עבייא היה שווה את הסיכון?

לו פגע צה"ל ביעד המבוקש, זה היה מחליש את החמאס. פגיעה מוטעית מחלישה אותנו, מאוד

המחדל הרציני הראשון (ויש לקוות האחרון) שאירע בעזה הוא הריסת הבית של השכן של היעד, בכיר חמאס, על הנשים והילדים שבתוכו. אנחנו יודעים מהניסיון שמחדלים כאלה קובעים לפעמים לא רק את המשך המערכה, אלא גם את הדרך שבה היא תסתיים. האם הפעולה הצדיקה את הסיכון? לו פגעו המטוסים ביעד המבוקש, זה היה מחליש את החמאס במידה מסוימת. פגיעה מוטעית מחלישה אותנו - מאוד. מחלישה את המורל, מחלישה גם את כושר המיקוח על תנאי הפסקת האש.

המחדל העיקרי הוא כמובן החמצת היעד. אבל כשקוראים מי היה היעד, לא בטוח שהוא היה שווה אפילו פגיעה ישירה. אם אני מבין נכון את הדיווחים, לא מדובר באיש מאוד חשוב או משפיע. יחיא עביא הוא ראש מערך הרקטות של החמאס. לו נפגע, זה לא היה משנה הרבה לגבי השיגורים לישראל. האיש הוא בהחלט מטרה לגיטימית, אבל האם הוא מטרה ראויה כאשר הוא בבניין מגורים? כי אם הפעולה נכשלת, הנזק לנו גדול בהרבה מהרווח שלך פגיעה מדויקת. פשוט לא כדאי. גם מבחינה מוסרית - אבל גם מבחינה מתמטית. זו השקעה מלווה ביותר מדי סיכונים - שאכן התממשו.

זהירות בבחירת היעדים

צה"ל אומר שהוא מפיק לקחים. יש להניח שזה אכן כך. אבל זה לא מספיק נראה בשטח. הלקח ממקרים קודמים של פגיעה באזרחים בגלל טעות, לפחות, נראה שלא נלמד, או מכל מקום לא נלמד כראוי. וזה לא שאני בא לבכות אזרחים שנהרגים אצלם, כי הם ממש "מבקשים" זאת. הדאגה שלנו צריכה להיות מכך שכל ההישגים יכולים להתמסמס באירוע אחד כזה. ואנחנו עדיין לא בסוף, אז כדאי מאוד להיזהר בבחירות המטרות.

התקשורת, כמו שהיא יודעת לעודד, להלהיב, לשסות ולהסית - כך היא גם יודעת להוציא את הרוח מהמפרשים שהיא עצמה הניפה. בהתחלה הסיפור הוא שרוצים תוצאות מהמבצע הצבאי הנוכחי בעזה, שזה לא יסתיים בלא כלום. עכשיו ממלאים אותנו בסיפורי בלהה על הצפוי לנו אם נכניס לעזה כוח צבאי. אבל בלי זה, כלומר, בלי כניסה רגלית, הרי לא ניתן להשיג את התוצאות המשמעותיות - אז איך מיישבים את הסתירה הזאת? לא מיישבים. מדברים וכותבים עליה. כך ואחרת. דבר והיפוכו.

כשיעלון מדבר

כשיעלון מדבר, את מי הוא מייצג? האיש מרבה להופיע ולהודיע מתי נסכים על הפסקת אש, אילו תנאים נחוץ שיתקיימו כדי שזה יושג, ובכלל מה המצב. האיש הוא המשנה לראש הממשלה, למי ששכח. כלומר, למעמדו, לפחות על פי התואר, הוא סמכותי ובעל משקל. אנחנו יודעים שמשנה לראש ממשלה משול כמעט לסגן שר, כלומר זה תפקיד שניתן לאדם שלא ממש חפצים ביקרו. אבל בעולם יודעים את זה? ובעזה?