נתפס על חם: כתב BBC פרסם תמונה של ילדה סורית הרוגה - והציג אותה כהרוגה בהפצצות צה"ל בעזה

צפו בתמונה שג'ון דוניסון פרסם - והתנצל ■ צפו בסרטונים: השקרים שמפיץ חמאס מפורסמים בתקשורת העולמית, ממש כמו במלחמת לבנון ה-2 ובעופרת יצוקה

ג'ון דוניסון (Jon Donnison), כתב רשת BBC הבריטית, השתמש בתמונת ילדה שנהרגה במלחמת האזרחים בסוריה והציג אותה כילדה שנהרגה מהפצצות צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "עמוד ענן" - כך חושף ארגון "BBC Watch". החשיפה פורסמה גם על-ידי ארגון StandWithUs בבריטניה, הפועל למען ההסברה הישראלית.

קיראו עוד ב"גלובס"


הארגון פרסם את התמונה בדף הפייסבוק שלו וכתב שם: "אין תירוצים לפרסום שקרים" ו"לפטר את ג'ון דוניסון". התמונה פורסמה אתמול וכבר זכתה לתהודה רחבה: למעלה מ-4,300 לייקים, יותר מ-14 אלף שיתופים ומאות תגובות.

יתרה מזאת - בחיפוש שמו של ג'ון דוניסון בגוגל, התוצאה השנייה היא של אתר BBC Watch עם החשיפה על דוניסון, שפרסם את התמונה בחשבון הטוויטר שלו.

דוניסון מעדכן בימים אלה באופן רציף על הנעשה בעזה באמצעות הטוויטר. בין היתר כתב: "כ-20% מההרוגים בעזה הם ילדים". הוא גם כותב על שיגורי הטילים לעבר ישראל, אך הבוקר (ג') כתב: "שוב נראה שחמאס והארגונים האחרים ירו מעט מאוד הלילה. רק 5 רקטות נורו, 2 מהן יורטו על-ידי צה"ל".

לפי הארגון, "כתב ה-BBC ג'ון דוניסון נתפס בפרסום תמונות מסוריה ומעביר אותן כתמונות מעזה".

לאחר החשיפה של BBC Watch פרסם דוניסון התנצלות בטוויטר בזו הלשון: "תמונה שפרסמתי... מראה ילדה שנפגעה, והיא לא הייתה מעזה כפי שאמרתי, אלא כנראה מסוריה. אני מתנצל".

להלן התמונה שהציגו ה-BBC Watch ו-StandWithUs UK כראיה:

עמוד ענן / צילום מסך

בעקבות הפרסום, אלוף-משנה במילואים בני ינאי, מנכ"ל עמותת קונצנזוס המייצגת מאות קצינים במילואים, פנתה ללשכת העיתונות הממשלתית בדרישה לשלול את תעודת העיתונאי של ג'ון דוניסון, ובמקביל פנה ל-BBC ישראל בדרישה להעבירו מתפקידו.

בין השאר נכתב במכתב ל-BBC: "נראה כי מר דוניסון התבלבל קצת. חיילים ישראלים אינם אלה המשתמשים בילדים ונשים כבמגן. חיילים ישראלים אינם אלה היורים טילים מתוך בתי-חולים פלסטיניים ואזורים מיושבים, בידיעה שצבא הגנה לישראל לא יפציץ אזורים מיושבים על מנת להגן על הילדים הפלסטינים. קבוצת קונצנזוס דורשת שתעודת העיתונאי של מר דניסון תישלל מיידית, והוא יוחזר מיידית לארצו לבדיקת העניין".

שקרים וסילופים

אין זו כמובן הפעם הראשונה שההסברה הישראלית נאלצת להתמודד עם שקרים וסילופים המוצגים בתקשורת הזרה, לעתים במודע ולעתים בשל הטעיית הפלסטינים. כזכור, במלחמת לבנון השנייה נחשפו שקרי החיזבאללה שפורסמו גם ברשתות הזרות, במבצע "עופרת יצוקה" טענה דוברת פלסטינית ברשת FOX האמריקנית כי הטילים שנורו לעבר ישראל אינם בעלי חומר נפץ, וגם כעת במבצע "עמוד ענן" מסולפות העובדות פעם אחר פעם.

ה"טלגרף" הבריטי חשף כי מוחמד סדאללה בן ה-4, שלטענת הפלסטינים מת מירי של צה"ל ותמונת גופתו הנישאת על-ידי איסמעיל הניה פורסמה בעולם כולו, נהרג למעשה בשל טיל גראד שהתפוצץ. (לסיפור המלא)

לפני ימים ספורים פרסמה רשת BBC, במסגרת הסיקור בעזה, קטע וידיאו בו נראים פלסטינים מפנים פצועים. ברשת נחשף סרטון בו מוצג אחד ה"פצועים" כשהוא נישא על-ידי פלסטינים ברגע אחד - וזמן קצר לאחר מכן מתהלך בריא ושלם:

מה שמבדיל את מבצע "עמוד ענן" ממבצעים אחרים של צה"ל הוא שהפעם נראה כי דובר צה"ל פעיל מאוד ברשת - ובמיוחד ברשתות החברתיות, תוך שהוא עושה שימוש באמצעים דיגיטליים כדי להפיץ את שקרי חמאס.

באחד הסרטונים שהעלה לאתר YouTube תחת השם: "?Hamas' Claims: True or False", מפרכות טענות של חמאס, כמו למשל שפגע בתל-אביב, ב-3 בסיסי צה"ל, בכנסת ישראל ועוד. כמו כן חושף הסרטון כי חמאס עושה שימוש בתמונות מהמלחמה בסוריה ומציג אותן כתמונות מעזה: