סולידריות או ניצול ציני? המלונות ב"הנחות" לתושבי הדרום

שורה של בתי-מלון, חדרי אירוח ומקומות בילוי מציעים לתושבי הדרום הנחות, ומקפידים לשלוח על כך הודעות לעיתונות ■ "גלובס" שוחח עם גורמים בענף, שדוחים את הטענות לגבי ניסיון לקבל פרסום חינם, ומביא מקבץ של פתרונות לינה

מקפת הטילים על ישראל הובילה גם למתקפה מסוג אחר: חברות מסחריות שיגרו עשרות מיילים לעיתונאים תחת הכותרת הגנרית "התגייסות/הירתמות למען תושבי הדרום". הראשונים להודיע על ההירתמות האמורה היו תיירנים, שהודיעו בזה אחר זה על אירוח בהנחה לתושבי הדרום. והשאלה הנשאלת היא אם הנחה של 20% או לחילופין מספר חדרים זניח חינם משקפת סולידריות אמיתית, או שמא ניצול ציני של המצב לצורכי פרסום ויחסי ציבור?

"אם מחליטים לתרום, אז נכון לתרום בצניעות וביעילות", אומר ד"ר מוטי אמר, חוקר ומרצה לשיווק ולהתנהגות צרכנית בבית-הספר למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו. לדבריו, אם רשת מסוימת מחליטה להעמיד 10 חדרי מלון ללא תשלום לטובת כמיליון תושבי הדרום, "הייתי מייעץ לה לא לרוץ ולפרסם את זה לכל העולם, אלא להעדיף פרסום נקודתי. לבוא ולהגיד לתושבי שכונה בקריית מלאכי שנפגעו מטילים 'בואו להתארח אצלנו'. אז, הפתרון שהם מציעים יעיל יותר. אחרת, גם אם הכוונה לעזור טהורה וחפה מפרסום, יצא שכרה בהפסדה כי הציבור יודע להבחין בין תרומה למראית עין לבין תרומה אמיתית עם ערך".

התיירנים דוחים מכל וכל רמיזות לניצול ציני של המצב לצורכי פרסום. לטענתם, הם פועלים מתוך סולידריות לשמה ומתוך הזדהות אמיתית. "לא מדובר בגימיק שיווקי ולא בניצול ציני אלא ברצון אמיתי לסייע לתושבי הדרום", אמר ל"גלובס" מנכ"ל רשת מלונות פתאל, ראובן אלקס. רשת פתאל הודיעה בסוף השבוע כי היא מציעה ל"תושבי הדרום המבקשים לצאת מאזור הנפילות ולהתגורר באופן זמני באזורים בטוחים יותר בארץ" (לשון הודעתה לעיתונות) חדרים בהנחה של כ-40% במלונות הכול כלול מג'יק סנרייז ומלון לאונרדו קלאב באילת.

כלומר, 500 שקל ללילה לזוג שני ילדים. למשפחות המעוניינות להתארח במלונות במקומות אחרים בארץ, הציעה 20% הנחה. "אנחנו מציעים חדרים במחירי עלות. אי אפשר לארח את כולם חינם, כי אנחנו צריכים לשלם משכורות לעובדים. חשוב לנו לחבק את תושבי הדרום ולהעניק להם אלטרנטיבה שקטה ורגועה למגורים, ואנחנו לא רואים בהם פילר לתפוסה כזו או אחרת".

"ויתרנו על העמלה"

דברים דומים משמיע גם אורי אלון, מנכ"ל סוכנות הנסיעות גוליבר, שהכריזה על 10 חדרים חינם לכל תושבי הדרום במלון אסטרל באילת ועל 30% הנחה ביתר מלונות הרשת באילת. "עם כל הרצון הטוב, אף מלון לא יכול להעמיד 50 חדרים חינם, אבל כן אפשר לוותר על רווח ועל עמלות. אנחנו, כסוכנות המשווקת את החדרים, ויתרנו על העמלה שלנו. למעשה, עשרת החדרים זה בונוס. עיקר הסיוע הוא בהנחה שהצלחנו להשיג מאסטרל שנענתה בשמחה לפנייה שלנו. אנחנו מוותרים על העמלה, אי-אפשר לטעון שיש פה ניצול ציני".

רונן שי, מנכ"ל רשת רימונים, המונה 10 בתי מלון ברחבי הארץ, דוחה אף הוא רמיזות כאמור. הרשת מעניקה לתושבי הדרום 25% עבור אירוח בכל מלונותיה, כולל ארוחת ערב. לדבריו, כ-150 מתושבי הדרום התארחו במלונות הרשת. "רשת רימונים נהנית מתפוסות יפות בסופי שבוע ולכן לומר שזאת עוד דרך למלא את המלונות - זה לא נכון. יש לנו רצון כן לסייע, וכבר עשינו זאת בעבר. חבל שיש אנשים שחושבים ככה. צריך להבין שבלתי אפשרי לא לגבות מחיר עלות עבור אירוח כשההוצאות מסביב גדולות כל כך. מצד שני, הנחה של 25% וארוחת ערב חינם בכל מלונות הרשת - זו הטבה מכובדת".

עמי הירשטיין, מנכ"ל רשת מלונות דן, מוסיף: "לא רצנו מיד לתקשורת איך שנורתה הירייה הראשונה, אלא כעבור מספר ימים, בעקבות פנייה של התאחדות המלונות לסייע לתושבי הדרום, החלטנו להיענות ולהעניק הנחה של 20% במלון דן ירושלים והיום להרחיב את ההטבה למלונות נוספים של הרשת בתל-אביב, ובחיפה. אין לנו עניין לפרסם סתם בזמן מצוקה. יש לנו עניין לסייע ועל כך הודענו. המחירים ההתחלתיים במלונות המוצעים אינם מהגבוהים ברשת ולכן 20% משקפים הנחה יפה".

לשאלת "גלובס" אם מדובר במחיר עלות, השיב הירשטיין כי "אף אחד בענף התיירות לא מרוויח 20%, לכן לא מדובר במחיר עלות אלא בפחות מזה. אני לא רוצה להתבכיין ולהגיד שאנחנו מפסידים, כי אנחנו עושים את זה מכל הלב".

רשת מלונות טמרס הודיעה בסוף השבוע כי היא מקצה לתושבי הדרום 15% הנחה בכל מלונות הרשת וכן 15 חדרים בחינם במלון דניאל בהרצליה. לדברי רפי ויינר, מנכ"ל רשת מלונות טמרס, כל החדרים בחינם נתפסו מיד. "הקצנו 15 חדרים כי המלון מלא כמעט לגמרי. אורחים שביטלו הגעתם, חדריהם הוקצו לטובת העניין. נקווה שלא יהיו ביטולים נוספים אך אם יהיו כאלה נקצה עוד חדרים בחינם".

עוד לדבריו, "אנחנו תורמים כל השנה לכל מיני עמותות. החלטנו לסייע לתושבי הדרום לא כדי להרוויח כסף או פרסום על חשבונם".

דוגמאות להנחות בבתי מלון
 דוגמאות להנחות בבתי מלון