חורף קר בהיי-טק הישראלי: חברות מפטרות עובדים ומקצצות בבונוסים, בארוחות ובמסיבות

עובדי היי-טק שמצליחים לחמוק מגרזן הפיטורים נאלצים לספוג קיצוצים בתנאים הנלווים ■ 39.6% מהחברות מימנו ארוחות לעובדים השנה, לעומת 47.3% ב-2011 ■ ירידה של 18% במספר החברות שמעניקות בונוסים לעובדים

‎‎מה משותף לפריסקייל, טקסס אינסטרומנט ו-‏‏ECI‏? שלוש החברות האלה הודיעו באחרונה על קיצוצים במצבת כוח האדם שלהן - והן לא לבד. החורף של שנת 2012 מסתמן כקר במיוחד בענף ההיי-טק - מאות עובדים כבר פוטרו, ורבים אחרים חוששים לעתידם.

מה קורה לעובדים שמצליחים לחמוק מגרזן הפיטורים ולשמור על מקום העבודה הנוכחי? על-פי סקר שביצעה חברת עוקץ מערכות עבור "גלובס", גם העובדים הנותרים סובלים מהרעת תנאים. את הפגיעה המשמעותית ביותר סופגים העובדים שמועסקים בעסקים הקטנים בענף. אחת ההטבות שצומצמו באופן משמעותי ביותר היא ההשתתפות במימון הארוחות לעובדים. שיעור העסקים שמימנו לעובדיהם ארוחות ירד מרמה של 47.3% בשנת 2011 לרמה של 39.6% ב-2012.

התוצאות העסקיות החלשות גורמות גם לקיצוצים בבונוסים שמקבלים העובדים עבור עמידה ביעדים שונים. מהסקר עולה שרק 47.1% מהמעסיקים מעניקים לעובדיהם בונוסים, ירידה בשיעור של כ-18.2% בהשוואה לאשתקד.

עוקץ מערכות, אשר מתמחה בשעוני נוכחות ובפתרונות נוכחות סלולריים, ערכה את הסקר בקרב כ-300 חברות היי-טק, שמעסיקות בסך הכול 14,358 עובדים.

‏"אין ספק כי ההטבות שניתנות לעובדי ההיי-טק, מהוות חלק בלתי נפרד מתנאי העבודה הבסיסיים", אומר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ, "על כן, על אף ההבנה שחלק מהעובדים מגלים, הדבר גורר לרוב ירידה במוטיבציה ומשפיע על תפוקת העבודה".

ברגמן מציע לחברות ההיי-טק לבצע את המהלכים האמורים תוך שיתוף מרבי של העובדים בקביעת דרכי ההתייעלות, והגדלת מעורבותם בתהליכי ניהול הארגון. "בניגוד להחלטה חד צדדית, יצירת ועדות משותפות לעובדים ולהנהלה, שעוסקות בהצעות ייעול, יוצרת מחויבות גדולה של ההנהלה והעובדים לתוכנית, ומאפשרת למקסם את החיסכון שמושג, תוך הקטנה משמעותית של עקומת אי שביעות הרצון".

‎‎פחות חוגים לילדים

‎‎נתונים אחרים שמופיעים בסקר מצביעים על הקושי של העסקים הקטנים לממן אירועים ומסיבות עבור העובדים. בשנת 2012 חלה ירידה תלולה של כ-33.1% במספר החברות ורק 16.4% מהמעסיקים המשיכו לחגוג. ירידה חדה נרשמה גם במימון (החלקי) של קייטנות וחוגים לילדי העובדים - רק 8.3% מהעסקים הקטנים הקצו משאבים לטובת מטרה זו, ירידה של כ-33.1% ביחס ל-2011.

הפגיעה במצב העובדים אינה מאפיינת רק עסקים קטנים - הרעה בתנאים אפשר לראות גם בעסקים הבינוניים. בפרמטר של מימון ארוחות לעובדים, נרשמה השנה ירידה בשיעור של כ-12.7% מרמה של 73.1% לרמה של כ-63.8%. הפגיעה מתבטאת גם בשיעור המעסיקים הבינוניים שמעניקים לעובדיהם בונוסים. על-פי הסקר - כ- 30% מהמעסיקים אינם מעניקים עוד בונוסים על עמידה ביעדים.

גם בקרב העסקים הגדולים חלה הרעה בתנאים הניתנים לעובדים. מנתוני הסקר עולה כי בכל הנוגע להשתתפות בארוחות, חלה ירידה בשיעור של כ-7.5% בשנת 2012 בפרמטר זה, לרמה של 88.2%. בנוסף, למעלה מ-25% מהחברות הגדולות אינן מעניקות לעובדיהן בונוסים על עמידה ביעדים, נתון שמשקף ירידה בשיעור של כ-6.7% ביחס למצב בשנת 2011. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה במימון המעביד בהפקת אירועים ומסיבות לעובדים, ירידה בשיעור של כ-15.3%. ‏‎‎‏

הרעה בתנאים הנלווים בענף ההיי טק
 הרעה בתנאים הנלווים בענף ההיי טק