מה הוא רוצה עכשיו?!

רונאלדו דורש 100% מההכנסות של מוצרים שנמכרים תחת שמו; במלים אחרות: קניתם חולצה רשמית של ריאל עם המספר 7? כל הכסף ילך לפנומן הפורטוגלי

בריאל מדריד כנראה לא ישכחו את ה-1 בספטמבר 2012. ביום הזה צעד אל משרדי הקבוצה בסנטיאגו ברנבאו אחד השחקנים הגדולים במועדון, והשחקן היקר ביותר בהיסטוריה של הכדורגל, מלווה בסוכנו האישי. עד היום, אף אחד לא יודע באמת את התוכן המדויק של הדברים שעפו באוויר בשיחה של כריסטיאנו רונאלדו והסופר-אייג'נט שלו ז'ורז'ה מנדש, עם נשיא הקבוצה פלורנטינו פרז. אבל זמן לא ארוך לאחר מכן, אפשר היה לקבל אינדיקציה טובה לכך שהפגישה המדוברת לא הסתיימה בחיבוקים ונשיקות. נאום ה"אני עצוב" המפורסם של הפנומן הפורטוגלי, שכבר הספיק להפוך לקאלט, הבהיר שמשהו בסיסי הולך ונסדק במערכת היחסים רונאלדו-ריאל מדריד. רונאלדו רוצה לעזוב.

***

אז מה הבעיה של רונאלדו? למה, לדבריו, הוא מרגיש "לא רצוי" במדריד? קשה להניח שמדובר על בעיה מקצועית כלשהי. למה שלרונאלדו תהיה בעיה לעבוד בקבוצה כל כך מפוארת ומאתגרת כמו ריאל?

בעיתון "המארקה" ביצעו דירוג של עשרת המשתכרים הגבוהים ביותר בכדורגל העולמי. עיון ברשימה הזאת גילה דבר פשוט: חוזה העתק עליו חתם רונאלדו בריאל, עת נרכש ב-2009 ממנצ'סטר יונייטד עבור שיא בסך של 94 מיליון אירו, ובמסגרתה הובטח לו שכר של כ-10 מיליון אירו בעונה - כבר לא ממש רלוונטי בתקופה בה אוליגרכים, שייח'ים וסתם אנשי עסקים משווקים מתעוררים, מחליטים לשלם הון תועפות לשחקני כדורגל. וכך, נדחק רונאלדו רק למקום האחרון ברשימת עשרת השחקנים הכי מרוויחים בגלובוס, כשאפילו שחקנים מרוסיה (סמואל אטו) ומסין (דידייה דרוגבה) מקדימים אותו. בהחלט סיבה טובה לדרוש שדרוג.

"העצבות" של רונאלדו לא נפלה על אוזניים אטומות. גם פלורנטינו פרז מבין את החשיבות של רונאלדו לריאל. לא רק החשיבות המקצועית אלא דווקא התדמיתית-מיתוגית. זה אותו פרז שהביא בעבר את דייויד בקהאם בעיקר בשביל השופוני והמרצ'נדייז, והרבה פחות בשביל הכדורגל. אז הצדדים סיכמו כי בהמשך העונה ידונו בשינויים בחוזה של הפורטוגלי, שמסתיים אי שם ביוני 2015.

***

חודשים חלפו, וסוגיית רונאלדו שוב עולה כעת. בשבועות האחרונים צצו ב"אס" פרסומים חדשים על רצונו לעזוב את ריאל. על-פי העיתון הכלכלי הספרדי "אל קונפידנסיאל", בין הצדדים לא נערכה מאז אותו יום ב-1 בספטמבר אף שיחה חדשה. אלא שלאט לאט מתבררות הדרישות הגרנדיוזיות של רונאלדו. דרישה אחת מאוד מטרידה את המועדון, מעבר להעלאת שכר אותה דורש הפנומן: בעיתונות הספרדית פורסם כי רונאלדו דורש לקבל במסגרת החוזה החדש 100% מההכנסות המסחריות של ריאל שקשורות אליו ולמוצרי המרצ'נדייז הנושאים את שמו (Image Rights): כלומר, כל סכום שייכנס ממכירות של חולצת המשחק הרשמית שלו, תמונות ופוסטרים, נעליים וכו' - יילך לרונאלדו. רק שבריאל לא מוכנים בשום אופן לתקדים כזה.

