון הקודם, עלייה שהסתכמה ב-3%. בניגוד למחירי הדירות בהרצליה, בערים אלו מדובר בהמשך מגמה של עליה במחיר כאשר בבאר-שבע עלו המחירים ברבעון השני ב-2% ובתל-אביב עלו המחירים ב-6%. גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד (רבעון שלישי 2011) עלו המחירים בשתי הערים האמורות ב-5% (באר-שבע) וב-6% (תל-אביב).

על-פי הסקירה, מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בתל-אביב ברבעון השלישי עמד על 2.52 מיליון שקל (לעומת 2.44 ברבעון הקודם) ומחיר דירה דומה בבאר-שבע עמד ברבעון השלישי על 765 אלף (לעומת 740 אלף שקל ברבעון הקודם).

לצד עליות המחירים, רק בשתי ערים נרשמו ירידות מחירים ברבעון השלישי לעומת הרבעון הקודם - ירושלים (2%) ומודיעין (1%) אולם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר דווקא בעלייה של 1% ו-2% בהתאמה. אם נחזור שוב לסקירה הקודמת שפרסם השמאי הממשלתי הראשי נראה שהירידות אינן משמעותיות. כך, בירושלים עלו מחירי הדירות הנסקרות ב-2% בין הרבעון הראשון של 2012 לרבעון השני של אותה השנה ובמודיעין, הירידה הנוכחית מגיעה לאחר עלייה של 5% בין הרבעון הראשון לרבעון השני. בערים אשדוד, חולון, ראשון לציון ורמלה לא נרשם כל שינוי במחירי הדירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון הקודם.

"הסקירה הנוכחית כמו גם הסקירות של הרבעונים הקודמים מעידים יותר מהכל על סטגנצייה במחירי הדירות", אמר אלדרוטי. "אין שינויים משמעותיים במחיר, והסיבה לכך להערכתי היא שהציבור הבין שלא צפויות הפתעות גדולות. גם ההבנה שדרוש טיפול בצד ההיצע מחלחלת לציבור ובנתיים המחירים נשארים מקובעים".

במקביל מציין אלדרוטי ששני ארועים שהתרחשו לאחרונה אך לא נכנסו לחודשי הסקירה הנוכחית, ההוראות החדשות של בנק ישראל הנוגעות לשיעורי המימון וההודעה על הקדמת הבחירות, עשויים להשפיע על הסקירה הבאה.

עוד הוסיף אלדרוטי כי "העליה בהיקף העסקאות מצביעה על כך שקיים ביקוש למגורים בישובים שנסקרו. נראה כי ביקושים כבושים שנצטברו במהלך השנה החולפת והחלו להשתחרר הם שהביאו לגידול בהיקף העסקאות ברבעון הנסקר, לצד הרצון של הרוכשים לסיים ביצוע העסקה לפני תחולת העליה בשיעור המע"מ. במקביל, הדי גל המחאה החברתית שנוצר בקיץ 2011 שכחו, וככל שיצרו השפעה על מחירי הדיור, הרי שזו באה לידי ביטוי ברבעונים הקודמים, אך לא ברבעון הנסקר. עם זאת, חוסר וודאות ואי-יציבות בכלכלה העולמית ובעיקר באירופה, בד-בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על-ידי הממשלה ובנק ישראל, מלווים את ענף הנדל"ן בכלל והדיור למגורים בפרט, ומשפיעים על התנהלתו במשך השנה האחרונה".

המחיר הממוצע לדירות
 המחיר הממוצע לדירות