יורו 2013 בישראל? אל תבנו על זה

תהליך קבלת ההחלטות באירופה הוא קר כקרח. אנחנו אולי מסתדרים עם טילים שמגיעים לת"א, אבל באירופה, מקום שבו יש טילים רק בסרטים, הראש עובד אחרת

אירועי הספורט מקפלים בתוכם רגשות עזים והתרגשות שגואה לקראת ההגעה לאצטדיון או תחילת השידור החי. לעומת זה, תהליך קבלת ההחלטות בספורט קר מאוד, הפוך לחלוטין מגלי החום ולהט היצרים במגרשים. מקבלי ההחלטות פועלים מתוך מניעים ברורים ביותר, שמטרתם קיום הפעילות עם כמה שפחות משתנים בלתי תלויים. מצב הלחימה בישראל בשבוע האחרון הוכיח פעם נוספת, שמעמדה של ישראל בספורט האירופי תלוש ביותר. אחת הנגזרות של המצב הנוכחי הוא האפשרות הריאלית להעברת אליפות אירופה עד גיל 21, שאמורה להתקיים בקיץ 2013, למדינה אחרת.

כן, גם אם היו"ר אבי לוזון מתעקש לשדר שהכל בסדר, הרי שהכל לא בסדר. יש יותר מדי סימנים שמעידים על כך שקיים סיכוי גבוה שהאירוע בקיץ 2013 יילקח מלוזון ומהכדורגל הישראלי.

‏***

לפני 18 שנים בלבד התקבלה ישראל באופן רשמי למוסדות הספורט של אירופה, אחרי הסילוק הרשמי מאסיה ב-1982 (בפועל הבידוד הספורטיבי נמשך כבר מ-1974). מי שעמל לקבל אותה היה הד"ר ז'אק רוג, שעמד בשעתו בראש ארגון הוועדים האולימפיים של אירופה (‏‏EOC‏). השבוע, בלי למצמץ יותר מדי, רוג, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי והאיש הבכיר ביותר ספורט העולמי, ביטל הגעתו לישראל בראשית דצמבר, והביא להודעה מהירה על העברת הכנס של ה-EOC ‏מאילת לאיטליה. ישראל, שהיתה אמורה לארח את אחד האירועים המרכזיים בקבלת החלטות בספורט, נותרה לבד.

אין לטעות. למרות שמדובר רק ב"כנס עסקנים", מדובר במכה עצומה לישראל. בעיקר בגלל ההשלכות של הביטול. עשרות שנים חיזרו נציגי ישראל כעניים בפתח המשרדים שבהם קיבלו החלטות הרות גורל על אירוח אירועים והזכות להשתתף בהם. השינוי של שני העשורים האחרונים, שבהם נבחר לראשונה ישראלי (אלכס גלעדי) לוועד האולימפי הבינלאומי ואחריו נבחרו נציגים נוספים להנהלות ארגוני ספורט ביבשת, רק הקהה את התלישות של הספורט הישראלי. שיתופם של אפרים זינגר בהנהלת ה-‏EOC‏ ואבי לוזון בוועד המנהל של אופ"א יצר תמונה, שהנה ישראל כאחד העמים היא. אבל זה לא המצב.

לפני עשור הוגלו קבוצות ונבחרות מישראל בגלל אוטובוסים מתפוצצים בלב הערים. הלחץ להשיב את הספורט הבינלאומי לישראל הופעל על אותם מקבלי החלטות, שהחליטו במהירות שיא שעדיף בעת הזו לא להגיע לישראל. התברר שהמצב הזה לא שונה גם כעת, גם אחרי שכבר הצלחנו להציב עסקנים ישראלים (לוזון, זינגר) בעמדות מפתח.

אי ההגעה לאילת הוא בבחינת אקדח שהונח על השולחן, כאשר השימוש בו, אם ייעשה, הוא באי הגעתן של נבחרות הכדורגל בקיץ הקרוב לטורניר היורו. האקדח הזה סייע כבר אתמול לראשי אופ"א לדחות את הגעתה של אתלטיק בילבאו למשחק הליגה האירופית נגד קרית שמונה. גם קיום חלקי של מחזור המשחקים בליגות הכדורגל והכדורסל השבוע, שנועדה להראות כאילו שגרת החיים בישראל ממשיכה כרגיל, לא עושה רושם ניכר על האירופים הטרודים בהכנות לחג המולד. הקור הספורטיבי הוא מקפיא, מצמית. ראשי הספורט של ישראל לומדים שקר מאוד בחוץ.

‏***

בינואר 2011, בעת שההתאחדות לכדורגל זכתה באירוח טורניר היורו, לא הגיעו טילים לתל אביב. בשבוע האחרון ראינו שהמציאות השתנתה. כל עוד היה מדובר על קסאמים בעוטף עזה, בשווייץ חיו עם זה בשלום. כאשר האזעקות נשמעות בתל אביב, אין ממש כוונה שהן תישמענה גם במסכי הטלוויזיה של המיליונים שיצפו בטורניר.

בישראל נתלים כעת בחלון הזמן שנותר עד לתחילת הטורניר כאילו שעד אז יצליחו להתקין כאן שלום אזורי. אבל לזמן כמעט ואין משמעות. אין ללוזון שום ערובה ביטחונית שהוא יכול להעמיד כרגע שתבטיח כי בקיץ 2013, טילים יישארו למשך חודש שלם ארוזים במחסני חמאס. האירופים, שחיים במציאות שבה הרכבות מגיעות בזמן וטילים רואים רק בסרטים בקולנוע, לא יתלהבו לסכן את עצמם ואת שחקני העתיד של היבשת. ומהם אותם 40 ק"מ טווח ביטחון עליו הכריז פיקוד העורף בישראל ושבו נתלים כאן כאילו כדי להראות את המרחק מעזה? 40 ק"מ במונחים אירופיים הם קילומטראז' אפסי.

קיום אירועי ספורט בינלאומיים כרוכים בהפקת ענק, אבל מעניק הזיכיון מבקש גם להבטיח עצמו שהאירוע יתקיים בכל מחיר ועם כמה שפחות סיכונים. יוון (משחקי אתונה 2004) ודרא"פ (מונדיאל 2010) הוזהרו שאם התקדמות ההכנות לא תהיה משביעת רצון, האירועים יילקחו מהן וכי כבר הוכנו חלופות לאירוח. גם ליורו בקיץ 2013 בישראל כבר הוכנה חלופה. שבירת הפסקת האש, תביא לכך שאת היורו הקרוב לא נראה מהיציעים החדשים באצטדיונים של פתח תקווה, נתניה וחיפה, אלא במקום אחר. קריר יותר ובטוח יותר.

הבידוד המדיני של ישראל לא ממש נהיר לתושבים בחיי היומיום. אבל הנה מגיעים ראשי הספורט ומוכיחים את משמעות הבידוד הזה הלכה למעשה. זה התחיל עם בילבאו בכדורגל ומונסטר בכדורעף נשים, וכנראה ימשיך ליורו 2013.