חשש ממחסור בפירות וירקות בשל הנזק לחקלאות בעוטף עזה

מדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף מונעת ממאות חקלאים ביישובי עוטף עזה לעבד את אדמותיהם ולקטוף את היבול

מטחי הרקטות והימשכות הלחימה בדרום משתקים גם את הפעילות החקלאית ביישובי עוטף עזה: כ-600 חקלאים ממושבים ומקיבוצים באזור לא מורשים לעבד את שדותיהם ולקטוף את היבול. אלפי דונמים של תפוחי אדמה, עגבניות, גזר צנוניות ובטטות לא מטופלים, והעובדים, המקומיים והזרים, מסתגרים במרחבים המוגנים.

"הפעילות החקלאית כולה ביישובים הסמוכים לרצועה משותקת לחלוטין", סיפר ל"גלובס" מנהל מחוז הנגב במשרד החקלאות, יואב מורג. "במקרים שבהם יש מיגוניות בקרבת בתי האריזה, ויש תוצרת חקלאית שנקטפה טרם הלחימה, הפעילות עוד יכולה להימשך. במקרים רבים אין דרך למגן את החקלאים, ולכן נאסר עליהם לעבוד. בצר להם, הם נאלצים להסתגר בבתיהם, ריסוסים של שדות לא נעשים, ומכאן קיים חשש ממשי לנזק ארוך-טווח".

חלק ניכר מהתוצרת החקלאית, שמרכיבה את סלט הירקות הישראלי, מקורה בשדות החקלאיים של עוטף עזה. כ-11 אלף דונמים של חממות לגידול עגבניות על סוגיהן, 4,000 דונם של פלפלים מסוגים שונים, 2,000 דונם של צמחי תבלין ועוד כ-6,000 דונם של חממות לגידול פרחים וצמחי בית - כל אלה לא מטופלים. לאלה נוספים עוד דונמים רבים של מטעי הדרים ואבוקדו ושדות רחבים לגידול תפוחי אדמה ובטטות ליצוא - שאיש לא מורשה לעבד.

"במצב כזה קיים חשש כבד שגם היצוא לחו"ל ייפגע. זה ישפיע בטווח הארוך יותר על קניינים בחו"ל שלא יקבלו משלוחים שהזמינו", חושש מורג.

בימים האחרונים מנסים משרד החקלאות ופיקוד העורף לגבש נהלים שיאפשרו לפחות פעילות חלקית לעיבוד השדות החקלאיים באזורים המטווחים באש הכבדה בדרום. במהלך מבצע עופרת יצוקה בסוף 2008 הוצבו בקרבת בתי אריזה וריכוזים של חממות באזורים הסמוכים לגבול עם עזה כ-300 מיגוניות.

חשש ממחסור בפירות וירקות

כעת נבחנת אפשרות להרחיב את המיגון בכ-100 מיגוניות נוספות ולגבש רשימה של חקלאים חיוניים, כדי למנוע מחסור בפירות ובירקות.

הלחימה המתמשכת פוגעת גם בענף הרפת בדרום, ובמשרד החקלאות מתרשמים כי תנובת הפרות ירדה בימים האחרונים: "זה טבעי. כשהפרות שומעות פיצוצים כל הזמן, הן נלחצות ומניבות פחות. בחלק מן המקרים פגעו רקטות ברפתות. עוד מוקדם להעריך את כלל הנזקים לחקלאות בדרום, שכן אלה נזקים שמצטברים מדי יום, ולא ברור לאן המבצע הזה עוד מתפתח", אמר מורג.

בין הנזקים שספגו החקלאים בעוטף עזה, רסיסים של רקטות ושל פצצות שחדרו לתוך פירות בשלים שנותרו על העצים ולא ניתן יהיה לשווקם, ושדה של כ-4,000 דונם לגידול תפוחי אדמה שהתייבש בעקבות רקטה שפגעה במערכת ההשקיה המרכזית שלו.

"בעופרת יצוקה ובסבבי לחימה קודמים שהתקיימו באזור הדרום המצב היה קשה, אבל פחות", אמר מורג. "היקף השיגורים של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל היה קטן ביחס להיקף הירי במבצע הזה".