ההתנגדות של ריאל למתווה כזה היא עקרונית, ונובעת מתוך תפישת עולם ברורה. הרי לא סתם הקבוצה הזאת הפכה למכניסה ביותר בכדורגל העולמי, עם מחזור של מעל חצי מיליארד אירו ב-2011/12: האספקט המסחרי הוא חלק קריטי מתשקיף ההכנסות (יותר משליש מהמחזור של המועדון), וחלק מהאג'נדה הברורה של הנשיא - עוד מימי בקהאם העליזים. מלבד זאת, יש לזכור שבכדורגל, מי שעוד לוקח לכיס חלק ניכר מהכנסות המרצ'נדייז הן חברות ההלבשה (אדידס, במקרה של ריאל).

לא לחינם הצהירה ריאל כבר ב-2010 כי "בתוך שנה אחת החזרנו את ההשקעה ברונאלדו בזכות מכירת המוצרים שלו". הדיבורים הללו הם כמובן היסחפות. מצד שני, נתוני המכירות שלו היו מדהימים: בתוך שנה מאז הביאה אותו ממנצ'סטר יונייטד, מכרה ריאל, רק בגבולות העיר מדריד, 1.2 מיליון חולצות שלו (בחנויות השונות במדריד נמכרו "רק" מיליון חולצות של בקהאם בשנה הראשונה שלו בריאל).

עניין הזכויות השמיות הוא לא פשוט בהתחשב בעובדה שעד לפני כמה שנים הוא לא היה אישיו בכלל. ריאל שברה את המוסכמות בעניין הזה כדי לבנות את "קבוצת הגלאקטיקוס 1", כאשר בקהאם היה השחקן הראשון שזכה לקבל 50% מכלל ההכנסות של מוצרים שנמכרו תחת שמו. מאותו רגע, כל מגה-סטאר נהנה מתקדים בקהאם וזכה לאחוזים מסוימים ממכירת המוצרים שלו. רונאלדו, כאמור, רוצה תקדים אחר: 100%. בריאל חוששים בעיקר מהתקדים.

בהקשר הזה, אגב, אפשר לראות את השוני בין שני המועדונים הגדולים: "אל קונפידנסיאל" טוען ששחקני ברצלונה לא זוכים אפילו לאחוז בודד מהזכויות המסחריות וממוצרים שנמכרים תחת שמם.

***

העצבות המתמשכת של רונאלדו והספקולציות על הקרע בינו לבין פרז, יחד עם ההגעה של ריאל השבוע לאנגליה למשחק ליגת האלופות נגד מנצ'סטר סיטי - העלו ספקולציות מחודשות לגבי עתידו של CR7. "כל עוד פרגוסון מאמן את יונייטד, אני לא אשחק בסיטי", צוטט השבוע רונאלדו ב"אינדיפנדנט". הוא פשוט לא רוצה לגרום צער כבד למנטור שלו, האיש שהביא אותו בגיל צעיר מפורטוגל והפך אותו לשחקן הגדול שהוא היום. הוא לא ילך לשחק אצל היריבה העירונית של פרגוסון בשביל חופן מזומנים.

לגבי האפשרות של חזרה לחיקו החמים של פרגי ביונייטד, הרי שהמנג'ר הסקוטי שלל בעצמו את האפשרות הזאת כשאמר ש"הסיכויים לכך קלושים". יונייטד, אחרי ההנפקה בבורסה שמחייבת אותה לאחריות פיננסית כבדה יותר, ועם חובות לא קטנים שרובצים עליה, אינה נמצאת בפוזיציה להיכנס להרפתקה מטורפת כזו המוערכת, רק עבור הרכישה, בלא פחות מ-100 מיליון אירו.

אז מה כן בא בחשבון? האופציה הראשונה היא הישארות בריאל מדריד. משחקי הכוח שמנהל עכשיו רונאלדו עם ריאל הם חלק מאל"ף-בי"ת של כל משא ומתן בכדורגל העולמי. כבר ראינו עשרות כאלו.

ואם לא? לפריז סן-ז'רמן יש כסף בלתי נגמר, בדיוק מה שרונאלדו כנראה מחפש בשלב זה של הקריירה.