בעזה לא מפחדים

אז יורים 120 רקטות או רק 80. לחמאס ולג'יהאד יש עוד רבבות

בתחילת מבצע "עמוד ענן", ולאחר חיסול בכיר החמאס אחמד ג'עברי, הצהיר שר הביטחון, אהוד ברק, על מטרות המבצע. ברור היה שהפעם הפיקו מנהיגי ישראל לקחים ממלחמת לבנון השנייה, מ"עופרת יצוקה" וגם מהצהרתו של יעקב מרידור ערב הבחירות לכנסת העשירית, כי בידו המצאה שתאיר את רמת-גן באנרגיה הנדרשת לנורה אחת.

כלומר, מנהיגי ישראל לא למדו לנצח במלחמות, אבל לפחות למדו איך להבטיח דברים בניסוח שלעולם לא תוכל לבוא אליהם בטענות כשלא יקיימו.

בנימין נתניהו וברק הבטיחו "שיקום כושר ההרתעה". כושר הרתעה נמדד רק לאחר זמן. אך כבר היום ברור, כי מי שיורה על ירושלים ותל-אביב, ביום שבו המגעים להפסקת-אש בשיאם - לא מפחד, אלא בטוח בכוחו, ומבין שבעזרת עוד כוח יסחט יותר הקלות.

נתניהו וברק הבטיחו "פגיעה משמעותית ביכולת הצבאית והארגונית של ארגוני הטרור בעזה". נכון, נהרגו עשרות מחבלים, אך כוחו של החמאס נמדד על-פי יכולתו לפגוע בנו; ואנשיו המחזיקים תחת טרור מיליוני ישראלים - מצליחים במטרתם.

גם ירי הרקטות מעזה כהבטחת נתניהו לא צומצם. זאת, חשים התושבים המחפשים מחסה. להם, לא משנה אם ביום אחד יורים לישראל 120 רקטות או "רק" 80. אמנם הישגי השב"כ וחיל האוויר הביאו להשמדת אלפי רקטות לפני ששוגרו, אבל לחמאס ולג'יהאד בעזה יש עדיין רבבות רקטות. לפיכך, יכולות הפגיעה בישראל פחתו אך לא די לעצם חייהם, לשגרת חייהם ולרכוש אזרחי ישראל.

והחמור מכול - מנהיגי ישראל הבטיחו "תקופת רגיעה ארוכה ללא ירי רקטות", אך העבר הוכיח שהבטחות כאלה מצד ארגוני הטרור בעזה אינן שוות פרוטה.

החמאס מבין את מגבלות הכוח שלנו

נושא מרכזי נעדר מההבטחות: הפסקת האספקה השוטפת של אמצעי-לחימה לעזה. בלי זה אין ערך להבטחות הקודמות. ולפיכך, הסכם הפסקת-אש בלא להשיג את יעדי המבצע, וקבלת תכתיבי החמאס לצמצום חופש הפעולה של צה"ל ברצועה, הוא ניצחון לחמאס.

החמאס יודע כי ישראל חוששת ממבצע קרקעי, בשל המחירים הכבדים שנצטרך לשלם כחלק בלתי נמנע מפעולה כזו. החמאס מבין את מגבלות הכוח שלנו ויודע שגם אם נוכל למחוק את עזה לעולם לא נעשה זאת.

תחושת הניצחון של החמאס היא זריקת עידוד לכל ארגוני הטרור החוזרים גם לדפוסי הרצח הישנים והמוכרים שלהם, כמו בפיגוע שקרה היום באוטובוס בתל-אביב.

למרות הכישלון בהשגת יעדי המבצע, נמנעת ישראל מהצעד היחיד היכול להכניע את החמאס - כיבושם מחדש של אזור גוש קטיף וציר פילדלפי בדרום הרצועה, ויצירת חיץ יבשתי רחב בין הרצועה לסיני. כך נוכל לעצור את שיטפון הרקטות והטילים מעזה. למהלך כזה יהיה מחיר, אולם כך תוכל ישראל לחנוק את החמאס. הסכם עם תנאים אחרים יהיה צרור מילים חלולות שתכליתן לאפשר לנתניהו לעבור בשלום את הבחירות.

הכותב הוא יו"ר סיעת עוצמה לישראל